Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Regeringens el-fiasko

KillBill skrev 2022-07-14 07:58:47 följande:
    Har jag svarat på din fråga nu? Bakgrunden till att priserna ökade innan kriget i Ukraina berodde på att Putin ströp gasleveranserna till Europa och att detta ledde till ökade elpriser. Eftersom Sverige ingår i den europeiska elmarknaden så resulterade detta i att även elpriserna i Sverige ökade kraftigt /trots att vi inte är beroende av gas).
    KillBill skrev 2022-07-14 17:05:25 följande:
    Artikeln är från början av oktober 2021 d.v.s. ca 5 månader innan kriget men när artikeln skrevs hade elpriset varit på väg upp några månader.
    Så hur var det nu...
    Beror de höga el-priserna främst och i grunden på efterfrågan på en gemensam europeisk marknad samt priserna på kol, olja och gas
    eller 
    på Putin och kriget i Ukraina?

• Tom Araya
    KillBill skrev 2022-07-15 09:01:44 följande:
    Förstår du inte sambandet?
    Jag förstår sambandet från den tidpunkt då det varit aktuellt... frågan är väl snarare hur prisbilden sett ut före och hur den kommer att se ut efter kriget samt vad som där påverkar priserna, för det var länge sedan el-priserna var låga, både i Sverige och ute i Europa. Höga priser kom inte med kriget, de blev bara ännu högre.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-15 16:56:42 följande:
    Det du frågar om hur det varit och vad det beror på är inte heller någon hemlighet - saken har belysts i tråden i fler inlägg.

Ett av de sjuka exemplen som tagits upp är hur tyska elbolag sålt el till grannländer till högt pris för att i samma veva köpa tillbaks lika mycket och på det sättet drivit upp marginalpriset och med det elhandelspriset utan att någon egentlig handel skett. Helt lagligt

I övrigt så är stora delar av europas energiförsörjning baserad på icke förnybara fossila kraftslag och priset på dessa styr också priset på elergi. EU-direktiv som ställer krav på handesmöjligehter över landsgränser inom EU för väldigt många typer av varor ioch tjänster inkluderar också elhandel och att en viss del av elen inom elhandelsomrpdet ska kunna handlas7överföras till andra länder.  De elhandelsomrpden som ligger långt bort - i betydelsen svårighet att exportera/importera el - från högprisområden och har billig elproduktion dras inte med upp i elhandelspriset,   
    Detta är inget jag ifrågasätter, tvärt om... jag menar på att det fanns starka skäl till att ställa om energipolitiken, att stärka överföringskapacitet och produktionskapacitet både i Sverige och i flera andra länder (inom det europeiska samarbetet) långt före kriget i Ukraina.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-15 17:25:54 följande:
    Är det så att du ställer dina frågor i tråden för att andra ska ge den förklaring till bakomliggande orsaker du lägger fram i detta inlägg?

Är svaret du vill ha av KillBIll att de europeiska länderna inte stärkt produktionskapacitet och överföringskapacitet med start för många 10-tals år sedan? 
    Jag efterlyste klarhet och samförstånd i orsakssambandet, då dina och KillBill's inlägg är motstridiga där.

Definitivt är att jag inte köper förklaringen att kriget ställde allt på ända, utan det förvärrade bara ett redan existerande problem.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-15 17:56:43 följande:
    På vilka sätt menar du att mina, dina och KillBills inlägg är motstridiga i frpga om vad som driver priset på energi i Sverige och Europa?
    Det borde framgå om du jämför dina och KillBill's inlägg i frågan samt era svar på mina frågor om detta.

Jag tänker inte försöka förklara det igen.
    Padirac skrev 2022-07-15 17:56:43 följande:
    Jag såg några rekommendationer för vad som kunde göras i UK för att minska kostnader för energi förbrukning i hemmen - håll i dig nu:

byta från fossila bränslen till direktverkande el !! (det påbörjades i huvudsak på 1970talet i Sverige)

investera i värmepumpar (det påbörjades i slutet av 80-talet i Sverige)
    Att byta från fossila bränslen till direktverkande el är en riktigt usel lösning, särskilt om man har brist på el eller i alla fall fossilfri el.

Olika slag av värmepumpar är en utmärkt lösning, men kräver även det en stabil tillgång på el.

Således krävs även lösningar i el-produktionsfrågan.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-15 18:30:10 följande:
    Jag uppfattar dina frågor som ett sätt att medvetet eller inte försöka missförstå de svar som getts och inte se helheten utan fastna i detaljer om en sak/tidsperiod som du vill påstå att andra säger om andra saker/tidsperioder.
    Tvärt om, så försöker jag se helheten, medan KillBill fokuserade på effekterna av kriget.
    Jag uppfattar det som att du inte talar ut skägget utan försöker hitta detaljer att peka på som du kan säga att andra uppfattat fel.
    Inte alls. Genom mina frågor ville jag få klarhet i detta på ett sätt som blir tydligt och uppenbart för alla, även de som inte hängt med i debatten, vilket också gör mitt resonemang i frågan mer lättbegripligt.
    Om du inte vill förklara dig igen så kommer säkert dina frågor att förbli i dina öron obesvarade är jag rädd för. Men du kanske vill att dina frågor ska förbli obesvarade och att du anser att du bevisat någonting med det - rätt eller fel uppfattat?
    Jag tycker att jag har fått svar. Där frågor inte har besvarats kan jag nog inte förvänta mig mer, oavsett om och hur frågan upprepas.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2022-07-15 18:50:59 följande:
    Effekterna av kriget? Menar du inte effekterna av Putin? De höga elpriserna beror på att Sverige är en del av en gemensam elmarknad och att priserna på denna marknad har ökat mycket pga Vladimir Putins agerande.

Kag förstår inte vart du vill komma. 
    Bra klargörande, det bekräftar vad jag försöker att säga, att problem fanns som behöver åtgärdas även utan Putins påverkan, att vi gjort oss beroende av rysk olja och gas i alldeles för hög utsträckning.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-07-15 20:37:41 följande:

Vi? Du menar Finland och övriga Europa? Sveriges beroende av rysk olja och gas är mycket begränsat.  Om du ska vara kritisk mot något skulle det i så fall vara avregleringen av energimarknaden som gjorde att det svenska energipriserna bestäms av vad våra grannländer är villiga att betala för el.

Med "vi" menar jag såklart vi på den gemensamma europeiska marknaden. Sverige påverkas ju av att andra länder är beroende av rysk olja och gas samt producerar för lite el.
    Förövrigt importerar även Sverige mycket av sin olja från Ryssland.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko