Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2022-07-25 15:50:01 följande:
    Det har i tråden länkats artiklar om vad marknaden anser behövs för att kunna investera i kärnkraft.

Även detta har förklarats tidigare i tråden.

Jag tänker inte ödsla energi på att upprepa vad som tidigare redan sagts, till någon som uppenbarligen inte är mottaglig.  Du är som mp, fast i ett motstånd till kärnkraft och låter dig inte övertygas av fakta och argument som talar mot din övertygelse.
    Nu hittar du på  Tom,

Var har jag skrivit att jag är mot kärnkraft?

I vilka inlägg har du skrivit - eller är det någon annan - på vilket sätt vindkradten betalar för kärnkraften? Vem betalar till vem? När och hur?

Var är dessa fakta och argument som talar mot _min_ övertygelse?  

Låter du dina känslor spela dig ett spratt?  
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-07-25 18:32:58 följande:
    Den socialdemokratiska energiministerns syn på kostnader för vindkraft ...

"Not an issue"

twitter.com/CarlOskar/status/1551542035492003...
    När regeingen satsar på elnätsutbyggnad så får de f*n, när regeingen inte satsar på elnätsutbyggnad så får de f*n

'Det ger mer effekt att skylla på regeringen' Drömmer
  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-07-26 07:52:09 följande:
    Det där är en pajas helt utan kunskap om sitt ämnesområde.
    S tycks vara livrädda för att utse någon med kompetens inom sitt område, förmodligen för att det då framgår vilja oduglingar som sitter på övriga ministerposter.

Att placera ännu mer slumpkraft i elområdena 3 och 4 är ren idioti, det som behövs är stora generatorer med förmåga att reglera reaktiv effekt vilket varken vindslaktverk eller solpaneler klarar av att göra.
    Stängningen av de senaste 4 reaktorerna har medfört just det här, vilket inneburit att överföringsförmågan söderut från elområde 1 och 2 minskat. Med ytterligare 3000 MW i elområde 3 och 4 hade dessa mättats, och överföringsförmågan funnits kvar, tillsammans med förmågan att reglera reaktiv effekt. 

Det är flera decenniers misskötsel av kraftproduktion som ligger bakom eländet, men den absolut största skulden ligger på S som låtit sig r-vkn-llas av idiotpartierna MP, V och C.
    Allt för Makten. 
    Flash Gordon skrev 2022-07-26 08:49:43 följande:
    Fast det är ju inte bara han. Han har en hel stab bakom sig. Ett helt parti. Han är bara en nicke-docka som rapar talepunkter. Sossarnas talepunkter. Det de vill ska höras.

Socialdemokraterna har ingen fungerande energipolitik. Det är bara symbolpolitik alltihop. Energipolitiken blir ett medel att tillfredsställa de små extremistpartier de behöver för att kunna behålla makten.

Tekniskt är lösningen väldigt enkel. Politiskt är den omöjlig för vänstern i Sverige.
    Symbolpolitik   Kan det vara gnället om gammal nedlagd kärnkraft som är symbol för att få gnälla lite över någonting igen

www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2021/ny-statistik-for-el-och-fjarrvarme-2020/

"Sverige minskade sin totala elproduktion med nära 3 procent jämfört med 2019. Trots minskningen producerades mer el än vad som konsumerades, vilket gav ett överskott på 25 TWh. Det visar ny officiell statistik för el och fjärrvärme 2020.

Den totala elproduktionen i Sverige uppgick till 160,9 TWh, vilket är en minskning med 2,8 procent jämfört mot 2019. Den förnybara elproduktionen av sol, vind och vatten ökade samtidigt som kärnkraften och den konventionella kraftvärmen minskade. Såhär såg elproduktionen ut jämfört med 2019:

Vindkraften ökade med 38,7 procent till 27,5 TWh. Vattenkraften ökade med 10,7 procent till 71,9 TWh. Solkraften ökade med 56,1 procent till 1,0 TWh. Konven­tio­nella värmekraften minskade med 16,8 procent till 13,2 TWh. Kärnkraften minskade med 26,5 procent till 47,3 TWh. Elanvändningen fortsätter att minska

Under 2020 uppgick den totala elanvändningen till 125,2 TWh (exklusive förluster), vilket är en nedgång på 1,7 procent jämfört med 2019. Trots pandemin, med många distansarbetande medborgare, minskade hushållssektorn sin elanvändning med 3,2 procent jämfört mot 2019."

diagram.svg

Elanvändningen har varit relativt konstant de senaste 30 åren enligt energimyndigheten. 

En förändrad verklighet kräver förändrad politiik och omställningen till mer elektrifiering kommer att kräva mer elproduktion och mer lösningar för att spara och utvinna energi och nya politiska förslag.
  • Padirac
    klyban skrev 2022-07-26 15:59:04 följande:

Ni öser fakta över flashy och Tom, deras svar är att fortsätta samma argument och helt enkelt struntar i era faktan som kommer.

Undra vad de inbillar sig säga utan saklighet, svaret är nog att de inte ens vet och med tanke på hur galet fel detta blir för dom.

De bygger sina argumentpå andra premisser - men kan inte förklara vilka dessa premisser är så att vi kan diskutera detta. 

Oförmåga sller ovilja - kan vara så att de ser problemet med ideologiska glasögon om hur det borde vara istället för att se verkligehten så som den faktiskt är.

En del argument bygger på 'borde' istället för 'vara' - f*n vet vad de menar då de inte vill utveckla sina argument och premisser utan går runt i cirklar och säger att ingen begriper vad de menar
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-26 19:30:50 följande:
    Du verkar vilja framställa kärnkraft och utökad el-produktion som onödig.
    Jag länkar därför till artiklar om Vattenfalls åtgärder.

Vattenfall ökar sin produktion av kärnkraft. -
    DN.SE

Efter kaoset utländska researrangörer flyr Sverige (di.se)

Vattenfall ökar produktionen av kärnkraft viktigt tillskott vintertid (nyteknik.se)
    Nu hittar du på igen Tom.

Var har jag skrivit att kärnkraft och utökad elproduktion är onödig? När och var och hur kanske ska läggas till frågan.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-26 23:25:15 följande:
    Vilken är då din poäng med den kopierade text du klistrade in i ditt inlägg #2837?
    Det finns i inlägg 2837 två tre huvudsakliga punkter

1. Det gnälls en hel del för gnällandet skull - kanske för att som en skribent uttryckt det ' det ger mer effekt att gnälla på regeringen

2. Data över sveriges elproduktion och elanvändning de senasdet +30 åren

3. I en föränderlig värld behöver politiska förslag anpassas till nya verkligheter

Om du får dessa tre punkter till att jag vill framställa kärnkraft och en utökad el-produktion som onödig så är det verkligen så att du hittarp åsaker eller ser saker i inlägg som inte finns.

Vattenfall ökar sin produktion av kärnkraft. -
    DN.SE

Efter kaoset utländska researrangörer flyr Sverige (di.se)

Vattenfall ökar produktionen av kärnkraft viktigt tillskott vintertid (nyteknik.se)
    Padirac skrev 2022-07-26 22:57:32 följande:

Var har jag skrivit att kärnkraft och utökad elproduktion är onödig? När och var och hur kanske ska läggas till frågan.

• Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-27 05:19:34 följande:

1. Jag tycker det finns mycket goda skäl till att kritisera regeringens senfärdighet och särskilt den hårda antikärnkraftlinjen som mp drev på falska premisser.

2. Vad tycker du den säger som är av väsentlighet för debatten?

Tabellen är lite för storskalig för att se förändringar under de senaste åren samt att både export och import av el saknas, vilket är extra viktigt att ha med efter att Sverige gick med på den gemensamma Europeiska el-marknaden.

3. Javisst, men varför så senfärdiga och varför har man så hårt drivit linjen att vindkraft ska ersätta kärnkraft?

Så ingen av de punkter jag hade i inlägget innehåller någonting om att jag vill framställa att kärnkraft och utökad elproduktion är onödig?

Var får du allt från Tom?

Vattenfall ökar sin produktion av kärnkraft. - DN.SE

Efter kaoset ? utländska researrangörer flyr Sverige (di.se)

Vattenfall ökar produktionen av kärnkraft ? viktigt tillskott vintertid (nyteknik.se)

Padirac skrev 2022-07-26 22:57:32 följande:

Tom Araya skrev 2022-07-26 23:25:15 följande:
    Vilken är då din poäng med den kopierade text du klistrade in i ditt inlägg #2837?

1. Att gnälla på vad som gjorts tidigare med stöd av MP och riksdagen som grund för att regeringen nu vill göra annorlunda är inte mer än kverulans.. är det gnäll eller handling som räknas? GnällGnällGnäll i brist på argument.

2. Ja du, vad kan statistik om mängden el producerad och förbrukad i Sverige under +30 år säga om att det funnits eller inte funnits el för befintlig förbrukning? Notera att diagrammet visar både producerad el och förbrukad el. Data över export och import  finns i andra imlägg.

Kanske handlar debatten om någonting annat än om vi har haft/har/kommer att ha tillräckligt med el? Gnäll kanske?

3. De energipolitiska överenskommelserna finns dokumenterade med vilka partier som ingått i övernskommelserna, lämnat överenskommelserna; med vilka politiska mål som styrt. S har inte haft en IDEOLOGISK preferens FÖR kärnkraft som tex M verkar ha och som många här i tråden också verkar ha. Energiöverenskommelserna och de långsiktiga politiska målen enligt avtalen i Paris, Köpenhamn, den öppna el- och energimarknaden, avskaffandet av effektskatt, tillståndsöppningar för ny kärnkraft, stöd för elproduktion som kommer att behövas för omställningen från fossila energislag. Marknaden har satsat på den elproduktion som kräver minst investeringar, som är mest lönsam på elmarknaden.  Kanske behöver staten gå in med dina och mina skattepengar för att kärnkraften ska byggas ut, hittills har det inte gjorts. 

Saktfärdighet kan inte mätas i ljuset av de snabbt uppblossande krisen inom det ryska anfallskriget mot Ukraina.

• Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-27 14:09:34 följande:

1. Jag fortsätter att gnälla tills vi börjar se handling och inte bara snack....
    Sedan är det bra att påminna om tidigare brister, så att man inte gör om samma misstag igen.

2. Enligt mig har regeringen fört en energipolitik som redan
    leder till el-brist (om än bara under vissa perioder på året),
    som medför brister i överföringskapacitet,
    som leder till försämrad balans i produktionen och större svängningar i priset
    som försvårar för etablerad kärnkraft att drivas vidare
    som försvårar för ny kärnkraft att etableras (jämfört med andra produktionssätt)
    som ökar behovet av fossila bränslen för el-produktion
    som bidrar till högre el-priser, särskilt i södra delen av landet
    som kommer att leda till att årsöverskottet kapas än mer (och kanske t.o.m. blir ett underskott) när vi ställer om till mer el-driven transport, mer el-intensiv industri etableras eller ställer om till mindre fossilt/mer el, samtidigt som kärnkraft läggs ner.

3. S-regeringens påtagliga svängningar i kärnkraftsfrågan verkar ha påverkats i hög grad av mp och väljaropinionen. Detta leder troligtvis till att väljarnas förtroende för socialdemokraternas energipolitik försämras.

Kriget i Ukraina har definitivt påverkat, men effekterna är bara toppen av det isberg vi länge sett växa.
    Dessutom har vi haft underlag för risken till krig sedan 2014.

citerar mig själv och ställer samma fråga igen till dig:

Så ingen av de punkter jag hade i inlägget innehåller någonting om att jag vill framställa att kärnkraft och utökad elproduktion är onödig?

Padirac skrev 2022-07-27 11:19:39 följande:

1. Att gnälla på vad som gjorts tidigare med stöd av MP och riksdagen som grund för att regeringen nu vill göra annorlunda är inte mer än kverulans.. är det gnäll eller handling som räknas? GnällGnällGnäll i brist på argument.

2. Ja du, vad kan statistik om mängden el producerad och förbrukad i Sverige under +30 år säga om att det funnits eller inte funnits el för befintlig förbrukning? Notera att diagrammet visar både producerad el och förbrukad el. Data över export och import  finns i andra imlägg.

Kanske handlar debatten om någonting annat än om vi har haft/har/kommer att ha tillräckligt med el? Gnäll kanske?

3. De energipolitiska överenskommelserna finns dokumenterade med vilka partier som ingått i övernskommelserna, lämnat överenskommelserna; med vilka politiska mål som styrt. S har inte haft en IDEOLOGISK preferens FÖR kärnkraft som tex M verkar ha och som många här i tråden också verkar ha. Energiöverenskommelserna och de långsiktiga politiska målen enligt avtalen i Paris, Köpenhamn, den öppna el- och energimarknaden, avskaffandet av effektskatt, tillståndsöppningar för ny kärnkraft, stöd för elproduktion som kommer att behövas för omställningen från fossila energislag. Marknaden har satsat på den elproduktion som kräver minst investeringar, som är mest lönsam på elmarknaden.  Kanske behöver staten gå in med dina och mina skattepengar för att kärnkraften ska byggas ut, hittills har det inte gjorts. 

Saktfärdighet kan inte mätas i ljuset av de snabbt uppblossande krisen inom det ryska anfallskriget mot Ukraina.

• Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-27 14:09:34 följande:

1. Jag fortsätter att gnälla tills vi börjar se handling och inte bara snack....
    Sedan är det bra att påminna om tidigare brister, så att man inte gör om samma misstag igen.

2. Enligt mig har regeringen fört en energipolitik som redan
    leder till el-brist (om än bara under vissa perioder på året),
    som medför brister i överföringskapacitet,
    som leder till försämrad balans i produktionen och större svängningar i priset
    som försvårar för etablerad kärnkraft att drivas vidare
    som försvårar för ny kärnkraft att etableras (jämfört med andra produktionssätt)
    som ökar behovet av fossila bränslen för el-produktion
    som bidrar till högre el-priser, särskilt i södra delen av landet
    som kommer att leda till att årsöverskottet kapas än mer (och kanske t.o.m. blir ett underskott) när vi ställer om till mer el-driven transport, mer el-intensiv industri etableras eller ställer om till mindre fossilt/mer el, samtidigt som kärnkraft läggs ner.

3. S-regeringens påtagliga svängningar i kärnkraftsfrågan verkar ha påverkats i hög grad av mp och väljaropinionen. Detta leder troligtvis till att väljarnas förtroende för socialdemokraternas energipolitik försämras.

Kriget i Ukraina har definitivt påverkat, men effekterna är bara toppen av det isberg vi länge sett växa.
    Dessutom har vi haft underlag för risken till krig sedan 2014.

så vi är övernens om att

1. det är gnäll - berättigatt eller inte, meningsfullt eller inte... det är för ett annat inlägg

2. du har synpunkter på energli/elpolitiken som kan undersökas om de är relevanta, rätt riktade eller inte. 

3. Vi verkar vaar överens om att S inte har ett ideologiskt drivet stör för eller motstånd mot kärnkraft

Det har varit krig i Ukraina sedan 2014 då Ryssland invaderade Krim och delar av Donbass - alla andra påstpåenden är BS
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-27 16:35:49 följande:
    1. Ja, "gnäll" som ett annat ord för kritik, vilket trådar i politiska ämnen ofta är ämnade för.

2. Ja och källor finns tillgängliggjorda i tråden, fritt för vem som helst att granska och bemöta.

3. Det var främst mp som drev regeringens energipolitik och s har dels låtit det ske och dels varit senfärdiga med att förändra regeringens energipolitik efter att mp lämnade samarbetet och behovet av förändring har blivit allt mer uppenbart.
    Exakt vart s står i kärnkraftsfrågan är svårt att klargöra över tid, utan har varierat lite från en tid till annan, men s företrädde linje 2 i folkomröstningen 1980.
    Detta medför att energiproduktionsbolag och investerare får svårt att lita på en uttalat kärnkraftspositiv s-politik då långsiktighet och stabilitet i energifrågan är ett måste för att man ska kunna investera i kärnkraftverk som har 2-3 gånger så lång livslängd som vindkraftverk.

Om kriget i Ukraina:
    Håller med. Jag skulle ha lagt till ordet minst i meningen.
    och utifrån dessa punkter anser du att jag vill framställa att kärnkraft och utökad elproduktion är onödig?

Svar på tråden Regeringens el-fiasko