Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2022-07-08 02:11:01 följande:
    Nej, det är det inte! Jag har nämnt det flera gånger, så jag har varit konsekvent.
    Jag räknar både de svenska väljarnas och Finlands ställningstagande som del av den opinion som den svenska riksdagen och regeringen påverkas av.

Försök inte... du gör egna antaganden och har dragit egna slutsatser, som du baserar ditt ifrågasättande av mina påståenden på.

Socialdemokraternas säkerhetspolitik visar tydligt att de tar lätt på detta med säkerhet och vilka behov vi har av att stärka vår säkerhet.
    Om s har ändrat sig p.g.a. kriget i Ukraina (eller om man tror att det är så), så måste man fråga sig varför s inte ändrats sig tidigare, eftersom det har funnits behov av det långt före kriget?

Om man uttalar sig om de säkerhetspolitiska avsikterna så måste man såklart räkna in eventuella förändringar i säkerhetsläget, eftersom man vet att säkerhetsläget inte är konstant och oföränderligt.

När s nu inte bara gör ett lappkast i sin säkerhetspolitik, utan även gör precis tvärt emot vad de för en kort tid sedan garanterade att de inte skulle göra i NATO-frågan, så måste det svida rejält för partiet. Det enda aktuella skäl jag kan se är starkt nog för att de ska vara villiga att lida den smärtan, är att de annars förlorar kommande val.

Jag förväntar mig att den som drar andra slutsatser kan motivera det lika väl, med stöd i de fakta som finns.

Hela ditt antagande bygger på att det inte kan finnas något annat skäl för en ändrad inställning til lNATOmedlemskap än att det skulle bygga på förlorade röster.

Jag menar att du inte visat att det förhåller sig så och att det är en enklare förklaring att de skäl som öppet anförts är mer trovärdiga.
  • Padirac
    klyban skrev 2022-07-08 11:15:49 följande:

Det handlar nog bara att projicera sin egen extrem populism.

Eller så är de extremt besvikna på att vi har en bred säkerhetspolitiskt lösning, men den är lika tokig den.
    Så man kan undra vad de vill med detta och varför ska de låtsas om inget har radikalt ändrat sig?
    Det är nog en gåta som aldrig får ett svar.

Ja, det går ju att använda Toms egna argumentationslogik om det Tom säger.

Det betyder kanske att enda skälet till att Tom tjatar om att S ändrade inställning till NATO-medlemskap är att Tom skulle förlora sympatisörer på FL

så visst... varför gäller det inte lika för alla ..

hehe

S är precis som en del andra partier breda med fler olika falanger och att partistyrelsen i en örändrad värld väljer en annan väg är inte konstigt - om man inte tror att politik och politiska förslag är statiska baserat på ideologiskt fixerade idéer

Det enda parti so stolt har deklamerat att deras politiska förslag är baserade på ideologiskt fixerade idéer är SD - de har sedan de bildades av BSS, vikmakt, fascister och nazister samma förslag och deras företraädare har sagt att de inte ändrat sig alls - detta trots att verkligheten förändrats om och om igen sedan slutet av 1980-talet 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-09 21:14:05 följande:
    Du får närmare redogöra för hur Hultqvists tal under partikongressen inte är baserad på en ideologiskt fixerad idé!?
    Tydligen inte så fixerad att den inte kunde ändras...
    Tom Araya skrev 2022-07-09 22:01:18 följande:
    Ja, vad hände egentligen i maj?
    Vilken betydande förändring i Sveriges säkerhet kom då, som inte fanns i april, mars, februari eller januari eller i höstas?

...då Finland meddelade att de tänkte ansöka om medlemskap i NATO.

Det enda som verkar fixerat är en dåligt underbyggd slutsats på bristande faktaunderlag.

Som tidigare sagt,  andra ska INTE ge belägg för att dina spekulationer inte är sanna. Det måste du göra själv. Och fakta talar mot dina spekulationer.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-11 18:40:00 följande:
    Då tillåter jag mig en ny slutsats.

Vad man som politiker säger är inte viktigt för dig. Att säga en sak och göra tvärt om, det har du inga problem med.
    Som Kristersson och Ebba då...

Ingenting de sagt om SD verkar betyda någontng alls... 

www.gp.se/nyheter/sverige/inget-sd-samarbete-ens-p%C3%A5-sikt-1.7966933

"Inte ens om 20 år ser KD-ledaren Ebba Busch Thor ett samarbete med SD som rimligt. "Jag ser inte att den utvecklingen kommer ske så som läget är i SD nu", säger hon.

...

I GP:s intervjuserie med partiledarna får Sveriges ledande politiker prata visioner, hur de vill se sitt Sverige om 20 år.

Vad skulle krävas för att du skulle samarbeta med SD på 20 års sikt?

? Jag ser inte att den utvecklingen kommer ske så som läget är i SD nu.

Men inom ett par mandatperioder, rent ideologiskt, hur mycket skulle SD behöva förändras för att ni ska samarbeta med dem?

? Mycket. Jag ser inte de tendenserna i SD ännu, det är därför jag säger att det inte är aktuellt för oss att förhandla med dem."

• Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-07-12 11:49:24 följande:
    Årskiftet 2020/2021 låg dieseln på 14:23 kr/lliter

www.transportforetagen.se/nyhetslista/2022/fe.../

Juli 2022 ligger dieseln på nästan 26 kronor/liter.

Det är en höjning på 12 kronor per liter på 1,5 år.

Bonden jag pratade med har 150 liter i sin tank på traktorn. En enda tank har alltså blivit 1800 kronor dyrare för honom. Kostnaden för detta går rakt ut till hyllan i matbutiken. 

36% av detta pris beror rakt av på den så kallade reduktionsplikten - lagen som tvingar til inblandning av "biodiesel".

I runda slänger är det en tiokrona per liter.
    carup.se/okanda-faktan-hit-gar-pengarna-for-e.../

Den svenska regeringen har valt att för 2022 kräva 30,5% "biodiesel".

EU:s miniminivå på reduktionsplikt är någonstans i storleksordning 10% om jag inte mins helt fel. Men Sverige ska vara v"bäst i klassen", förstås.
    Reduktionsplikten till trots så var det inte dyrare att köra bil 2019 än det var för 30 år sedan med hänsyn tagen till inflation och  realinkomst.

Den senaste tidens störa höjningar beror på det ryska anfallskriget mot Ukraina och konsekvenser av det för energimarkanden.

Att sänka reduktionsplikten skulle minska priset så att det ryska anfallskrigets prishöjningar kunde motverkas.

• Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-07-12 10:57:20 följande:
    Ja, bönderna är moderater eller SD:are numer.
    Vad var de tidigare? Centerpartister?

i så fall är det en mycket liten väljarström från C till SD - SD tar väljare från M och S, M tar väljare från S och L..

www.svt.se/special/valu2018-valjarstrommar/
    Rataxes skrev 2022-07-12 09:42:47 följande:
    Jag hör liknade siffror från bönderna i trakten. 

Partierna som stödjer retarderingen från helvetet (MP, V och C) kommer inte att få några röster från det hållet.

• Padirac
    Rataxes skrev 2022-07-12 09:42:47 följande:
    Jag hör liknade siffror från bönderna i trakten. 

Partierna som stödjer retarderingen från helvetet (MP, V och C) kommer inte att få några röster från det hållet.
    Att väljare i södra Sverige röstar på SD är ingen nyhet - SD plockade upp många missnöjesröster från den etablerade politiska missnöjeskulturen och rasistiska väljarskaran i Skåne. 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-12 13:09:56 följande:
    Man redogör för hur det röstades i en omröstning, mer av ren fakta och inte så mycket utrymme för tyckande om det.
    Förlåt - jag använde skrikhögerns argument mot PS oc happlicerade det på bulletin  - men det är kanske inte tillåten argumenattonsteknikDrömmer

Det artikeln inte tog upp var hela deklarationen av taxonimin som det röstades om - men det var väl för svårt för journalisten (har de sådana anställda på Bulletin nuförtiden?) som ville vinkla rapporteringe ntill att enbart handla om det skrikhögern försöker göra till en valfråga (i brist på annat)

Självklart var artikeln vinklat tyckande (enligt skrikhögerns egna definition och i sak då stora delar av frågan det röstades om inte belystes och sedan avrundades med tyckande) Skål

Bulletin är en sk*blaska som är uttalat partisk och som det finns fler oklarheter i frpågaom arbetsmiljö och ekonomiska oegentligheter runt i fråga om möjligt bidragsfusk - vart den frågan hgar tagit vägen vet jag inte just
    nu.

Opartisk? långt ifrån. - skeks det inte om att Mogge skulle sättas dit  
Svar på tråden Regeringens el-fiasko