Flash Gordon skrev 2020-12-01 14:24:22 följande:
Om du inte kan kvantifiera hur många par jeans jag tillåts köpa innan det blir "överkonsumtion" så blir det bara en värderingsfråga.
"Ditt tredje par jeans. Behöver du verkligen tre par? Jag tycker att du överkonsumerar nu."
"Jaha, men det tycker inte jag"
Sedan då? Hur fortsätter du den diskusionen om du vill "rädda klimatet"?
Överkonsumtion, eller inte, blir enbart en politisk vädering om du inte kan koppla ordet till exakta siffror.
Kärnkraften som exempel hör till det andra påstående från Greta: "Lyssna på forskningen".
OK ...
Men VILKEN forskning?
Och proppmätt om Greta har inget med mat att göra. Det är mer bildligt tänkt.
En proppmätt rikemansunge som aldrig i hela sitt liv kommer att behöver sakna någonting materielt och som talar om för andra, långt mer i armod än henne själv, vad de får göra och ska göra och vad de ska avstå - "för klimatet".
Ja, jag förstod att du menade bildligt ang proppmätt, men tycker du har fel. Hon har inte sagt att nån ska svälta, inte ha det de behöver osv. Känner henne inte privat men min bild är absolut att hon lever som hon lär.
Du verkar ju absolut inte vilja förstå att överkonsumtion inte går att översätta rakt av till antal jeans.
Om du hade ont om pengar skulle ingen förespråka att du köper senaste iPhone om du redan har en fungerande, eller hur? Köp inget i onödan som du inte har råd med.
På samma sätt ska du inte köpa nåt i onödan som planeten inte har råd med. Här är inte valutan pengar utan påverkan på klimat, biologisk mångfald, naturresurser osv.