• Klubbisen

Gå vidare efter breakup

Hej! Några av er kanske har läst min andra tråd där jag skrev om hur min pojkvän gjorde slut med mig efter cirka 2 år eftersom han hade tappat känslor.

Under de två månader som har gått har jag insett att jag inte längre vill vara i det förhållandet. Men ändå gör det så ont att han avslutade det så snabbt och enkelt efter allt vi varit igenom tillsammans. Jag litade till honom på 100% och har galet svårt att släppa in människor i mitt liv men sedan släppte jag i honom eftersom han aldrig verkade ge upp och verkligen ville lära känna mig. Jag hade otroligt dåligt självförtroende och att någon fanns där så mycket för mig och stöttade mig genom en otroligt tuff period i mitt liv betydde mycket och jag vet att jag var jobbig i början men han gav inte upp. Och nu har han gett upp på mig, och precis när jag äntligen började må bättre och behandla honom bättre , då bara lämnade han som att det inte betydde något alls för honom. Jag hade inte ändrats bara till det bättre, saker var tuffa eftersom vi precis hade långdistans, men hur kan man tappa känslor för någon på en vecka? Min teori är att han kom ut ur förälskelsefasen och då var det inte tillräckligt för honom för att försöka med långdistansen. Men det gör så ont att när man litar på någon så finns den personen inte för än längre. Han säger fortfarande att han bryr sig jättemycket om mig, han vill att vi ska vara vänner och säger att det finns en chans för oss i framtiden. Han blir svartsjuk när han tänker på mig med andra. Vi pratade med varandra i 10 timmar en dag och allt kändes precis som vanligt. Han säger att han tänker på mig så fort han är ensam och att det känns jättebekvåmt att prata med mig. Han ville till och med träffas när han kommer hem och föreslog att vi skulle bli kks. Självklart förstår jag att det inte är någon bra idé men det som är jobbigt är att jag inte vet hur jag ska tänka nu. Älskade han mig någonsin? Var det bara förälskelsen som gick över och han är för omogen för det riktiga? Hur går jag vidare från det här? Han var min första kärlek och min första kyss, den första jag låg med. Alla tips på hur jag nu går vidare tar jag gärna! Jag tänker på det här så mycket och kan inte sluta älta vad det var som hände.

• Svar på tråden Gå vidare efter breakup
  • Elisa1990

Hej! Vill bara säga att jag lider med dig. Om jag ser det från mitt perspektiv (vilket jag kan göra då jag själv gjort slut med en kille så lättvindigt tidigare i mitt liv) så har han svårt att känna de djupa känslorna som behövs för en framtid tillsammans. Troligtvis säger han bara att han kan tänka sig er i framtiden, men ärligt talat, hade han sett en framtid med dig så hade han inte gjort slut.

Var inte för hård mot dig själv för det kanske helt enkelt bara är så att ni inte passar ihop. Ingenting som du gjort fel. Om jag vore du skulle jag bryta helt. Han vill äta kakan samt ha den kvar. Han vill inte ha några förbindelser utan han vill kunna dejta runt samtidigt som han kan ringa dig när han känner sig ensam.

Tips för att inte gå ner sig är att träffa vänner över ett glas vin eller middag, umgås med familjen, byt lite inredning hemma i lägenheten, gå promenader, träna. En sak som fungerat för mig när jag mår dåligt är meditation som du kan hitta på Youtube.

Kram

• Klubbisen
    Elisa1990 skrev 2020-11-26 17:41:44 följande:

Hej! Vill bara säga att jag lider med dig. Om jag ser det från mitt perspektiv (vilket jag kan göra då jag själv gjort slut med en kille så lättvindigt tidigare i mitt liv) så har han svårt att känna de djupa känslorna som behövs för en framtid tillsammans. Troligtvis säger han bara att han kan tänka sig er i framtiden, men ärligt talat, hade han sett en framtid med dig så hade han inte gjort slut.

Var inte för hård mot dig själv för det kanske helt enkelt bara är så att ni inte passar ihop. Ingenting som du gjort fel. Om jag vore du skulle jag bryta helt. Han vill äta kakan samt ha den kvar. Han vill inte ha några förbindelser utan han vill kunna dejta runt samtidigt som han kan ringa dig när han känner sig ensam.

Tips för att inte gå ner sig är att träffa vänner över ett glas vin eller middag, umgås med familjen, byt lite inredning hemma i lägenheten, gå promenader, träna. En sak som fungerat för mig när jag mår dåligt är meditation som du kan hitta på Youtube.

Kram

Tack för svar?? Det betyder mycket och tack för bra tips. Det enda jag inte förstår är att han har känt mig under hela tiden och borde väl förstått tidigare att vi inte haft någon framtid. Kanske gjorde han det men kände ändå att förhållandet var värt det så länge det var på distans, jag vet inte, eller som du sa att det aldrig var menat att förhållandet skulle gå längre än så. Jag tror att du har rätt i att han inte såg en framtid.
  • Elisa1990

Jag vet att det känns jobbigt nu och man går igenom varenda scenario i huvudet. Jag lovar dig att du går vidare snart och du kommer säkert att hitta kärleken en dag :)

Men tills dess, ta hand om dig och ta verkligen reda på vad du själv vill ha!

• elalaroné

Vännen, det borde vara lag (när man inte har barn) att inte ha kontakt med sitt ex första månaderna... JAG vet att det är lockande och det känns bra när man 'talar i 10 timmar' men är som att riva upp en sårskorpa när den precis börja läka ihop och börja om! Du dras tillbaka, han dras tillbaka och det blir en lustig till och från relation! Föreställ dig: han är de facto singel och att han skriver på fb med en tjej, de kanske har sex och så vidare. Detta ÄR ett rimligt senario så sluta tro att du är skyldig honom något- och han är inte skyldig dig något. Vänskap ur kärleksrelationen kan oftast först komma när båda har en ny partner: då ser man om det är vänskap man verkligen vill ha eller om det var mer en bekväm trygghet. Brukar vara det sista för de flesta fast man kan inte förstå det eller vill inte.

Så börja ditt läkande! Hur jag gjort och fungerat väl är såhär:
    1. Tog bort all kontakt och sa när han kontaktade mig att vi bör inte ha kontakt just nu. Jag hörde aldrig av mig till honom! Raderade hans nummer, inga fylleringningar. Tog bort hans sociala medier så jag inte råkade se honom i ett svagt ögonblick och kontaktade.
    2. Omge mig med sociala saker och fokusera på mitt jobb. Vara upptagen. 
    3. Var ledsen till ett datum sedan sa jag att jag inte spiller mer tårar på honom, gav det 1 månad.
    4. Satt upp mål kort och långsiktigt utan han i bilden och därmed ersatte de gamla målen vi hade tsm.
    5. påminde mig ofta varför det tog slut och att detta var för mitt bästa och delvis hans med.

• Klubbisen
    elalaroné skrev 2020-12-01 16:41:05 följande:

Vännen, det borde vara lag (när man inte har barn) att inte ha kontakt med sitt ex första månaderna... JAG vet att det är lockande och det känns bra när man 'talar i 10 timmar' men är som att riva upp en sårskorpa när den precis börja läka ihop och börja om! Du dras tillbaka, han dras tillbaka och det blir en lustig till och från relation! Föreställ dig: han är de facto singel och att han skriver på fb med en tjej, de kanske har sex och så vidare. Detta ÄR ett rimligt senario så sluta tro att du är skyldig honom något- och han är inte skyldig dig något. Vänskap ur kärleksrelationen kan oftast först komma när båda har en ny partner: då ser man om det är vänskap man verkligen vill ha eller om det var mer en bekväm trygghet. Brukar vara det sista för de flesta fast man kan inte förstå det eller vill inte.

Så börja ditt läkande! Hur jag gjort och fungerat väl är såhär:

1. Tog bort all kontakt och sa när han kontaktade mig att vi bör inte ha kontakt just nu. Jag hörde aldrig av mig till honom! Raderade hans nummer, inga fylleringningar. Tog bort hans sociala medier så jag inte råkade se honom i ett svagt ögonblick och kontaktade.

2. Omge mig med sociala saker och fokusera på mitt jobb. Vara upptagen. 

3. Var ledsen till ett datum sedan sa jag att jag inte spiller mer tårar på honom, gav det 1 månad.

4. Satt upp mål kort och långsiktigt utan han i bilden och därmed ersatte de gamla målen vi hade tsm.

5. påminde mig ofta varför det tog slut och att detta var för mitt bästa och delvis hans med.

Tack för svar! Försöker gå vidare så bra det går men det är väldigt svårt, speciellt nu under Corona när man kanske inte har jättemycket att göra. Jag vet att det var det bästa för oss båda men det som gör speciellt ont är egentligen att han gav upp på oss och hur han gjorde det. Att vi träffades under hela helgen och sa hur mycket vi trots att det kanske inte var bra skulle försöka få det att funka och sen några dagar senare väljer att ta det över telefon och ger mig inte ens chansen till ett ordentligt avslut, eller att liksom prata om det och diskutera det tillsammans utan han gör slut med enda förklaringen att dem där bubblande känslorna inte fanns där dem två senaste dagarna, jag önskar bara att han kunde gett mig tillräckligt med respekt för att prata med mig om det i verkligheten. Hatar att när jag väl älskar någon gör jag det till 100% och oavsett vad som händer ger jag inte upp på personen. Är så himla privat och försiktig av mig som person, dem jag väljer att dela med mig av är människor som jag verkligen litar på och bryr mig om. Tror det är därför det gör så ont. Vet inte hur jag ska kunna lita på någon igen.
Svar på tråden Gå vidare efter breakup