• Tow2Mater

Förskolestigma

Anonym (Oklar) skrev 2020-12-12 21:09:07 följande:
    Exakt..Det är det rimliga sättet att bemöta någon på. Men tyvärr är det ovanligt i min krets. Träffar man någon man inte träffar på ett tag så formuleras alltid frågan i stil med "när ska XX börja jobba igen då" eller "när ska XX börja förskolan då? Till hösten eller" Istället hade man kunnat fråga "Hur länge har ni möjlighet att vara hemma med xx" Med den sista frågan lägger man inte in någon värdering alls.

Helt enig med dig. Alla jag känner utgår alltid från sitt eget perspektiv. MITT jobb är så viktigt är norm snarare än vad som egentligen är viktigt för barnet. Andra försöker desperat hävda att det bästa för barnet är tidig förskola helt utan fog för det.
    Visst lägger du in en värdering, jag skulle tolka den som att du i princip frågar hur länge jag har råd att vara hemma. Och mitt svar skulle vara att det har du inte med att göra. Jag personligen ser mindre värdering i frågan om när man ska börja jobba igen - det handlar där bara om ett val som kan ha många olika komponenter i svaret.
Svar på tråden Förskolestigma