• Hin

Skuldsanering. Vad är det?

Jag tycker inte om att behöva ge det otrevliga svaret "googla för fan!", men just i det här fallet vill jag nästan rekommendera det framför att dra igång "the hornets nest", vilket känns som om det kan hända här ..

Förenklat är det ett sätt att lösa sina skulder genom att under en begränsad tid leva (knappt leva) på existensminimum genom att KFM (är det väl?) helt och hållet tar över all kontroll över din ekonomi. De kollar först om någon som du har en skuld till har invändningar mor förfarandet, och de flesta tar ju hellre pengar "alls" än att lägga tid på att jaga dig, och därefter äger de dig under tiden som saneringen pågår. De har fullständig kontroll på alla pengar och tillgångar som du har eller får, och delar ut dessa. Du får behålla det du anses behöva för överlevnad och sedan punkt. Och efter detta är du fri. Det är helt enkelt ett ekonomiskt stålbad, och sedan är du ren. Och då detta oavsett hur mycket som EGENTLIGEN betalats av - du blir helt enkelt befriad.

Tydligen ytterligt svårt att få detta, dock, och det med rätta (man ska ju inte kunna leva loppan och sen bara hojta efter skuldsanering). Det är en tajt bedömningssak och ett fåtal som får det årligen.

Men som sagt ämnet brukar röra upp en massa debatter och sågande och diskussioner, samtidigt som det finns väldigt fina förklaringar på nätet om det, ifrån de som faktiskt sköter själva hanteringen. Så i det här fallet kan det faktiskt vara bättre för en själv att smyg-googla lite och låta familjeliv slåss som vems man som runkat värst istället.

För övrigt skulle jag spontant gissa att dina förutsättningar inte är helt kass för att få skuldsanering, baserat på trådstarten, men jag bör inte uttala mig och det lär som sagt vara svårt. Men ett fall som ditt är ju inte så uppenbart kass som många andra.

• Hin

Jag tog nog för givet att dina skulder hade gått vidare och låg hos KFM. Det var när jag läste svaret över mitt som jag insåg att jag kanske förhastade mig. Den som skrivit det svaret har naturligtvis rätt.
    Att "arbeta bort" skulder är ju väl så jobbigt men en annan sak. Skuldsanering är tyvärr utesluten isf ...

• Hin

Det går inte göra något rent juridiskt åt din föredetta då? Känns nästan som ditt halmstrå här, faktiskt ...

• Hin
    elmadumle skrev 2020-12-04 17:06:55 följande:
    Vid en skuldsanering så räknar de ut vad du ska betala till varje fordringsägare, och alla pengar utöver det tex semesterersättning, aktieutdelningar osv är egna pengar. Det är när man får en bestående ökning eller minskning av lön som beloppet kan ändras man betalar. Vid en löneutmätning däremot gör de en kontroll av dina bankinnehav en gång om året och kan då mäta ut dessa. 
    Ja? Varför citerar du mitt inlägg för det?
Svar på tråden Skuldsanering. Vad är det?