Regeringens el-fiasko
Uniper vill bygga ny kärnkraft så fort som möjligt.
Vad är det för dyr elproduktion som du yrar om? Sverige importerar väldigt lite el och när vi gör det handlar det framförallt om vattenkraft från Norge och i mindre grad om vindkraft från Danmark. Om den elen är dyr handlar det inte om dyr produktion utan om att marknadspriserna för dessa el-slag är höga (på grund av energikrisen i Europa som orsakats av Putins krig i Ukraina)
Så här har behovet av elimport förändrats de senaste 4 mandatperioderna.
Under den moderatledda alliansen minskade importbehovet av el med 21,5%. under den rödgröna regeringen har behovet av elimport minskat med 57,6% (och detta trots att ägarna till kärnreaktorer vid Ringhals och Oskarshamn valt att avveckla totalt 4 kärnreaktorer).
Den data som diagrammet är baserat på är hämtat härifrån:
www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__EN__EN0108__EN0108A/EltillfM/
Så här har behovet av elimport förändrats de senaste 4 mandatperioderna.
Under den moderatledda alliansen minskade importbehovet av el med 21,5%. under den rödgröna regeringen har behovet av elimport minskat med 57,6% (och detta trots att ägarna till kärnreaktorer vid Ringhals och Oskarshamn valt att avveckla totalt 4 kärnreaktorer).
Den data som diagrammet är baserat på är hämtat härifrån:
www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__EN__EN0108__EN0108A/EltillfM/
Nyhet efter nyhet visar vilka amatörer som numera leder landet.
www.svt.se/nyheter/inrikes/granskning-storforetag-far-hundratals-miljoner-i-elstod-trots-att-de-haft-laga-kostnader-for-el
Du visar din okunnighet när du påstår att våra elpriser inte är kopplade till Putins krig i Ukraina / att Putin stryp tillgången på naturgas i Europa.
- Sverige är Europas största exportör av el (Sverige har det senaste året exporterat nästan 7 gånger så mycket el som importerats)
- Sverige har aldrig tidigare importerat så lite el som det senaste året
- Priset på el har ökat lika mycket eller mer i Danmark, Finland och Norge än i Sverige.
I diagrammet nedan ser du hur den svenska importen av el har utvecklats över tid. Varje stapel visar elimporten under 12 månader.
Jag gjorde något jag inte brukar göra igår kväll, tittade på Agenda i (S)(V)T och såg Romina Pourmokhtari fullständigt krossa Bolund.
Jag var skeptisk till henne tidigare, men där växte hon betydligt.
Som vanligt var det programledare + kryptofascist mot en borgerlig, men det var ju förväntat.
Det är tydligt att du är ideologiskt förblindad. Hade Romina Pourmokhtari varit skolpolitiker kunde hennes framförande kunnat ursäktats men nu är hon miljöminister i regeringen. Det skulle inte förvåna mig om hon blir KU anmäld för de grova felaktigheter som hon framförde i debatten.
Jag gjorde något jag inte brukar göra igår kväll, tittade på Agenda i (S)(V)T och såg Romina Pourmokhtari fullständigt krossa Bolund.
Jag var skeptisk till henne tidigare, men där växte hon betydligt.
Som vanligt var det programledare + kryptofascist mot en borgerlig, men det var ju förväntat.
Jag frågar dig igen. Vad är det för dyr elproduktion som du yrar om. Bortsett från vattenkraft kommer den svenska elen från kärnkraft, vindkraft, värmekraft och solkraft (den sistnämnda i ytterst begränsad omfattning). Vilken av dessa energislag menar du är dyrare än kärnkraft?
Jag känner mycket väl till Energiforsk. Menar du deras studie som innan de stora prisökningarna tidigare i år kom fram till att mer vindkraft eller kärnkraft i SE4 hade kunnat ge 30?50% sänkta priser? Det resultatet tror jag ingen ifrågasätter. Det senaste året har dock Putins krig och stopp av gasförsäljning till EU resulterat i att elpriserna i södra Sverige har ökat med flera hundra procent. Och då är 30?50 % sänkning av den prisnivå som gällde tidigare (innan prisökningarna) inte särskilt mycket.