• Anonym (M)

Förskolestigma

Gameofthrones skrev 2020-11-27 11:21:56 följande:

det är bra och ha dagis/ fsk

För vi som behöver det. punkt slut. 

Det är ingen som ifrågasätter att fsk är bra för förälder som behöver jobba.

Bara du inte låtsas att det är 1 åringar som behöver gå på förskola för sin egen skull.
  • Anonym (M)
    mari123 skrev 2020-11-27 16:03:49 följande:

Förlåt att jag lägger mig i MEN inte kan det väl vara så att de små VÄNTAR hela dagen på mamma och pappa? De ser väl personalen på förskolan som trygga vuxna och om barnen blir ledsna och rädda så blir de kramade av en varm famn?

Självklart. I Svenska förskolor har alla barn en egen pedagog så alla barn blir kramade när de vill bli kramade.

Skämtar du????
  • Anonym (M)
    mari123 skrev 2020-11-27 16:23:37 följande:

Nä jag skämtar inte MEN jag tänker att på en småbarnsavdelning så vet man hur man tar hand om små barn! Kanske inte EN pedagog per barn men en famn kan räcka till för fler? En mamma som är hemma med sina två små (eller fler) har ju också bara en famn!

Man vet hur man tar hand om småbarn i teorin , men det är för få personal.

Det är ovanligare med tvillingar och trillingar hemma med en mamma än personalbrist på svenska förskolor idag...
  • Anonym (M)
    mari123 skrev 2020-11-27 16:23:37 följande:

Nä jag skämtar inte MEN jag tänker att på en småbarnsavdelning så vet man hur man tar hand om små barn! Kanske inte EN pedagog per barn men en famn kan räcka till för fler? En mamma som är hemma med sina två små (eller fler) har ju också bara en famn!

Man vet hur man tar hand om småbarn i teorin , men det är för få personal.

Det är ovanligare med tvillingar och trillingar hemma med en mamma än personalbrist på svenska förskolor idag...
  • Anonym (M)
    mari123 skrev 2020-11-27 16:38:57 följande:
    VA? 

Vad menar du med va? Vad är det du inte förstår? Det är fler småbarn per pedagog i förskolan i samma ålder , än hemma hos en mamma om hon inte har tvillingar/trillingar osv. Det är skillnad med att ha 5 stycken 1 åringar jämfört med barn i olika åldrar , eftersom man kan prata med äldre barn och förklara saker .
  • Anonym (M)
    mari123 skrev 2020-11-27 18:24:49 följande:

Svensk förskola är jämlik och särskilt med maxtaxan. ALLA barn är lika och får lika god omsorg. DET litar jag på. Känner mig trygg i det. MEN barn från trygga hem har ett rejält försprång genom hela livet och det kan ingen förskola råda bot på hur jämlik den än må vara och HUR mkt personal man än har och HUR goda föresatser man må hava! MEN det fattar ju alla.

Du kan väl ta tjänsteledigt från ditt jobb och anmäla dig som vikarie på förskolor...

Tror du på tomten och påskharen också?
  • Anonym (M)
    mari123 skrev 2020-11-27 18:50:21 följande:

Jag är ålderspensionär och inte aktuell för vikariat på förskola FAST nog skulle jag kunna tänka mig att vara där för att krama och trösta alla ungar som inte har föräldrar som kan ge dem trygghet. Välmående barn har ett ständigt försprång och så är det bara. VAD har tomten med det att göra och för den delen "påskharen" (Var kommer den ifrån?)

Även gratis? Problemet är just att det är personalsbrist...

Att tro på tomten och påskharen är lika barnslig och naivt som att tro på att det finns tillräckligt med personal på svenska förskolor.
Svar på tråden Förskolestigma