Rataxes skrev 2021-09-27 07:39:03 följande:
Mest nyfiken på effektförlusterna vid omvandlingen mellan el/H2 resp. H2/el. Varifrån ska svängmassan hämtas? Det finns iofs roterande omformare men då blir effektförlusterna ännu större.
Skulle tro att det rent praktiskt går att bygga batteribanker modell större av vanliga batterier som kan gå in som artificiell svängmassa.
Det är mycket stora förluster när du ska tillverka vätgas, komprimera för lagring och sedan vid omvandling till el igen.
Tror inte ens det finns en fungerande "förvaringstank" för dom volymerna.
Själva bränslecellerna finns men dom är inte tillräckligt driftsäkra. Jämför med hur många cykler ett batteri tål. Det ligger inte i närheten av vad som skulle behövas.
Har även hört att elektrolys på den skalan det handlar om är besvärlig.
Man forskar på saken. Såg att Tyskland(EU har 2020/2021 satsat ca 80 miljarder på att utveckla tekniken. Man har valt ut 50 projekt som får medel för forskning.
Tycker tekniken är jättespännande och jag siktar själv på att bli självförsörjande på el hemma. Har mycket goda möjligheter för det. Även om jag av säkerhetsskäl är skeptisk till just vätgaslagring för privat bruk. Har barn som jag älskar.
Men... Med det sagt... Det finns ett besvärande glapp i tid när tekniken kan vara tillgänglig OM allt går bra och när den skulle behövas med nuvarande politik.