Tom Araya skrev 2022-08-08 12:58:38 följande:
Jag är inte emot vindkraft. Jag anser att vind och sol rimligen kan stå för ca 10% av vår el-produktion. Men den kan inte ersätta kärnkraft och ej heller fossila bränslen.
Jag såg för några år sedan ett försök med solceller i urbana miljöer. Där pratades det om att 10% lokalproducerad energi var en realistisk siffra.
Försöket handlade om att täcka energibehovet hos större kontorskomplex där den huvudsakliga verksamheten bedrivs dagtid och en stor del av energin gick till luftkonditioneringssystem och datoranvändning.
Och för de som inte förstår varför det skulle vara så intressant: Allt fler människor flyttar till städer med ett varmt klimat samtidigt som de kräver en behaglig innetemperatur. Det tillsammans med den ökande datoranvändningen driver på en ökad efterfrågan på energi. Om man åtminstone till viss del kan kompensera den ökande efterfrågan på energi genom lokala lösningar så vinner man två saker. Lägre krav på överföringskapacitet och ett mer diversifierat system som blir mindre känsligt för yttre störningar. I ett krisscenarion går det styra om energin från luftkonditioneringen till hissar och nödbelysning.