Regeringens el-fiasko
Jag tror att det är en kulturfråga.
Kulturen, den politiska i alla fall, har länge varit att man ska vara emot kärnkraft och att vindkraft är bra. Det har absolut funnits forskare som stått bakom dessa idéer. Dessa idéer har promotats och getts resurser.
Det har funnits forskare som sagt att det går inte men de har inte fått utrymme.
Nu kommer verkligheten ikapp oss. På grund av nedlagd kärnkraft och upp-boostad vindkraft så riskerar vi nu att nätet släcks ned i vinter. Då får plötsligt de forskare som varnat för detta innan plats i debatten.
Så börjar folk och politiker vakna. Det påbörjas ett skifte i kultur. I vad som är "rätt och riktigt". Skiftet sker relativt långsamt men snart nog kommer det att vara ute att äga vindkraftbolag och många, särskilt politiker, kommer att hävda att de egentligen alltid var för kärnkraft.
Det är min spådom.
----
Det är något med den mänskliga naturen. Man måste köra det in i väggen innan man vänder. Det är precis samma som med invandringen.
Det var Reinfeldts "oändliga fält och skogar" och Löfvens "mitt Europa bygger inga murar" ända fram till den stund systemet brakade ihop under tyngden och sedan visade det sig att alla (egentligen) minsann varit emot det oansvariga systemet väldigt länge.
Idag säger sig alla vilja strypa invandringen.