Anonym (Mamma till två) skrev 2020-11-28 11:32:39 följande:
Jag har också , åtminstone delvis, god erfarenhet av förskola. Om barnet inte är för litet, om dagarna inte är för långa, om barnet trivs, inte blir för trött och förskolan håller god kvalitet med små barngrupper, då tror jag att förskola är mycket utvecklande.
Ja, problemet ligger i att det finns lika många "dåliga" förskolor som "bra".
Jag hade ett barn, som jag kände var ett typiskt dagisbarn och skulle ha mått jättebra med halvlånga dagar där. Hon hade inga jämnåriga i närheten och hon var väldigt social av sig redan från start. Ändå blev det ingen förskola för henne. Den som vi hade tillgång till, den var dålig. Riktigt dålig. Varför skulle jag ha mitt barn på en dålig förskola när jag hade möjlighet att ha henne hemma?
Nu, många år senare, är ledarskapet utbytt och hälften av personalen. Nu är det en bra förskola med lagom stora grupper. Hade jag varit i samma läge i dag med ett supersocialt barn, så hade hon nog fått gå där.
Många som pratar om hur bra och utvecklande det är i förskolan, glömmer att kvaliteten är skiftande. De har själva god erfarenhet och tror att alla förskolor fungerar lika bra. Tror att andras farhågor bara är fördomar. Vi som sett hur en riktigt dålig förskola ser ut, vi vet att barnen inte mår bra av att vara där.