• linaaaa86

Förskolestigma

Känner igen det du skriver att folk omkring ifrågasätter mycket kring varför inte barnet börjar på förskola vid 1-1,5 år och då planerade vi att ha vår dotter hemma till 2 år. Sedan förändrades vår familjesituation så hon blev iskolan hos dagmamma vid 18 mån, går ca 5 timmar tre dagar i veckan nu fram till hon är tre år är planen då jag pluggar och barnets far tar ut två föräldradagar under veckan. Jag märker på min dotter att hon tycker det är väldigt kul att vara hos dagmamman så för vårt barn tror jag ändå att det är bra nu som det blev. Alla försöker så gott de kan tror jag beroende på vardera situation, många har inte råd eller möjlighet att vara hemma längre med sina barn eller gå ner mycket i tid på jobbet, så kanske det dåliga samvetet är det som vill att andra har det på samma sätt och därför blir de ifrågasättande till ditt val. Men också tror jag det har blivit en norm att barn ska börja på förskolan vid 1-1,5år. Låter fantastiskt om ni kan, har de förutsättningar att vara hemma med er dotter till 3år, låter som att du har bra sätt att bemöta ifrågasättandet men tråkigt att folk inte istället kan säga åh så fantastiskt att ni har möjlighet att vara hemma så länge med ett barn.

• linaaaa86
    Anonym (Vill jobba) skrev 2020-12-16 16:44:37 följande:

Varför skulle folk säga "åh, så fantastiskt?". Jag skulle ju såklart kunna vara hemma med mitt barn mycket mer. Är ju bara att leva absolut så billigt det bara går (en väldigt stor del av oss kan ju sänka våra omkostnader, och arbeta mindre). Men jag tycker ju om att arbeta, och mitt barn mår bra av sina fem dagliga timmar på förskolan. Längtar dit. Så för vem skulle det vara fantastiskt?

Poängen är att man respekterar människors val, och om man inte är ombedd inte på ett kritiskt sätt ifrågasätter. Det gäller bägge parter i den här diskussionen.

Absolut får alla göra det val dem vill och tror på är bäst för deras familj. Men någon som säger att dem kommer att vara hemma med sitt barn en längre tid, som i detta fall 3år så kan man ju tänka sig att dem faktiskt vill det och då är ju det fantastiskt och posetivt att dem har den möjligheten.

Om du inte vill och behöver jobba för att må bra och du upplever ditt barn mår av att gå i förskolan så är ju det lika fantastiskt. Du säger dig ha barnet 5timmar på förskolan och det är ju lite skillnaf mot 8-timmar per dag. Det är ju viktigt att föräldrarna mår bra för sina barn. Men det är ju liksom 3år vi pratar och om man är två föräldrar som delar så är det inte sådan lång tid man har från sitt jobb. Barnet är bara liten en gång i sitt liv. Idag är de flesta förskolor inriktade på pedagogik så att omsorgen blir lidande, vilket är det små barn behöver som mest. Forskning tyder på att anknytningen är som starkast från 1år till 3år, barnet har som störst behov av sina anknytningpersoner under denna tid. Och i förskolor har inte barnet möjlighet att knyta an till personalen då man måste ta hänsyn till praktiska saker som sjukdom, semester osv. Så långa dagar många dagar i veckan på förskolan är inte det bästa för barnet fram till 3års ålder.
  • linaaaa86

Varför skulle folk säga "åh, så fantastiskt?". Jag skulle ju såklart kunna vara hemma med mitt barn mycket mer. Är ju bara att leva absolut så billigt det bara går (en väldigt stor del av oss kan ju sänka våra omkostnader, och arbeta mindre). Men jag tycker ju om att arbeta, och mitt barn mår bra av sina fem dagliga timmar på förskolan. Längtar dit. Så för vem skulle det vara fantastiskt?

Poängen är att man respekterar människors val, och om man inte är ombedd inte på ett kritiskt sätt ifrågasätter. Det gäller bägge parter i den här diskussionen.

Sedan behöver förskolepersonalen vara effektiva för att hinna med stora barngrupper vilket också gör det svårt för det enskilds barnet att skapa anknytningar.
  • linaaaa86

Sedan behöver förskolepersonalen vara effektiva för att hinna med stora barngrupper vilket också gör det svårt för det enskilds barnet att skapa anknytningar.
  • linaaaa86

Sedan behöver förskolepersonalen vara effektiva för att hinna med stora barngrupper vilket också gör det svårt för det enskilds barnet att skapa anknytningar. Så för vems bästa är det?
  • linaaaa86

Sedan behöver förskolepersonalen vara effektiva för att hinna med stora barngrupper vilket också gör det svårt för det enskilds barnet att skapa anknytningar. Så för vems bästa är det?
Svar på tråden Förskolestigma