Inlägg från: Anonym (Steff) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Steff)

    Förskolestigma

    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 10:37:28 följande:

    ....

    Även forskningen är relativt entydig kring att det är inte är optimalt att skilja barnen från deras föräldrar när de knappt är ett år.

    ...

    Reaktionen jag får är rynkande på näsan och ett ansiktsuttryck som att jag är helt jävla galen. Och en massa följdfrågor. När jag då säger att jag, och forskningen, inte supportrar förskola innan 3 år så tar de detta personligt.

    .


    Om du skippar att ange forskningen som ett skäl till varför du inte vill att ditt barn ska gå på förskola innan tre så får du nog bättre respons. Dels säger du emot dig själv och dels så uppfattas det som att du tycker de som sätter barnen på dagis vid ett års ålder är sämre föräldrar. Det är känsligt för de flesta att få höra att de inte gör det bästa för sina barn.

    Varför tolkar du deras frågor som kritik och inte bara nyfikenhet på ett annat sätt att leva? Om du är den enda som går mot normen i er bekantskapskrets så är det väl inte konstigt att folk är nyfikna och vill veta mer.
  • Anonym (Steff)

    Sen anger du fel standard vad gäller dagistider i Stockholm. Aldrig hört talas om någon som fått dagisplats före ettårsdagen inte heller någon förskola där majoriteten hämtar småbarn vid fem. Den oskrivna regeln är att man hämtar senast fyra annars förlorar man dagisracet.

  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 11:45:39 följande:

    Det enda jag svarar är att vi nog kommer vänta tills barnen är 3. När JAG får en massa följdfrågor svarar jag att det är vad vi tror är bäst. När de inte nöjer sig med det utan fortsätter ställa frågor om var jag fått en sådan galen ide så kanske jag nämner forskningen. Men VARFÖR ska jag ställas till svars för mitt val? Jag ställer inte mina vänner till svars för något.


    Jag tycker inte att du ska ställas till svars för val som är helt inom rimlighetens gränser. Jag tror bara att du vinner på att ha förståelse för att folk blir nyfikna och därför kan verka ifrågasättande när du skiljer fig från normen. Sen är det tyvärr så att en del människor ser det som ifrågasättande bara att någon gör saker annorlunda än de själva. Om du därtill argumenterar för ditt val på ett sätt som visar på att du tycker alla borde göra som dig så sticker det i mångas ögon. Tror du gör dig själv en otjänst om du trappar upp situationen till öppen konflikt. Om ett par år kommer det inte vara lika känsligt för någon längre. Av någon anledning är folk inte lika noga med hur man tar hand om äldre barn.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (S) skrev 2020-11-27 12:00:17 följande:

    Om det finns särskilda skäl kan kommunen bevilja plats före ett års ålder och du talar ju i nattmössan ang hämtningstiderna. Vadå för dagisrace?? Man får faktiskt hämta sina barn mycket senare, och det finns till och med nattis för de som behöver det.


    Klart man får hämta senare än fyra, dock är det på många ställen i Stockholm status att hämta tidigt men obs inte för tidigt. Med dagisracet så hänvisade jag till en omtalad krönika som många Stockholmare läst
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 12:15:37 följande:

    Barnen SKA sättas i förskola men det är status att inte har dem där så länge. Borde det då inte vara mer status att inte ha dem där alls? Hur får man ihop logiken?


    Man ska ha ett viktigt jobb där man har friheten att gå någorlunda tidigt åtminstone varannan dag. Ve den som tar för lång paus i karriären och riskerar en sämre löneutveckling och lägre pension. Hur ska man kunna fostra sina barn till framgångsrika människor om man hoppar av ekorrhjulet?
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 13:50:54 följande:

    Verkligen inte. Jag tar ALDRIG upp ämnet utan får hela tiden frågan. Det är för dem fullständig science fiction att vilja ha barnen hemma längre än absolut max 1.5 år. Trots att jag pedagogiskt förklarar att vi hellre har barnen hemma till 3 om vi kan få det att funka. Men det är klart att det bryter mot alla normer och i deras värld är något annat än 100% arbete för bägge föräldrar helt främmande mer än I undantagsfall.

    När jag pratar om detta med människor utanför min "vanliga" sfär är det inte alls lika laddat.

    I slutändan så tror jag det handlar om förvåning att man går ifrån flockmemtaliteten. Det har svenskar generellt problem med.


    Om det här är människor som bryr sig om dig så kanske de är oroliga för att du ska nolla din Sgi eller förlora jobbet om du är hemma för länge? En tanke som slog mig bara, känner ju inte alls till dina omständigheter.

    Tror inte svenska har större problem med normbrytare än andra. Det är snarare ett globalt problem
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 15:54:12 följande:

    Ok så du tror inte konsensuskultur är starkare I Sverige än andra länder? Få håller nog med dig.


    Nej det tror jag inte. Vilka länder jämför du med? Jag tror det är många som du som vräker ut sig, typiskt Sverige, utan att tänka. Men när de tänker efter så inser de flesta att det finns nog fler länder i världen där det är svårare att avvika från normen än det är att göra det i Sverige.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 17:04:53 följande:

    Tja för.det första finns det knappt.ens förskola i hälften av den utsträckning som finns här. Har bott i tre olika länder och inget har i närheten lika många som har synpunkter på att man lever sitt liv avvikande från normen som Sverige.


    Vad har om det finns förskola eller inte i andra länder att göra med om konsensuskulturen skulle vara värre i Sverige än i andra länder eller inte ?

    Jag tror du behöver vidga din världsbild. Det finns otroligt många fler länder i världen än tre. Tror du på fullaste allvar att det är svårare att som svensk bryta mot normer i Sverige än att vara kines och bryta mot normer i Kina? Eller indier i Indien? Eller som iranska i Iran?

    Din erfarenhet av att leva som invandrare i ett fåtal länder säger inte mycket om hur det är att som infödd bryta mot de normer som finns i olika länder i världen. Man måste innefattas av en norm för att kunna bryta mot den.

    Jag tror att det är förhållandevis enkelt att leva som normbrytande i Sverige jämfört med ett flertal av världens länder.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 21:09:27 följande:

    Jag jämför givetvis Sverige med andra relativt sekulära västsstater och inte djupt religiösa länder eller diktaturer. Det trodde jag i min enfald var underförstått.


    Så när jag skrev att det inte var typiskt svenskar utan snarare ett globalt problem så trodde du det var underförstått att jag menade sekulära väststater?

    Fast jag tycker inte att du har rätt ens då. Det skiljer bara på vilka normer som folk har. Har en italiensk väninna som blev kraftigt ifrågasatt när hon valde att skaffa ett andra barn, en finländsk manlig kollega som fick mängder med skämt om sin manlighet när han var hämma längre än normen med sitt barn. Har en kompis som fick gliringar av sina norska arbetskollegor när hon inte nöjde sig med att äta mackor med gul eller brun ost till lunch på jobbet.

    Människor är flockdjur och det märks i mentaliteten hos folk både på positiva och negativa sätt, det är inget typiskt svenskt.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 07:18:45 följande:

    Hur jag uttrycker mig i denna tråd har på intet sätt att göra med.hur jag uttrycker mig irl. Jag är.väldigt restriktiv med att uttrycka åsikter öht om jag inte blir direkt tillfrågad, och knappt ens då. Jag sätter mig aldrig till doms över någon. Däremot sätter sig väldigt många till doms över mig (och givetvis andra i deras närhet på samma sätt, detta är på intet sätt något som människor enkom gör mot mig, människor ÄLSKAR att lägga sig i och ha åsikter om sådant som inte rör dem)

    Självklart kan man ha en fantastisk barndom oavsett ekonomisk status. Det har jag aldrig sagt något om så du kommer återigen med en strawman. Det enda jag säger är att det för, i princip alla människor, är jobbigare att inte ha några val än att ha det.


    Min erfarenhet är att det där dämpas rejält när barnen blir äldre. När det gäller bebisar och toddlers verkar få kunna hålla sina åsikter för sig själva, framförallt när det är till förstagångsföräldrar. När barnen är i skolåldern är de inte alls ett lika hett samtalsämne längre.

    Man får försöka ha tålamod med sitt umgänge, om man vill ha dem kvar vill säga. Du kanske har en väldigt dömande och inskränkt umgängeskrets och då kan det vara läge att leta efter andra vänner. Som tur är kommer du ha möjlighet till många kontaktytor att träffa nya människor IOM din nya bebis.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 12:25:18 följande:

    Säkert ovanlig för hela landet. Men inte i Sthlms innerstad.


    Att barnen börjar förskolan före ettårsdagen är extremt ovanligt även i Stockholms innerstad. Det är också väldigt ovanligt att låta en ettåring (eller äldre barn för den delen) gå från 8 till 17. Jag bor visserligen i en förort men har flera vänner som bor kvar centralt. Kan du inte bara erkänna att du överdrev en gnutta i trådstarten?
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 16:33:19 följande:

    Säkert en överdrift sett till hela befolkningen. Men inte min umgäeskrets


    Nu börjar jag tro du är ett troll. Du har alltså fler än en vän med barn som börjat förskolan före 12 månaders ålder? I Sverige, i Stockholm? På riktigt ? Verkligen ? Du har alltså inte överdrivit ens en liten gnutta?

    Ok, nu är jag ifrågasättande.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 17:11:59 följande:

    Vissa har dispens att börja innan 12 månader. De allra flesta ligger inom 12-13 månader. Vissa andra vid 1.5 men då är det inte pga att de vill det utan att de inte tajmar terminsstart


    Jag tror det är svårt för någon här att svara på varför din bekantskapskrets har svårt för att du avviker från deras norm. Dina vänner avviker ju kraftigt från den gängse normen i Sverige och i Stockholm. Det måste vara svårt att leva upp till deras norm.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 17:11:59 följande:

    Vissa har dispens att börja innan 12 månader. De allra flesta ligger inom 12-13 månader. Vissa andra vid 1.5 men då är det inte pga att de vill det utan att de inte tajmar terminsstart


    Jag får erkänna att jag trodde du överdrev men när jag tänkt efter lite så inser jag att här nog är svaret på gåtan.

    Det finns alltså fler än en familj i er bekantskapskrets som har fått dispens för att barnet ska få börja förskola före 12 månaders ålder. Dispens beviljas inte för att föräldrarna vill jobba, det beviljas endast när det anses att barnet behöver särskilt stöd för sin utveckling. I praktiken innebär detta att man endast får dispens till tidig start om föräldrarna inte anses kapabla att själva ge barnet den omsorg det behöver. Det kan vara om barnet har ett syskon med stort vårdbehov eller om föräldrarna själva är sjuka eller har ett handikapp så de behöver hjälp eller avlastning. En förlossningsdepression hos en av föräldrarna anses inte tillräckligt vet jag via vänner som var i den situationen i somras.

    Jag kan förstå om det med tanke på detta är flera i er vänkrets som vill framhålla fördelarna med tidig förskolestart och att det blir väldigt känsligt när du pratar om att vänta till tre år.

    Du kanske inte är en förtrogen till dessa bekanta och har missat omständigheterna runt de tidiga starterna men det lär vara betydligt tråkigare motiv än en resa till Seychellerna som ligger bakom.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 19:43:58 följande:

    Det här är bara ett exempel. Skulle säga att en stor majoritet man möter reagerar likadant när andra tar livsbeslut som avviker från det som kan anses norm. Oavsett om det är mot mig eller inte.


    Jo så är det kanske. Vill man avvika från normen får man helt enkelt lära sig att inte bry sig för mycket om vad andra tycker. Sen tror jag iofs inte att alla är negativa och dömande bara för att de ställer frågor, många är nog nyfikna och intresserade.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2020-11-29 08:52:58 följande:

    Npf syns oftast inte innan året och sambandet här är att falken minskar om paret väljer att dela lika på föräldraledigheten. Dvs är fler om en själv är fl. mest. Detta tros bero på att två engagerade förälder som båda ger barnet daglig omsorg minskar problemskapande beteende. Det beror också på att barn där föräldrarna inte delat lika oftare blir skilsmässobarn något som också kan förstärka psykisk ohälsa och problemskapande beteende.

    17 månader som norm är långt ifrån ts umgänge där 11-12 månader är norm. Vilket visar på att det är norm bland ts vänner att , enligt kommunen, inte kunna möta sina barns behov.(då det krävs för tidig start). Det är ordentligt avvikande!


    Jag brukar inte kräva referenser så fort någon kommer med ett påstående men jag har barn med NPF så jag är intresserad av det skälet. Var hittar jag den forskningen, att fallen minskar om man delar lika på föräldraledigheten ?

    Skulle bli väldigt tacksam om du hjälper mig hitta detta.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-12-06 07:14:37 följande:

    Det är ingen som ifrågasätter ur barnens perspektiv egentligen, annat än små indicier ibland. Utan från oss som föräldrars vuxna perspektiv. Hela dagisdebatten handlar ju i Sverige också om de vuxnas perspektiv framför barnens.

    Jag och mina vänner jobbar nog på arbetsplatser där längre frånvaro ses ned på, det kan definitivt bidra. Bland vissa familjekontakter som är mer "arbetarklass" skulle vi aldrig bli ifrågasatta. På samma sätt ifrågasätts inte lärare i socioekonomiska utsatta områden men extremt mycket I Vasastan.

    Av olika skäl vill inte min sambo prata med andra om sitt jobb I detalj. Hon visar detta tydligt med kroppsspråk, försök att byta samtalsämne etc. Men folk frågar, frågar och frågar. Jag har tom sagt till att "märker du inte att hon in är intresserad av att prata om detta?" Detta är ytterst normalt bland alla svenskar jag pratar med. På samma sätt anser folk att det är deras guds givna rätt att veta detaljer om vilka dagisval man gör.


    Är du säker på att det är att er dotter som är hemma som era vänner är frågande kring? Det låter ju mer som att de ifrågasätter att ni inte delar lika på föräldraledigheten och din fru tappar kontakten med sitt jobb. Det är ju en enorm skillnad på att varje förälder är hemma 18 månader var och att en är hemma själv i merparten av tre år. Ska ni ha fler barn där hon igen tar merparten av omsorgen om barnet så blir hon kanske borta från sitt jobb i fem år. . Vänner som bryr sig det minsta om hur det ska gå för henne i framtiden frågar så klart för att reda ut om hon verkligen har tänkt igenom det hela rationellt och inte är alltför borta på mammahormoner. Kanske är de även oroliga över att du pressar henne till att stanna hemma längre än hon egentligen vill och mår bra av.

    Det är självklart att barnens liv är viktiga men föräldrarnas liv är faktiskt också viktiga. Alla människor förtjänar att leva goda liv, även vuxna.
Svar på tråden Förskolestigma