Orolig för autistiska drag hos min son
Först att han inte pratar så mycket ännu ör helt normalt iom att han är tvåspråkig, han kan tom tystna helt eller delvis under perioder utan att ni behöver oroa det är inte alls ovanligt att tvåspråkiga barn gör detta under perioder då de processar vad de hört och lärt sig ofta följs detta av ett lite större " språkhopp" framåt. Sedan det ni oroar er över, att han inte pekar och att han inte alltid reagerar på sitt namn Vad det gäller att han inte pekar kan det ha flera orsaker tex att ni alltid varit snabba med att berätta och prata med honom så han har aldrig behövt peka eller att han helt enkelt inte är intresserad av mer än det han just nu håller på med... Att han inte reagerar på sitt namn- även om han i era ögon " gör ingenting" kan han vara fullt upptagen med att processa det han sett/ lärt sig ,han kan helt enkelt vara en liten tänkare - då behövs det mer än bara namnet för att " väcka honom " ur de tankar han sitter i .... Baserat på det du berskriver skulle jag inte i nuläget oroa mig för autism - sedan är det självklart bra att ni är uppmärksamma och har en bra och nära dialog med förskolan om hans utveckling