• Beki

Städa? Hur ofta?

Undrar hur ofta städar ni hemma och vad gör ni?

Skulle vara kul och höra hur andra har det hemma?

• Svar på tråden Städa? Hur ofta?
  • brallison
    Gameofthrones skrev 2020-12-01 23:14:06 följande:

Dammsuger i stortsett varje dag, på morgonen, toaletterna 3-4ggr i veckan. Dammar varannan vecka. Tvättar kläder 3 ggr i veckan,

Har haft andra scheman. Men just nu passar det oss.

Oj, vad ofta! Hur många är ni i familjen som stökar?
  • sextiotalist

Efter behov. Är inte pedant så jag har jag inga problem med att det ligger saker framme.

Städar efter behov. Badrum och toalett lite oftare än annars.

Sambon plockar och sopar.

Tvättar en gång i veckan.

Det har fungerat utmärkt oavsett om vi har varit 5 eller som vi är nu, två.

Däremot är jag noga när jag städar

• Gameofthrones
    brallison skrev 2020-12-02 08:05:57 följande:
    husdjur och många i familjen =) och lite pedant med. 
  • SilverEmma

Storstädar tillsammans varje söndag. Ungarna ansvarar för att dammtorka och dammsuga ovanvåningen och hjälper sen till nere tills vi är klara. Vi städar toaletterna, torkar lister och lampknappar, rensar kylen, tömmer alla sopor, vattnar blommor, fixar tvätten, bäddar rent varannan vecka. Varje söndag gör vi något extra som inte behöver göras varje vecka...t ex torka hyllorna i vitrinskåpen/köksskåpen, torkar köksluckor, rengör ugnen, putsar fönster, rensar avlopp, moppar golven...tar oss ca en timme när vi hjälps åt och så avslutar vi med fika där vi planerar veckans middagar så att jag kan åka och handla till det. Sen slappar vi med gott samvete resten av söndagen.

I veckorna plockar vi bara undan det som ligger på fel plats och tömmer såklart de sopor som behövs. Ungarna turas om att tömma diskmaskinen när de kommer hem från skolan och efter middagen hjälps vi åt att röja undan i köket och sätter igång diskmaskinen. Mer städning än så görs inte.

• Gameofthrones
    brallison skrev 2020-12-02 08:05:57 följande:
    Sen gillar jag städa, två älsta barn städar sina rum själva. Men jag kommer in med moppen och dammsugaren nångåmg =)
  • Namnlös2015

Småplockar hela tiden känns det som!

Har en robotdammsugare som kör varje dag. Den bästa investeringen någonsin!

Torkar golvet varje fredag, städar även badrummen då och bäddar rent.

Putsar fönster invändigt 2 gånger om året, utvändigt har vi fönsterputsare 1 gång varannan månad.

• Cartjan1

Plockar undan dagens framplock varje kväll, diskmaskin går varje dag, tvättmaskin varannan (alla byter alla kläder varje dag då vi har pälsdjur och det finns många allergiker både på förskolan och våra jobb) Torkar av ytor i kök och där barnen ätit.

Toaletten: Storstädas varje vecka - handfat +toalett städas av ca varannan dag.

Dammsuger + moppar varje vecka

En gång i månaden dammsuger vi ur sängar och soffa osv.

Typ så :)

• TvillingmammaVästgöte

Vi har städhjälp fyra timmar varannan vecka, då städar de allt och dammar och våttorkar. Utöver det gör jag en noggrann dammsugning av bottenvåningen av huset varannan eller åtminstone var tredje dag. Vi har hund så det behövs. Köket gör jag rent varje kväll efter middagen, torkar bänkar och bord noga. Varje fredag eftermiddag plockar jag undan allt så det blir snyggt inför helgen. Så jag lägger en del tid trots städhjälpen, men det avlastar förstås mycket med städhjälpen. Men jag tycker det är viktigt att alltid ha fint hemma. 

Min man städar i princip inte alls, å andra sidan så handlar han en gång i veckan och lagar ofta mat.

Svar på tråden Städa? Hur ofta?