Inlägg från: brallison |Visa alla inlägg
  • brallison

Hur mycket kostar det att äga en katt per månad?

Jag har 2 katter som äter BARF (hemgjort, dvs extremt mycket billigare än Mush) - för att göra det så köper jag för ca 400 kr var tredje vecka. De går på toa mycket mindre (då riktigt kött tas upp av tarmarna mycket bättre än torr- eller blötfoder), så jag behöver inte ens rensa låda fler än 2 ggr i veckan (med torr- och blötfoder behövde jag göra det varje dag), så kattsanden går åt väldigt lite av. Och försäkringen kostar ca 2400 kr/år/katt.

• brallison
    My19 skrev 2020-12-03 14:15:37 följande:
    Så extremt mkt billigare kan de inte vara att göra eget? Om du köper för 400kr var 3e vecka vilket blir ungefär 800-900kr för 1,5 månad och köper musch för 450kr för 1,5 månad. Du har ditt till två katter = ca400-450kr per katt, lika mkt som jag har till min.

Sen beror ju det ju på vad man har för katt också. Min bondkatt åt ju inte i närheten av så mkt som min Maine cool gör, bondkatten vägde typ 2-3kg och min maine cool väger 8kg och växer fortfarande..
    Fast din katt äter Mush OCH torrfoder OCH blötfoder - mina äter bara BARF, så inga flera matkostnader tillkommer för deras skull. Och absolut, mina äter mindre per defintion, då de är på ca 4 kg var. Maine Coon är ju bland de största raserna och äter därmed mest också såklart.
  • brallison
    Anonym (Gg) skrev 2020-12-04 08:47:04 följande:
    Men hur tänker du kring toxoplasma? Det har ju inget med hygien att göra.
    Ännu mer - det har inget med just kattmat att göra. Toxoplasma kan finnas i vår människomat lika mycket som var som helst.
    Hugful80 skrev 2020-12-03 23:35:28 följande:

Du bör dock aldrig BARFa dina djur.

www.express.co.uk/news/nature/903380/barf-diet-cat-dog-warning-bone-raw-food-pet

Fler källor finns. Håll dig borta från den där skiten.

Och dessa källor/åsikter är skrivna av veterinärer som VILL att man ska köpa torrfoder (det är såklart mycket bekvämare för ägare men så mycket skadligare för djur, dvs det tillkommer vetkostnader för både njurproblem, tandsten, diabetes, osv, osv).

• brallison
    Anonym (Gg) skrev 2020-12-04 09:45:40 följande:
    Ja det kan finnas i rå mat, inte i stekt eller kokt mat. Själv äter jag inte rått kött. Katter behöver ju inte ens få toxoplasma om de är inomhus och inte äter rått kött.
    Du behöver inte äta rå mat för att få i dig toxoplasma - det räcker att du ta i rått kött och sen råkar ta på nåt annat som du inte diskar och använder för att äta. Toxoplasma kan finnas på råa grönsaker (och långt ifrån alla grönsaker tillagas, t ex sallad). Om du äter en rosa hamburgare - kan du få toxoplasma. Och den är inte farlig i sig, utan endast om du får det när man är gravid.
    Anonym (Gg) skrev 2020-12-04 09:48:20 följande:
    Sedan skriver ju tom folkhälsomyndigheten om detta, så det kan väl knappast bara ha med veterinärer som vill tjäna pengar på foder att göra.
    Ja, de tänker på människos bästa, men struntar fullständig på djurens bästa. Har du sett ett vilt djur som springer i skogen och lagar mat till sig själv? Katterna är gjorda för att äta rått kött, det är deras naturlig föda - ingen kan säga emot det. Eller?
  • brallison
    Anonym (Manana) skrev 2020-12-04 10:07:53 följande:
    Fast även om de gör ifrån sig mindre så bajsar de väl i stort sett dagligen och kissar dagligen? Äckligt att rensa lådan 2 ggr i veckan bara och dessutom är det lagkrav på att lådan ska rensas minst en gång per dag...
    Nej, det gör de inte De bajsar var annan till var tredje dag (köttet tas upp av kroppen mycket bättre än torr- eller blötfoder) samt det luktar i princip ingenting (den dåliga lukten i vanliga fall kommer från alla kolhydrater som kattens kropp kan inte ta hand om), kissar kanske nån gång per dag (de har två lådor, så det blir inte mycket kiss i varje). Så, nej, äckligt blir det inte alls.
    Anonym (Gg) skrev 2020-12-04 10:17:53 följande:
    Visst, men jag äter sällan grönsaker som inte är tvättade och äter absolut inte rosa hamburgare.

Jag har nog redan haft toxoplasma med tanke på att jag växt upp med katter, men det kan ju vara en väsentlig sak att tänka på vid tex graviditet eller om man har vissa andra husdjur. Sedan är det lite onödigt att ge ett djur en parasit de inte måste få, pga att det ska vara naturligt. Katter lever ändå väldigt långt ifrån sin naturliga miljö när de lever med människor. Har man nu behov av att de ska leva naturligt så får man väl sluta laga mat och låta dem jaga själva.
    Men om man tänker så, varför ska man ge sitt djur nåt som dennes kropp är inte gjort för att ta upp - kolhydrater, salt, socker, mm? Det är just det de lider mer av än ev. parasiter, som deras kropp kan hantera utan större ansträngning.
  • brallison
    Jemp skrev 2020-12-04 11:31:08 följande:
    Låter som oroväckande lite kiss... Det är ju en av fördelarna med rått (eller blötfoder) framför torrt.
    Det är ju hela grejen - katter tvingas att dricka mer vatten då de äter torr- eller blötfoder (både kolhydrater och salt som tillsäts där för att få dem att bli törstiga), men i naturen brukar kattdjur nästan aldrig dricka vatten, då deras kropp behöver bara lite mer än den vätska som de får från sina byte.
  • brallison
    Jemp skrev 2020-12-04 11:51:16 följande:
    Njae det resonemanget har jag aldrig hört. Med tanke på hur vanligt det är med njurproblem är det inte logiskt att eftersträva mindre kiss (i normalfallet). Källa?
    Nu missförstår du mig, tror jag - ingen eftersträvar mindre kiss, det blir bara så om katter äter BARF, då de inte behöver dricka mer vatten så som de behöver när de äter blöt- eller torrfoder. Vatten ska de ha fri tillgång till oavsett vilket foder som serveras, men mindre kiss blir bara ett faktum, inte ett mål i sig.
  • brallison
    Jemp skrev 2020-12-04 12:19:01 följande:
    Min fråga var helt ärlig: har du någon källa?

Jag är helt med på att kolhydrater och salt binder vätska. Kan köpa att det kan leda till ökad törst.

Likaså är jag med på att katter främst får vätska via bytesdjuren ja, och att torrfoder därmed blir problem (bristande törstreflex). Men att de behöver mer vätska totalt med färdigfoder än barf har jag som sagt aldrig hört, och blir nyfiken. Och skulle det då gälla även blötfoder utan tillsatt salt och vegetabilier?
    Tyvärr, inget jag har sparat - när jag köpte mina katter för 4 år sedan, så studerade jag så mycket information om bästa foder för dem på 3 olika språk, men har inte sparat alla länkar sen dess.
Svar på tråden Hur mycket kostar det att äga en katt per månad?