• Kiboko

Oro under försök till att bli gravid med första barnet

Hej, söker flera som försöker bli gravida med första barnet som känner en form av oroa att inte kunna bli gravida eller aldrig kommer kunna bli gravida. Jag och min sambo har nu försökt i över 6 månader och det har inte hänt någonting. Känner ingen som är i samma situation och därför söker jag mig hit där det kanske finns någon/några som går igenom samma sak.

• Svar på tråden Oro under försök till att bli gravid med första barnet
  • Kiboko
    Ettglasvatten skrev 2020-11-25 19:19:07 följande:

Hej! Känner igen mig i dina tankar. Vi är dock bara på andra månaden utan preventivmedel men jag har sådan stark oro att jag inte skulle kunna bli gravid. Vet inte alls varför jag har denna oro. Har längtat efter barn i så många år. Vet om att det kan ta tid men man vill ju bara att det ska hända på en gång.

Hoppas du snart får plussa!

Hej, hoppas det blev rätt nu är ganska ny på familjeliv. Får jag fråga vad du använde för preventivmedel? Läser alldeles för mycket om graviditet och preventivmedel och att vissa kan försämra ens chanser att bli gravid. Är lite av en övertänkare och vet inte riktigt hur jag ska hantera oron. Har du något tips?
  • Kiboko
    Ettglasvatten skrev 2020-11-25 21:00:32 följande:

Är också ny här! Jag har använt nuvaring nu sista åren men innan dess testat p-piller (olika sorter) och hormonspiral. Tror att det är just övertänkandet som gör än orolig tyvärr. Jag är nämligen likadan! Har tyvärr inga konkreta tips. Jag försöker att inte tänka för mycket på det men man gör ju det ändå. Prata med någon tror jag är det bästa. Kanske kan man få prata med.någon barnmorska som kan lugna en?

Försökte prata med en barnmorska för några månader sedan och då sa hon bara att vi ska fortsätta försöka i ett år sen får en söka hjälp om det inte fungerar. Men hon sa som de flesta att jag bara ska slappna av så funkar det men svårt med en hjärna som övertänker allt???????????
  • Kiboko
    bananmilkshake skrev 2020-11-25 21:05:37 följande:

Hej! Försöker också med första.

Vi har försökt i 6 månader nu och tyvärr (eller vad man ska säga) har jag blivit gravid 2 gånger men missfall (MA) båda gångerna. Det känns riktigt surt. Jag har alltid av nån anledning tänkt att jag skulle ha svårt att bli gravid. Ironiskt, att det gått hur snabbt som helst, men fostren har dött utan att kroppen märkt något. 

Hej vad tråkigt att höra. Jag har nog aldrig tänkt så mycket på om det ska vara lätt eller svårt. Men har nog ett inlärt tänk att det ändå ska gå fort. Inte ta så här lång tid. Hoppas du plussar igen snart och får behålla den här gången<3
  • Kiboko
    bananmilkshake skrev 2020-11-25 21:05:37 följande:

Hej! Försöker också med första.

Vi har försökt i 6 månader nu och tyvärr (eller vad man ska säga) har jag blivit gravid 2 gånger men missfall (MA) båda gångerna. Det känns riktigt surt. Jag har alltid av nån anledning tänkt att jag skulle ha svårt att bli gravid. Ironiskt, att det gått hur snabbt som helst, men fostren har dött utan att kroppen märkt något. 

Hej vad tråkigt att höra. Jag har nog aldrig tänkt så mycket på om det ska vara lätt eller svårt. Men har nog ett inlärt tänk att det ändå ska gå fort. Inte ta så här lång tid. Hoppas du plussar igen snart och får behålla den här gången<3
  • Kiboko
    Steeph skrev 2020-11-25 21:12:46 följande:

Blev gravid på andra försöket, ma i februari och försökt sedan dess. Nyss bommat på 8e försöket.. suger men gör allt jag kan för att boosta äggkvalitén nu. Hoppas på ett julmirakel!

Håller tummarna för er<3 hur gör du för att boosta äggkvaliten?
  • Kiboko
    Kiboko skrev 2020-11-25 22:49:45 följande:

Försökte prata med en barnmorska för några månader sedan och då sa hon bara att vi ska fortsätta försöka i ett år sen får en söka hjälp om det inte fungerar. Men hon sa som de flesta att jag bara ska slappna av så funkar det men svårt med en hjärna som övertänker allt???????????

Skulle göra en smilet därav så många frågetecken på slutet, gick visst inte att göra det i sånt här forum.
  • Kiboko
    Kicias skrev 2020-11-26 12:08:21 följande:

Hej,

Vi ska försöka med första barnet nu. Vi är 38 resp 35 så klockan tickar. Jag har en historia med cystor på äggstockarna så jag är rädd att jag är infertil. Ringt flera gyn för att få undersökning men ingen tar emot. Var hos min läkare för annat idag och hon skickade remiss då jag inte blir yngre. Att jag inte kollat förän nu beror på att vi aldrig velat ha barn men helt plötsligt har längtan slagit till under detta år. Trodde aldrig att det skulle hända. Nu när vi så gärna vill ha barn, då är jag orolig att det inte blir något. Slutade med p- spruta i juli och mensen samt ägglossning har inte kommit igång heller.

Det känns så tråkigt att vården inte kan fungera. Jag har fått tillbaka regelbunden mens och har haft positiva ägglossningstest men det känns oxå osäkert att veta om det ens släpper något ägg. Hoppas du snart får hjälp hos vården. Går in på vår sjunde månad av barnförsök så hoppas det blir något snart. Men ska försöka att slappna av lite mer, har varit ganska noggrann med att sluta med koffein och alkohol redan i maj men det kanske har varit lite väl extremt.

Hoppas det går bra för alla<3 och att ni plusar snart. Ni får gärna skriva meddelande med mig om ni behöver skriva av er, känner mig ganska ensam i den här situationen då ingen av min vänner har barn eller håller på att skaffa barn. Så känner att jag gärna skulle vilja ha lite stöd, om någon skulle vilja skriva privat. Tror att det går i det här forumet också om jag fattar det hela rätt.
Svar på tråden Oro under försök till att bli gravid med första barnet