Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Städa? Hur ofta?

Efter behov. Är inte pedant så jag har jag inga problem med att det ligger saker framme.

Städar efter behov. Badrum och toalett lite oftare än annars.

Sambon plockar och sopar.

Tvättar en gång i veckan.

Det har fungerat utmärkt oavsett om vi har varit 5 eller som vi är nu, två.

Däremot är jag noga när jag städar

• sextiotalist
    Mandel skrev 2020-12-03 09:37:48 följande:

Enligt äldsta sonen har jag ett "Nobelfestfint" hus vilket han tycker är överkurs. Hans kompisar har rättat sig bättre i mitt led på den fronten än vad han har gjort.

De vet vilka regler och vilken nivå som gäller så de plockar/städar bättre efter sig än äldsta sonen

Är ensamstående med 2 söner varannan vecka och även som gift var mitt hem mer välskött än snittet.

Om man lägger tillbaka saker på rätt plats direkt så ser det aldrig stökigt ut.

Och om man snyggar till ex tv-soffan med filtar och kuddar när man går där ifrån. 

Torkar av handfat och toastol minst en gång per dag - när jag ändå är på toa och med en bit papper som spolas ned. Tar inte många sekunder!

Golvet i köket sopas dagligen för att förhindra att smulor varandra vidare i huset. Sopar golvet i hallen flera gånger i veckan och är noga med att skor tas av direkt innanför dörren och bärs i handen till skostället. Inte att man går dit och där tar av sig skorna och kladdar ned golvet...

Är ex kanten/listen i trappen dammig så torkar jag den direkt när jag ändå passerar och det kan väl bli några gånger i veckan. Har en torrmopp som jag använder ofta i hela huset när jag ser att det behövs. 

Osv.

Eftersom jag gör små saker hela tiden löpande så blir det aldrig kaos och storstädningar som tar timtals. Tycker inte att jag lägger mycket tid på städning eftersom jag gör det i förbifarten så att säga och har flera timmar varje dag som jag kan slöa i tv-soffan.

Det där med skorna, så var mitt ex. Jag avskydde det och blev en negativ symbol för hans pedanteri Hemma hos oss kan jag gå in med skor, inte om de är leriga eller blöta, till köket.
Svar på tråden Städa? Hur ofta?