• Anonym (M)

Vad skulle du tänka om den här personen?

Som rubriken lyder, vad skulle du tänka om en person med de här personlighetsdragen:

- Lojal, pålitlig och monogam, har t.ex. aldrig förrått en vän eller varit otrogen.

- Lever i enlighet med sina ideal, livet skulle kännas meningslöst om h*n inte gjorde det och h*n har extremt svårt för människor som fifflar, ljuger och bedrar.

- Uppfattas som snäll, kör aldrig med pikar, personangrepp eller skuldbeläggande.

- När h*n blir illa behandlad eller attackerad kan h*n underminera personen genom strategi snarare än att själv attackera.

- Får ofta rollen som rådgivare/psykolog åt vänner och kollegor, särskilt chefer.

- Mer rationell än känslostyrd, personen känner starkt för andra och har mycket empati, ibland för mycket, men anser att även om man inte rår för sina känslor så väljer man sina handlingar. H*n blir stressad av personer som är mycket känslostyrda, irrationella och inkonsekventa.

- Värdesätter självdisciplin och även om h*n aldrig skulle säga det till någon så har h*n svårt att respektera människor som saknar självkontroll och styrs av sina behov. H*n har svårt för människor som skyller ifrån sig, smiter undan ansvar och kör offerretorik.

- Har svårt för kallprat och analyserande som självändamål, men uppskattar diskussioner om alla möjliga ämnen.

- Är bra på att snabbt överblicka en situation och se förbättringsområden eller lösningar på problem. Kan snabbt ta fram strukturer, planer och instruktioner.

- Är saklig i sina resonemang, förstår att man inte ska vara brutalt ärlig eftersom det kan såra, men kan verka osentimental. H*n kan bortse från sina egna känslor när h*n löser problem med andra och hamnar därför sällan i konflikter eller relationsdraman.

- Uppfattas som rolig med en lite absurd humor, får ofta andra att skratta, är enkel att umgås med och tycker om att bekräfta andra.

- Har ibland svårt att förstå socialt samspel med personer h*n inte känner, får känslan av att andra vet något som h*n inte vet. H*n har lärt sig hur man gör och uppfattas som socialt kompetent men vet inte riktigt varför. H*n är inte bra på att flörta.

- Har nästan inget behov av att känna grupptillhörighet utan värdesätter enskilda relationer och har därför mycket litet bekräftelsebehov, bryr sig inte om status, prestige och andras åsikter.

- Har ett stort frihetsbehov, vill inte göra sig beroende av andra och har mindre socialt behov än vad som brukar anses normalt.

Så vad tänker du - positivt, negativt, personlighetstyp, känner du igen dig själv i beskrivningen? Alla svar uppskattas.

• Svar på tråden Vad skulle du tänka om den här personen?
  • Tow2Mater
    Anonym (Idol) skrev 2020-11-22 18:53:22 följande:

Låter för bra för att vara sann tycker jag...det är sån jag skulle vara om jag inte hade mina dåliga sidor haha. Har inte den här personen en enda svaghet i son personlighet?

En grandios självbild brukar inte ge mycket plats för svagheter.
  • MammAmma
    Tow2Mater skrev 2020-11-22 19:11:42 följande:

En grandios självbild brukar inte ge mycket plats för svagheter.

Hahah, du tycks inte förstå innebörden av "grandios"
  • MammAmma
    Tow2Mater skrev 2020-11-22 19:52:14 följande:

Passar in på flera saker, och i inlägg #14 ser du t ex det om att tro sig vara unik.

en.wikipedia.org/wiki/Grandiosity

Vad påstår han är i det inlägget unikt? Det enda är att han påpekar en sak som udda.
  • MammAmma
    Tow2Mater skrev 2020-11-22 19:52:14 följande:

Passar in på flera saker, och i inlägg #14 ser du t ex det om att tro sig vara unik.

en.wikipedia.org/wiki/Grandiosity

Finns inget i något av TS inlägg som pekar åt en faktisk grandios självbild, dvs som vore patologiskt. Snacka om att slå på stora trumman...
  • Anonym (Samma lika)

Jag känner igen mig i det mesta du skriver och uppskattar idag i huvudsak den jag är och personer som är som jag.

Har inte svårt för att tolka sociala situationer (ev mer när jag var yngre?), tvärtom brukar jag vara rätt omtyckt, men överanalyserar allt så det är väldigt utmattande. Är därför helst med mina närmsta vänner eller helt själv.

När jag var barn fick jag inte ta känslomässigt utrymme. Jag tror att det är därför jag som vuxen har svårt för andra som gör det. Nån slags undermedveten avundsjuka. Jag kan fortfarande vara lite jagsvag ibland, har svårt att ställa krav och så. Jag fick också motta mycket kritik vilket gjorde att jag lärde mig tänka igenom varje beslut för att inte få skäll. Även det planerandet och strategiska tankesättet är djupt rotat i mig idag. Svårt att slappna av, tyvärr.

Skulle tänka att den du beskriver kanske har lite liknande bakgrund.

• MammAmma
    Anonym (Samma lika) skrev 2020-11-22 20:00:08 följande:

Skulle tänka att den du beskriver kanske har lite liknande bakgrund.

Eller så kanske det bara är sådan ens grundpersonlighet är? Kan visserligen inte svara för TS, men som en till som känner igen sig i TS så kan jag bara konstatera att det inte stämmer in på mig iaf. Har inte alls någon liknande bakgrund som den du beskriver, jag var 'så här' redan som barn.
  • Tow2Mater
    MammAmma skrev 2020-11-22 19:54:51 följande:
    Vad påstår han är i det inlägget unikt? Det enda är att han påpekar en sak som udda.
    :Synonymer till unikensam i sitt slag, enastående, exklusiv, alldeles särskild, sällsynt, sjusärdeles, oöverträffad, makalös, utan like, allenastående, egen, enda, ensam, exceptionell, oefterliknelig, ojämförlig, originell, outstanding, ovanlig, special, speciell, sällspord, rar, egenartad, udda:
  • MammAmma
    Tow2Mater skrev 2020-11-22 20:10:25 följande:

:Synonymer till unikensam i sitt slag, enastående, exklusiv, alldeles särskild, sällsynt, sjusärdeles, oöverträffad, makalös, utan like, allenastående, egen, enda, ensam, exceptionell, oefterliknelig, ojämförlig, originell, outstanding, ovanlig, special, speciell, sällspord, rar, egenartad, udda:

Fast nej. Unik och udda är inte direkta synonymer. "Unik" har en positiv konnotation, i motsats till "udda".
  • Anonym (Samma lika)
    Tow2Mater skrev 2020-11-22 20:10:25 följande:

MammAmma skrev 2020-11-22 20:08:44 följande:

Eller så kanske det bara är sådan ens grundpersonlighet är? Kan visserligen inte svara för TS, men som en till som känner igen sig i TS så kan jag bara konstatera att det inte stämmer in på mig iaf. Har inte alls någon liknande bakgrund som den du beskriver, jag var 'så här' redan som barn.

Absolut, så kan det säkert vara. Tror öht att ens personlighet är en blandning av medfödda egenskaper och ens uppväxt.
Svar på tråden Vad skulle du tänka om den här personen?