Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2022-07-12 15:06:55 följande:
    Okej.

Alla inlägg som handlat om hur hög efterfrågan på el på den gemensamma europeiska marknaden samt höga priser på kol, olja och gas påverkar el-priserna har alltså haft fel?
    Måste jag i detalj förklara hur Rysslands krig mot Ukraina har påverkat elpriserna i Europa? Räcker det inte med att jag i mitt inlägg förklarar att det är den främsta förklaringen till de ökade elpriserna?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-07-12 16:13:29 följande:
    KD har i och för sig också chansen att kliva in på landsbygds-arenan men det ska nog mer till för dem än för M och SD som redan har förankring på landet på ett annat sätt.

Det är ju C och i viss mån S som förlorar böndernas röster.
    Om S tappar bland landets bönder så ökar man desto mer bland övriga befolkningen. Magdalena Andersson har ensam ungefär samma förtroende som det högernationalistiska blockets partiledare M, SD och KD tillsammans samlar.

www.dn.se/sverige/dn-ipsos-stort-overtag-for-andersson-i-statsministermatchen/

"Magdalena Andersson har dragit ifrån Ulf Kristersson i statsministermatchen och leder stort. Enligt en mätning från DN/Ipsos vill 37 procent se henne som statsminister, mot 22 för M-ledaren. S-ledarens popularitet har ökat särskilt tydligt bland centerväljarna"

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-07-13 10:14:38 följande:
    Just diesel är så oerhört korkat att straff-beskatta på det sätt som SMP-regering har gjort.

Så många av våra samhällsfunktioner är beroende av diesel. Böndernas traktorer. Lastbilarna som transporterar varor. Maskinerna på byggen.

Höj priset på dessa så slår det rakt mot den enskilda människan.
    Både Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna d.v.s. en majoritet av det högernationalistiska blocket röstade FÖR att öka reduktionsplikten på diesel och det är reduktionsplikten som har ökat priset på diesel. 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-07-13 22:12:10 följande:
    Jag ser påverkan.
    Frågan är vad som orsakar höga el-priser?
    El-priserna var ju höga redan innan kriget, så det måste definitivt finnas även andra orsaker av stor betydelse...
    Att elpriserna vare höga innan kriget berodde på att Putin ströp gasleveranserna till Europa. 

www.nyteknik.se/energi/elpriset-nar-ny-topp-efter-skenande-gaspriser-hogsta-nagonsin-7022150

• KillBill
    Tom Araya skrev 2022-07-13 21:30:21 följande:
    Pusselbiten som inte faller på plats är KillBill's inlägg här nedan, som understryker att det är kriget i Ukraina som orsakar de höga el-priserna.
    KillBill skrev 2022-07-12 13:43:26 följande:
    Energiforsk har visat att mer vindkraft eller mer kärnkraft i södra Sverige skulle ha en positiv effekt på elpriserna i elområde 3 och 4.  Om jag minns rätt har du själv publicerat inlägg om detta. Sedan är det förstås så att det är  Rysslands krig i Ukraina som är den främsta anledningen till de höga elpriserna. 
    Jag minns inte el-priserna som låga före kriget och skälet till det har väl du och jag rett ut, men är KillBill med på det tåget?

Har jag svarat på din fråga nu? Bakgrunden till att priserna ökade innan kriget i Ukraina berodde på att Putin ströp gasleveranserna till Europa och att detta ledde till ökade elpriser. Eftersom Sverige ingår i den europeiska elmarknaden så resulterade detta i att även elpriserna i Sverige ökade kraftigt /trots att vi inte är beroende av gas).
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-07-14 16:35:04 följande:
    Från vilken tid talar vi om?
    Artikeln är från början av oktober 2021 d.v.s. ca 5 månader innan kriget men när artikeln skrevs hade elpriset varit på väg upp några månader.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-07-15 01:56:25 följande:
    KillBill skrev 2022-07-14 17:05:25 följande:
    Artikeln är från början av oktober 2021 d.v.s. ca 5 månader innan kriget men när artikeln skrevs hade elpriset varit på väg upp några månader.
    Så hur var det nu...
    Beror de höga el-priserna främst och i grunden på efterfrågan på en gemensam europeisk marknad samt priserna på kol, olja och gas
    eller 
    på Putin och kriget i Ukraina?

Både och. Priset på energi har ökat pga Vladimir Putins agerande.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-07-15 01:56:25 följande:
    KillBill skrev 2022-07-14 17:05:25 följande:
    Så hur var det nu...
    Beror de höga el-priserna främst och i grunden på efterfrågan på en gemensam europeisk marknad samt priserna på kol, olja och gas
    eller 
    på Putin och kriget i Ukraina?

Förstår du inte sambandet?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-07-15 18:40:51 följande:
    Tvärt om, så försöker jag se helheten, medan KillBill fokuserade på effekterna av kriget.
    Padirac skrev 2022-07-15 18:30:10 följande:
    Jag uppfattar det som att du inte talar ut skägget utan försöker hitta detaljer att peka på som du kan säga att andra uppfattat fel.
    Inte alls. Genom mina frågor ville jag få klarhet i detta på ett sätt som blir tydligt och uppenbart för alla, även de som inte hängt med i debatten, vilket också gör mitt resonemang i frågan mer lättbegripligt.Jag tycker att jag har fått svar. Där frågor inte har besvarats kan jag nog inte förvänta mig mer, oavsett om och hur frågan upprepas.

Effekterna av kriget? Menar du inte effekterna av Putin? De höga elpriserna beror på att Sverige är en del av en gemensam elmarknad och att priserna på denna marknad har ökat mycket pga Vladimir Putins agerande.

Kag förstår inte vart du vill komma. 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-07-15 19:25:07 följande:
    Bra klargörande, det bekräftar vad jag försöker att säga, att problem fanns som behöver åtgärdas även utan Putins påverkan, att vi gjort oss beroende av rysk olja och gas i alldeles för hög utsträckning.

Vi? Du menar Finland och övriga Europa? Sveriges beroende av rysk olja och gas är mycket begränsat.  Om du ska vara kritisk mot något skulle det i så fall vara avregleringen av energimarknaden som gjorde att det svenska energipriserna bestäms av vad våra grannländer är villiga att betala för el.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko