• linaaaa86

Förskolestigma

Känner igen det du skriver att folk omkring ifrågasätter mycket kring varför inte barnet börjar på förskola vid 1-1,5 år och då planerade vi att ha vår dotter hemma till 2 år. Sedan förändrades vår familjesituation så hon blev iskolan hos dagmamma vid 18 mån, går ca 5 timmar tre dagar i veckan nu fram till hon är tre år är planen då jag pluggar och barnets far tar ut två föräldradagar under veckan. Jag märker på min dotter att hon tycker det är väldigt kul att vara hos dagmamman så för vårt barn tror jag ändå att det är bra nu som det blev. Alla försöker så gott de kan tror jag beroende på vardera situation, många har inte råd eller möjlighet att vara hemma längre med sina barn eller gå ner mycket i tid på jobbet, så kanske det dåliga samvetet är det som vill att andra har det på samma sätt och därför blir de ifrågasättande till ditt val. Men också tror jag det har blivit en norm att barn ska börja på förskolan vid 1-1,5år. Låter fantastiskt om ni kan, har de förutsättningar att vara hemma med er dotter till 3år, låter som att du har bra sätt att bemöta ifrågasättandet men tråkigt att folk inte istället kan säga åh så fantastiskt att ni har möjlighet att vara hemma så länge med ett barn.

• linaaaa86
    Anonym (Vill jobba) skrev 2020-12-16 16:44:37 följande:

Varför skulle folk säga "åh, så fantastiskt?". Jag skulle ju såklart kunna vara hemma med mitt barn mycket mer. Är ju bara att leva absolut så billigt det bara går (en väldigt stor del av oss kan ju sänka våra omkostnader, och arbeta mindre). Men jag tycker ju om att arbeta, och mitt barn mår bra av sina fem dagliga timmar på förskolan. Längtar dit. Så för vem skulle det vara fantastiskt?

Poängen är att man respekterar människors val, och om man inte är ombedd inte på ett kritiskt sätt ifrågasätter. Det gäller bägge parter i den här diskussionen.