Anonym (Manana) skrev 2020-12-04 10:07:53 följande:
Fast även om de gör ifrån sig mindre så bajsar de väl i stort sett dagligen och kissar dagligen? Äckligt att rensa lådan 2 ggr i veckan bara och dessutom är det lagkrav på att lådan ska rensas minst en gång per dag...
Nej, det gör de inte

De bajsar var annan till var tredje dag (köttet tas upp av kroppen mycket bättre än torr- eller blötfoder) samt det luktar i princip ingenting (den dåliga lukten i vanliga fall kommer från alla kolhydrater som kattens kropp kan inte ta hand om), kissar kanske nån gång per dag (de har två lådor, så det blir inte mycket kiss i varje). Så, nej, äckligt blir det inte alls.
Anonym (Gg) skrev 2020-12-04 10:17:53 följande:
Visst, men jag äter sällan grönsaker som inte är tvättade och äter absolut inte rosa hamburgare.
Jag har nog redan haft toxoplasma med tanke på att jag växt upp med katter, men det kan ju vara en väsentlig sak att tänka på vid tex graviditet eller om man har vissa andra husdjur. Sedan är det lite onödigt att ge ett djur en parasit de inte måste få, pga att det ska vara naturligt. Katter lever ändå väldigt långt ifrån sin naturliga miljö när de lever med människor. Har man nu behov av att de ska leva naturligt så får man väl sluta laga mat och låta dem jaga själva.
Men om man tänker så, varför ska man ge sitt djur nåt som dennes kropp är inte gjort för att ta upp - kolhydrater, salt, socker, mm? Det är just det de lider mer av än ev. parasiter, som deras kropp kan hantera utan större ansträngning.