Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Regeringens el-fiasko

    Kanske en tabell i bildformat går att få in

  • Padirac
    Friger skrev 2021-09-01 19:40:47 följande:
    Din poäng försvann i ditt förra inlägg. Du blandade för mycket olika saker. I det här också.

    Håller med om att man måste jobba långsiktigt inom el-branschen. Jag tror däremot inte att marknaden själv kommer att lösa problemen. Finns ingen som vågar satsa så långsiktigt med labila politiker som ändrar åsikt som en vindflöjel.

    Jobbar också inom branschen som ingenjör, entreprenör och utbildare. Men det betyder inte att jag kan allt, eller ens det mesta. Det är branschen för stor och komplex för.
    Se där, jag har lämnat branschen...men har andra som är kvar..

    Nu är det ju så att marknaden styr elhandel mellan länderna, precis som all annan handel.  

    Visst behövs en reglering av något slag så att inte enron-helvetet kommer hit, Tyskland har reglerat lokala marknaden till EUs förtret.. men fulhandel driver upp priserna... oreglerad marknad...

    En del kritiker i tråden förstår inte hur marknaden fungerar... kritik som beror på marknadsfunktioner skall riktas mot marknaden , inte mot politiken..  en regeringen kan inte själv ändra nordpool.. regeringen kan inte själv riva upp energiöverenskommelsen, regeringen kan inte själv fatta de beslut de vill eller inte vill... det är riksdagen som kommer överens efter förhandlingar..  En av de mindre begåvade utspelen i tråden torde vara det om att det är regeringens fel att det saknas elledningar till Robertsfors.. du som är i branschen förstår säkert hur det egentligen fungerar bortom denna och liknande missriktad kritik
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-01 20:40:48 följande:
    För att de europeiska projekten inte har varit tillräckligt tydligt kravställda och väl planerade, i vissa fall även med syftet att omfatta/inkludera/implementera ny teknik och nya konstruktioner som inte är färdigutvecklade vid byggets start. 
    Ett exempel på vad som har varit ganska vanligt är att göra ändringar och tillägg under projektets och byggets gång.
    Ja det är vanligt att projekt av denna storlek - och betydligt mindre - drar igång innan all projektering är klar. Om all projektering för mark, väg, transport, byggnader, tillverkning, installationer av brand, säkerhet, el, vatten, avlopp, luft, värme, energi och själva kärnkraftsreaktorn, turbiner, generatorer, kylning och styrning skulle vara klar innan bygget drog igång så skulle det vara långt till start. därför projekteras det löpande med ändringar och tillägg. Det är till och med så illa själva affärsmodellen för en rad av de inblandade förutsätter att det är en omfattande del ändringar och tillägg för att de ska gå runt. Priserna på marknaden är hårt pressade och utan allt detta ändrande och alla tillägg går inte projekten runt ekonomiskt för de företag som vunnit upphandligarna.

    Det är idag inte löpande band-principen med T-fordar som skall massproduceras. Men det är väl där aktörerna i Asien lyckats, med standardiserade system som är väl utformade och projekterade.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-02 01:57:32 följande:
    Vi borde ta lärdom av deras framgångsrika metoder.
    Vad är det i sig som gör dessa metoder framgångsrika?  Har du någon fundering på det?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-02 01:57:32 följande:
    Vi borde ta lärdom av deras framgångsrika metoder.
    Frågan jag försöker ställa är om du tror att det finns några speciella förutsättningar som gör att de framgångsrika metoderna kan användas vid byggandet av kärnkraftverk i asien?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-02 14:55:17 följande:
    Jag har tidigare länkar till artiklar om detta. Enligt den analys som görs där så beror det på att man bara inkluderat färdigutvecklad teknik, att byggena är mycket välplanerade, att beställningen är tydlig, att man håller sig till planen och gör inte ändringar när man väl satt igång att bygga.
    Jo, men varför gör man detta i de länderna?  Finns det underliggande skäl eller förutsättningar som gör att det går till på det sättet dör och inte här?  

    Vad finns det för skillnader och likheter mellan beställare, producenter och projekt?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-02 14:50:44 följande:
    Där är jag inte insatt. Säkerhetskraven borde motsvara de som gäller även i Europa och de flesta andra länder.
    Kanske har de en lagstiftning som förenklar processen i förarbetet...
    Jag har sett några rubriker om de omfattande utökade säkerhetskraven som ställs på kärnkraften i Japan efter olyckan i Fukushima. 

    asia.nikkei.com/Business/Energy/Nuclear-safety-costs-in-Japan-surge-to-staggering-heights

    "
    TOKYO -- Japan's nuclear plant operators face ballooning costs for meeting safety requirements imposed six years ago, potentially throwing a wrench into the government's policy of promoting the atom as a low-cost, reliable energy source.

    The estimated total cost of bringing plants into compliance with current standards sits at roughly 4.8 trillion yen ($44.2 billion), according to a Nikkei survey of nine of the 10 big regional electricity providers along with Japan Atomic Power and Electric Power Development. The survey excluded Okinawa Electric Power, which has no nuclear capacity.


    In January 2013, the utilities had pegged the cost of safety measures at just 900 billion yen. About six months later the Nuclear Regulation Authority -- the country's nuclear watchdog -- imposed some of the world's toughest safety standards to prevent a recurrence of the 2011 Fukushima Daiichi nuclear disaster, triggered by an earthquake and tsunamis.


    These requirements are poised to drive up the cost of nuclear power generation. In 2015, the government estimated that nuclear energy would cost as little as 10.3 yen per kilowatt-hour to generate in 2030 -- less than coal at 12.9 yen, or solar at 12.5 to 16.4 yen.


    But the price of nuclear rises by 1 yen per kilowatt-hour for every 100 billion yen that safety-related expenses add to the cost of a new reactor. Meanwhile, solar and wind have become cheaper, dropping below 10 yen per kilowatt-hour in a growing number of cases overseas and even becoming competitive with nuclear in certain areas."

  • Padirac

    english.kyodonews.net/news/2020/01/8722fafaff9b-costs-for-managing-japans-nuclear-plants-to-total-13-trillion-yen.html

    "


    The total costs to implement government-mandated safety measures, maintain facilities and decommission commercially operated nuclear power plants in Japan will reach around 13.46 trillion yen ($123 billion), a Kyodo News tally showed Wednesday.


    The amount, which could balloon further and eventually lead to higher electricity fees, was calculated based on financial documents from 11 power companies that own 57 nuclear reactors at 19 plants, as well as interviews with the utilities.


    Two years after the 2011 Fukushima nuclear crisis, the Japanese government introduced new safety standards which made measures against natural disasters and major accidents mandatory for restarting reactors.


    The power companies have been given the option of either maintaining their idled nuclear power plants and restarting them once they had implemented the required safety measures, or decommissioning their plants. But it has become clear either choice required massive costs.


    Of the total costs, 5.4 trillion yen was for safety measures implemented as of last month at 15 power plants they are trying to restart."

  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2021-09-02 17:06:18 följande:
    Du ringer inte till Volvo och ber dem designa en speciell bil just för dig.

    Du går till Volvohandlaren och tittar i katalogen över tillgängliga modeller och beställer en av dessa redan förberedda bilar.

    Samma med kärnkraft om än i en annan skala.

    Beställer man en ny experimentell reaktor så blir det dyrt.

    Köper man välbeprövad koreansk teknik blir det billigare.
    Sist jag kollade så byggdes Volvobilarna efter önskad specifikation och köparen kunde följa bilens tillverkning  i fabriken i en app i realtid... Allt från beställning till fram till lackning, slutkontroll och transport till återförsäljaren. Ingen speciell fancy bil utan en vanlig Volvo med vanlig valbar utrustning.

    Kanske finns det lagerbilar hos en del återförsäljare också.
  • Padirac
    Jonnynilsson skrev 2021-09-02 08:01:58 följande:
    Du fintar bort utsläppen av växthusgaser med något annat. Men ok påståendet från mig var felaktigt när det gäller volymerna. Men som jag skrev tidigare har vi importerat ren el från bland annat Norge som inte bidragit nämnvärt med växthusgaser.

    När det blev panik och elbrist förra året importerade vi smutsig fossilel. Så jag backar på mitt påstående om volymerna och formulerar om frågan:

    Tycker du KillBill att det var lyckat att stänga ner vår inhemska fossilfria elproduktion och istället importera smutsig el vars utsläpp överstiger Sveriges hela lastbilsflotta? 
    Kärnkrafts-elen som då skulle ha funnits på nordpool hade säkerligen också den blivit såld på marknaden. Elen produceras för att säljas på marknaden och att tro att elen enbart skulle ha sålts för svensk förbrukning finner jag osannolikt. 
Svar på tråden Regeringens el-fiasko