brallison skrev 2020-12-04 09:59:26 följande:
Du behöver inte äta rå mat för att få i dig toxoplasma - det räcker att du ta i rått kött och sen råkar ta på nåt annat som du inte diskar och använder för att äta. Toxoplasma kan finnas på råa grönsaker (och långt ifrån alla grönsaker tillagas, t ex sallad). Om du äter en rosa hamburgare - kan du få toxoplasma. Och den är inte farlig i sig, utan endast om du får det när man är gravid.
Anonym (Gg) skrev 2020-12-04 09:48:20 följande:
Sedan skriver ju tom folkhälsomyndigheten om detta, så det kan väl knappast bara ha med veterinärer som vill tjäna pengar på foder att göra.
Ja, de tänker på människos bästa, men struntar fullständig på djurens bästa. Har du sett ett vilt djur som springer i skogen och lagar mat till sig själv? Katterna är gjorda för att äta rått kött, det är deras naturlig föda - ingen kan säga emot det. Eller?
Visst, men jag äter sällan grönsaker som inte är tvättade och äter absolut inte rosa hamburgare.
Jag har nog redan haft toxoplasma med tanke på att jag växt upp med katter, men det kan ju vara en väsentlig sak att tänka på vid tex graviditet eller om man har vissa andra husdjur. Sedan är det lite onödigt att ge ett djur en parasit de inte måste få, pga att det ska vara naturligt. Katter lever ändå väldigt långt ifrån sin naturliga miljö när de lever med människor. Har man nu behov av att de ska leva naturligt så får man väl sluta laga mat och låta dem jaga själva.