• lelo89

Min bebis tar ut nappen... för att skrika efter nappen

Min snart ett åring har börjat med något så sjukt frustrerande. När hon ska sova behöver hon nappen för att komma till ro. Sista veckan har hon börjat att dra ut nappen medvetet så fort hon närmar sig sömn, för att skrika i falsett efter sin napp. Det är som att hon VILL bli uppmärksammad för att det är synd om henne för att hon har tappat nappen. Jag brukar ligga bredvid henne när hon ska somna och ser ju därför på nära håll hur beteendet upprepas gång efter gång vid varje nattning. Försöker jag hindra henne från att dra ut nappen skriker hon lika ilsket då.

Vet någon varför hon gör såhär och vad det kan bero på?

• Svar på tråden Min bebis tar ut nappen... för att skrika efter nappen
  • Solblomma30

Det låter som att hon har kommit på hur hon kan hålla sig vaken och dessutom få uppmärksamhet. De flesta barn vill inte somna och hittar på olika mer eller mindre effektiva sätt att hålla sig vakna. Mina barn sparkar på sängen, pratar, snurrar runt i sängen, petar på varandra mm mm. Det går troligtvis över, och så hittar hon något annat fiffigt sätt att få uppmärksamhet och hålla sig vaken;) Jobbigt, men så är det med barn :) Bästa tipset är att hålla sig lugn och inte ge henne för mycket uppmärksamhet för det är nog det hon söker. Ligg kvar bredvid och låtsas som ingenting om det går.

• Anonym (Laura)

Åh, så där höll min dotter också på, framför allt vid nattning. Vi behöver vanka runt och vagga, och så kastade ut nappen, ville ha den, kastade ut den, ville ha den. Vi höll på att bli tokiga. :) Vi laddade upp med många nappar så att vi inte behövde krypa runt på golvet, och gav henne också två stycken, en i varsin hand, så att hon skulle vara lite upptagen. Minns ärligt talat inte om det hjälpte, men det gick över i alla fall.

• Anonym (dummie)

Hög tid att sluta med napp då :)

• Hyllemor

Haha, oj, vilken flashback jag fick nu! Precis sådär gjorde vår unge när han var precis ett år. Jag var så frustrerad att jag slet mitt hår och vägrade till slut att natta honom, så hans pappa fick ta över. Hans pappa var cool och satt bara helt lugnt och sa: "Men ta upp nappen och stoppa in den i munnen istället för att skrika." Det funkade ett litet tag, sedan började ungen pilla ut nappen genom spjälorna i spjälsängen så att han inte kunde plocka upp den själv. Äntligen blev hans pappa också lite frustrerad, men löste det hela genom att köpa 20 nappar och sprida ut dessa i spjälsängen. Ungen somnade alltid innan han hade orkat kasta ut allihop. :)

Jag vill dock varna lite för att sluta med napp tidigt. Vi slutade med napp alldeles för tidigt för vårt barn. Han fyllde två och vi tyckte att då är man stor och ska sluta med napp. Det var det absolut dummaste beslutet vi har gjort. Vad som hände istället var att vår son började suga på fingrarna och att suga på fingrarna är svårare att sluta med. Han kan fortfarande göra det ibland, nu när han är 6 år, och vid tillfällen när han är lite tankspridd (Inte kul i coronatider, men inte särskilt fräscht annars heller.)

Svar på tråden Min bebis tar ut nappen... för att skrika efter nappen