KillBill skrev 2021-10-24 10:36:20 följande:
Vad trist att det inte går att föra en faktabaserad diskussion och att man måste mötas av en massa falska påståenden och påhitt.
Det är fake news att det är Miljöpartiet som stängt ner Ringhals 1 och 2 och Oskarshamn 1 och 2. Det är i stället ägarna som stängt ner dessa reaktorer pga. av att det inte var ekonomiskt försvarbart att fortsätta att investera i dessa gamla reaktorer.
Den svenska kärnkraftspolitiken baseras på energiöverenskommelsen från 2016 som regeringen tillsammans med M, KD och C tog fram.
Det är också fake news att Sverige nu bränner 140 tusen liter olja i timmen. Om du tittar på den svenska exporten och Importen just nu så exporterar Sverige mest i Norden och det finns inget energiunderskott i SE4
Själv har du ju skygglappar som skulle kunna dölja en supernova som smäller på fyra mils avstånd.
Du har i hela tråden bara pratat ner på kärnkraft. Du har aldrig en enda gång levererat ett fungerande alternativ. Du svarar inte ens på sådana frågor. Allt som existerar i din värld är att M och SD är onda och att kärnkraft är ont och ska läggas ner.
Du är den typiska nejsägaren. Jag driver en ingenjörsbyrå inom elkraft. Det jag söker när jag anställer är människor som ser lösningar, ser frammåt. Det är nämligen det jag får betalt för. Lösa problem, helst innan dom inträffar. Du är inte en sådan, tyvärr.
Reaktorerna las ner pga nya tuffare regler, effektskatt och ett negativt politiskt klimat vilket gör det mindre intressant att investera stora pengar.
Energiöverenskommelsen är en pappersdrake. Den är inte ens i teorin genomförbar. Man har tagit slutdatumet när sista reaktorn faller för åldersstrecket, inte när det är tekniskt möjligt att klara sig utan dom. Sen har man sagt att då ska vi ha ersatt den med vindkraft, solkraft. Sen säger man även att elen kommer att bli billigare och stabilare på köpet.
Ett grundläggande fel i uppgörelsen är antagandet om att elbehovet går ner. Det kommer att gå upp. Vidare så går det inte att upprätthålla ett stabilt nät med bara vindkraft.
Ygermans lösning på hur man får fram elström när det inte blåser är... *trummvirvel* mer vindkraft. Det är... Inte den mest genomtänkta idé jag hört.