Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Regeringens el-fiasko

Flash Gordon skrev 2022-11-05 07:44:54 följande:
    Man kan titta på privata aktörer, som Uniper, om man velar om vad som styr Vattenfall.

Uniper vill bygga ny kärnkraft så fort som möjligt.
    Undrar om Uniper lyckas skarapa ihop pengar till det. 400 miljarder kronor i förlust är den största förslust som ett tyskt företag gjort någonsin. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-11-05 19:51:59 följande:
    1. Hade inte kärnkraften lagts ner hade vi haft en högre basproduktion som gjort att det behövts mindre av den dyrare elproduktionen.

Vad är det för dyr elproduktion som du yrar om? Sverige importerar väldigt lite el och när vi gör det handlar det framförallt om vattenkraft från Norge och i mindre grad om vindkraft från Danmark. Om den elen är dyr handlar det inte om dyr produktion utan om att marknadspriserna för dessa el-slag är höga (på grund av energikrisen i Europa som orsakats av Putins krig i Ukraina)

• KillBill
    Det finns ingen motsägelse mellan de tre första punkterna. De tre första punkterna kan vara sanna samtidigt.
    1. Hade inte kärnkraften lagts ner hade vi haft en högre basproduktion som gjort att det behövts mindre av den dyrare elproduktionen.

Så här har behovet av elimport förändrats de senaste 4 mandatperioderna. 

Under den moderatledda alliansen minskade importbehovet av el med 21,5%. under den rödgröna regeringen har behovet av elimport minskat med 57,6% (och detta trots att ägarna till kärnreaktorer vid Ringhals och Oskarshamn valt att avveckla totalt 4 kärnreaktorer). 

Den data som diagrammet är baserat på är hämtat härifrån:  
    www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__EN__EN0108__EN0108A/EltillfM/

• KillBill
    KillBill skrev 2022-11-06 09:18:32 följande:

Så här har behovet av elimport förändrats de senaste 4 mandatperioderna. 

Under den moderatledda alliansen minskade importbehovet av el med 21,5%. under den rödgröna regeringen har behovet av elimport minskat med 57,6% (och detta trots att ägarna till kärnreaktorer vid Ringhals och Oskarshamn valt att avveckla totalt 4 kärnreaktorer). 

Den data som diagrammet är baserat på är hämtat härifrån:  
    www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__EN__EN0108__EN0108A/EltillfM/

Att augusti används i den sista stapeln beror på att SCB ännu inte har publicerat uppgift om elimporten under september 2022.
  • KillBill
    Så allting gick skrev 2022-11-06 20:53:07 följande:
    Man ser tydliga skillnader på vem som är vem när man följer principen Putinpriser vs Magdapriser.

Men tror man måste "simplify into layman´s terms" tänkte det är kanske lättaste sättet att få Putinpris älskare att kanske förstå. 
    Putinpris fanatiker påstår att även fast Sverige inte har el underskott, hänger det ihop med Putin att elpriset skenar.

Om man gör om putin teorin, låt säga alla hushåll i söder har sitt egna vindkraftverk, den producera all el dom behöver och lite till.
    Putin fanatiker kommer påstå att Europa elexporten är som ett svart hål, suger upp all energi och priset i söder kommer ändå vara labilt, dvs påverkas av Putin även fast det finns ett tydligt överskott i söder mer än dom behöver.

Hur kommer det sig? varför tror man så starkt på Putinpriser? att inget kan förändra, även fast söder skulle haft en enormt överskott på energi, om alla hade det som teorin med egna vindkraftverk?

Du visar din okunnighet när du påstår att våra elpriser inte är kopplade till Putins krig i Ukraina / att Putin stryp tillgången på naturgas i Europa. 

- Sverige är Europas största exportör av el (Sverige har det senaste året exporterat nästan 7 gånger så  mycket el som importerats)
    - Sverige har aldrig tidigare importerat så lite el som det senaste året
    - Priset på el har ökat lika mycket eller mer i Danmark, Finland och Norge än i Sverige.

I diagrammet nedan ser du hur den svenska importen av el har utvecklats över tid. Varje stapel visar elimporten under 12 månader.  

• KillBill
    Rataxes skrev 2022-11-07 08:13:46 följande:

Jag gjorde något jag inte brukar göra igår kväll, tittade på Agenda i (S)(V)T och såg Romina Pourmokhtari fullständigt krossa Bolund. Tungan ute

Jag var skeptisk till henne tidigare, men där växte hon betydligt. 

Som vanligt var det programledare + kryptofascist mot en borgerlig, men det var ju förväntat.

Det är tydligt att du är ideologiskt förblindad. Hade Romina Pourmokhtari varit skolpolitiker kunde hennes framförande kunnat ursäktats men nu är hon miljöminister i regeringen. Det skulle inte förvåna mig om hon blir KU anmäld för de grova felaktigheter som hon framförde i debatten.

• KillBill
    Rataxes skrev 2022-11-07 08:13:46 följande:

Jag gjorde något jag inte brukar göra igår kväll, tittade på Agenda i (S)(V)T och såg Romina Pourmokhtari fullständigt krossa Bolund. Tungan ute

Jag var skeptisk till henne tidigare, men där växte hon betydligt. 

Som vanligt var det programledare + kryptofascist mot en borgerlig, men det var ju förväntat.

Daniel Hirsch på Eneriforsk sammanfattar miljöministerns framförande bra.

• KillBill

Jag frågar dig igen. Vad är det för dyr elproduktion som du yrar om. Bortsett från vattenkraft kommer den svenska elen från kärnkraft, vindkraft, värmekraft och solkraft (den sistnämnda i ytterst begränsad omfattning). Vilken av dessa energislag menar du är dyrare än kärnkraft?

• KillBill
    Så allting gick skrev 2022-11-07 12:08:09 följande:
    Vi kan även utgå från din skala du hänvisar till, dvs samma tid.

Skulle elpriset varit lägre om söder haft större kapacitet att producera egen el dvs i SE3 O SE4.

Om du vill kan vi använda oss av energiforsk, tänkte du länkade ovan till Daniel Hirsch på energiforsk, Kan vara bra o tar deras åsikter i frågan, dvs högre eller lägre pris under din tidskala med mer elproduktion. Om nu frågan ska handla om kunskap eller okunskap. kanske ett bra tillfälle o reda ut vad som är vad.

Eller handlar det bara om att framhäva sina politiska färger? där vi vet putinpris står för sosse/MP.

Jag känner mycket väl till Energiforsk. Menar du deras studie som innan de stora prisökningarna tidigare i år kom fram till att mer vindkraft eller kärnkraft i SE4 hade kunnat ge 30?50% sänkta priser?  Det resultatet tror jag ingen ifrågasätter. Det senaste året har dock Putins krig och stopp av gasförsäljning till EU resulterat i att elpriserna i södra Sverige har ökat med flera hundra procent. Och då är 30?50 % sänkning av den prisnivå som gällde tidigare (innan prisökningarna) inte särskilt mycket. 

Svar på tråden Regeringens el-fiasko