Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 17:11:59 följande:
Vissa har dispens att börja innan 12 månader. De allra flesta ligger inom 12-13 månader. Vissa andra vid 1.5 men då är det inte pga att de vill det utan att de inte tajmar terminsstart
Jag får erkänna att jag trodde du överdrev men när jag tänkt efter lite så inser jag att här nog är svaret på gåtan.
Det finns alltså fler än en familj i er bekantskapskrets som har fått dispens för att barnet ska få börja förskola före 12 månaders ålder. Dispens beviljas inte för att föräldrarna vill jobba, det beviljas endast när det anses att barnet behöver särskilt stöd för sin utveckling. I praktiken innebär detta att man endast får dispens till tidig start om föräldrarna inte anses kapabla att själva ge barnet den omsorg det behöver. Det kan vara om barnet har ett syskon med stort vårdbehov eller om föräldrarna själva är sjuka eller har ett handikapp så de behöver hjälp eller avlastning. En förlossningsdepression hos en av föräldrarna anses inte tillräckligt vet jag via vänner som var i den situationen i somras.
Jag kan förstå om det med tanke på detta är flera i er vänkrets som vill framhålla fördelarna med tidig förskolestart och att det blir väldigt känsligt när du pratar om att vänta till tre år.
Du kanske inte är en förtrogen till dessa bekanta och har missat omständigheterna runt de tidiga starterna men det lär vara betydligt tråkigare motiv än en resa till Seychellerna som ligger bakom.