Tom Araya skrev 2021-08-30 22:10:48 följande:
Jag vet inte hur de har tänkt sig att kunderna ska ha möjlighet att jämna ut sitt uttag över tid. Sådant styrs främst av när man har sin arbetstid samt när man har behov av och tid för att laga mat, tvätta, dammsuga, ladda el-bilen e.t.c.
Det handlar om att det som en gång i tiden var ett väl dimensionerat nät och system idag är ett underdimensionerat dito. De fungerande system vi en gång hade rasar idag samman.
Det är det principiella problemet. Bristerna i elnätet som gör att vid topp-belastning riskerar nätet att braka ihop.
Sedan är prismodellen i det enskilda fallet en historia för sig. Kunden betalar inte för den eller de timmar som han/hon använder el under "topp-timme" utan OM man använder el vid ett sådant tillfälle då höjs kostnaden för hela månaden.
Självklart kommer kunderna inte att kunna låta bli att använda el under topp-timme över en hel månad. Maten måste lagas där mellan 16-18 när familjen kommit hem från jobb och skola.
Och det gamla tricket att köra tvättmaskinen på kvällen fungerar inte heller för nu ska alla Teslaägare ladda sin bil då.