• Occam

Saffran

Kringlan86 skrev 2020-11-26 20:09:58 följande:

Haha alkoholen försvinner ju när man bakar så det är jag inte orolig för. Tänkte mest att det ju blir typ två matskedar cognac mot 5 dl vätska plus massa mjöl och grejer. Men päronsmaken kanske slår igenom ändå ????

Du har helt rätt i att mängden lär kvitta, men helt fel i anledningen: alkohol dunstar långt mycket långsammare än vad de flesta tror. Dvs lite blötläggningsprit kommer inte göra bullarna alkoholhaltiga mer än försumbart ... men väldigt lite kommer hinna försvinna under gräddningen.

• Occam

Och ja, ?påronkonjac? (vilket jag antar är likören Xante) har en rätt genomträngande arom av päron som jag inte skulle låta påverka i matlagning eller bakning 

• Occam
    Limeblad skrev 2020-11-27 22:41:35 följande:
    Någon skrev det i en annan tråd idag. Varför skulle alkoholen inte förångas under gräddningen när temperaturen i bullen överstiger temperaturen då alkohol förångas?
    Det funkar inte så. Alkoholen börjar förångas vid den temperaturen men det sker inte momentant. Jämför vatten som också är en vätska, bara för att det kokar så försvinner inte allt direkt ...
  • Occam
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-28 08:16:38 följande:
    Därför att det tar mycket längre tid än vad bullarna är i ugnen. På samma sätt om du gör en sås med alkohol så kokar det inte bort under den tiden heller, det lär ta flera timmar om det ska bli alkoholfritt.
    Tillräckligt nära alkoholfritt för att inte smaken av alkohol ska störa en sås för mycket så tycker jag brukar räcka med någon halvtimma-timma, beroende på hur häftigt det kokar, även när det är rent vin från början.
  • Occam
    Limeblad skrev 2020-11-28 08:51:43 följande:
    Du förstår att i hela bulldegen blir volymprocenten 0,3 % på sin höjd? 0,5% räknas som alkoholfritt. Så ja, jag ser det som helt oproblematiskt att barn (och gravida) äter bullar med en skvätt konjak i, mozartkulor, tiramisu och rödvinssås.
    Jag tror inte att hen förstår, och även om så är det väl någon säregen princip som ligger bakom, jag håller med dig i vilket fall. 
Svar på tråden Saffran