• Silverjenny

Ni som ansökt om anknytning pga sambo. Hur lång tid har ni väntat på beslut?

Vi har varit ifrån varandra i exakt två år nu.

Vi fick avslag på vår första ansökan pga att jag var timanställd, jag fick tillsvidareanställning och vi överklagade men då fick vi avslag pga att min vuxna dotter bor hemma och vi delar kök (!!) Helt emot Migrationsverkets egna regler.

Vi lämnade in en ny ansökan direkt, nu har dottern flyttat hemifrån och jag har en fast anställning med hög lön så jag uppfyller alla krav så nu är det bara att vänta igen. Det är jättejobbigt och corona ställer till det så vi inte ens kan resa och träffas. Men vår kärlek är stark.

• Silverjenny

Du kan komplettera med information i efterhand och det är inget som förlänger ansökningstiden, de lägger bara in det till era handlingar. Det är ändå ingen som kommer att titta på det innan de har kommit ner till ert ärende i kön och det spelar absolut ingen roll när du skickat in det.

Maila till migrationsverket@migrationsverket.se och skriv ert kontrollnummer och den sökandes namn så det hamnar rätt.

Skicka foton, skärmdumpar av samtalsloggar och meddelanden, allt som kan bevisa att ni har en äkta relation. Sedan är försörjningskravet viktigt att uppfylla så skicka in handlingar som styrker att du har rätt inkomst och tillräckligt stor bostad. Kontrakt, hyresavi, ritning över lägenheten, foton av bostaden kan du skicka in.

Svar på tråden Ni som ansökt om anknytning pga sambo. Hur lång tid har ni väntat på beslut?