Regeringens el-fiasko
Jag räknar både de svenska väljarnas och Finlands ställningstagande som del av den opinion som den svenska riksdagen och regeringen påverkas av.
Försök inte... du gör egna antaganden och har dragit egna slutsatser, som du baserar ditt ifrågasättande av mina påståenden på.
Socialdemokraternas säkerhetspolitik visar tydligt att de tar lätt på detta med säkerhet och vilka behov vi har av att stärka vår säkerhet.
Om s har ändrat sig p.g.a. kriget i Ukraina (eller om man tror att det är så), så måste man fråga sig varför s inte ändrats sig tidigare, eftersom det har funnits behov av det långt före kriget?
Om man uttalar sig om de säkerhetspolitiska avsikterna så måste man såklart räkna in eventuella förändringar i säkerhetsläget, eftersom man vet att säkerhetsläget inte är konstant och oföränderligt.
När s nu inte bara gör ett lappkast i sin säkerhetspolitik, utan även gör precis tvärt emot vad de för en kort tid sedan garanterade att de inte skulle göra i NATO-frågan, så måste det svida rejält för partiet. Det enda aktuella skäl jag kan se är starkt nog för att de ska vara villiga att lida den smärtan, är att de annars förlorar kommande val.
Jag förväntar mig att den som drar andra slutsatser kan motivera det lika väl, med stöd i de fakta som finns.
Jag menar att du inte visat att det förhåller sig så och att det är en enklare förklaring att de skäl som öppet anförts är mer trovärdiga.