Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2022-05-08 02:52:39 följande:
    KillBill skrev 2022-05-07 18:05:00 följande:
    Priset styrs främst av tillgång och efterfrågan och när det finns marknader utanför Sverige som är beredd att köpa för högre pris än det svenska så ökar vårt vårt pris.  Ett bra exempel på hur marknaden fungerar är Norge. Innan Norge byggde den stora elledningen till Storbritannien betalade norrmännen ungefär samma pris i hela landet. Efter det att elledningen tagits i bruk får norrmän i södra Norge betala flera hundra procent mer för sin el. 

Nedan ser du hur priset såg ut i går kväll. 
    Lågt pris i norr beror alltså på hög produktion!?

Så det är alltså en kombination av brister i överföringskapacitet och brister i produktion som gör att priset är högre i söder än i norr!?
    Nej. det höga priset i syd beror framförallt på att angränsande länder är beredd att betala ett högre pris där. Varför läser du inte det jag postar?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

Berättigad fråga. Fortum som tidigare uttalat sig om SMR reaktorer har backat från tidigare uttalanden och pekar nu på att den typen av av reaktorer som tidigast kan vara på plats 2030 eller däromkring. Det är illa med politiker som ljuger för svenska folket såsom Ebba Busch gör. 

• KillBill
    m Araya skrev 2022-05-10 01:16:03 följande:
    Närmare 7700 solcellsparker av Solsidans storlek krävs för att ersätta enbart Ringhals.
    Hur lång tid tror du att det tar att bygga?

Enligt Chalmersprofessorn Filip Johnsson skulle det kräva ca 170-400 vindkraftverk för att ersätta enbart Ringhals.
    Detta tvekar jag lite i, då Ringhals installerade effekt var 6189 MWe och levererar ca 75-80% av installerad effekt, medan motsvarande för vindkraft ligger på endast 3-6%.

För att ersätta all svensk kärnkraft skulle det krävas 11 000-18 000 nya vindkraftverk (beroende på hur man räknar effektiviteten för vind- respektive kärnkraft).

Hur lång tid tror du att det tar att bygga?
    Jag tror att du hänvisar till gammal och inaktuell fakta. 

Bara den havsbaserade vindkraftspark som man vill bygga långt ut i ytterskärgården utanför stockholm estimeras producera 20 TWh per år och det är något mer än vad Ringhals producerar. Byggtiden inkl. projektering och tillståndshantering bedöms till ca 8 år. 

www.njordroffshorewind.eu/pagaende-projekt/delta/

• KillBill
    Tom Araya skrev 2022-05-11 10:43:05 följande:
    Jag räknade på 3 Mw per enskilt verk och en total effektivitet på 3-6 %.

Har du andra siffror så är de välkomna.
    Ett havsbaserat vindkraftverk producerar 12 Mw och har väsentligt högre utnyttjandegrad (eftersom det blåser oftare och mer konstant).  Därför blir dina slutsatser felaktiga.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-05-11 19:33:20 följande:
    Men jag saknar siffror.
     Nu  nu utvecklas tydligen havsbaserade turbiner på 14 MH. Här har du fakta:

www.vindkraftsnyheter.se/20201221/6385/ges-havsbaserade-vindkraftverk-expanderar-andra-gangen-pa-tre-manader

Här har du info om den väsentligt högre verkningsgraden vid havsbasera vindkraft. 

www.vgregion.se/regional-utveckling/verksamhetsomraden/miljo/power-vast/fakta-om-vindkraft/energi--teknik/
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-05-11 19:55:25 följande:

Jag skulle förorda att respektive källor står för följande andel av vår el-produktion:
    Vatten- och kärnkraft - 70-80 % 
    Sol- och vindkraft - 10-20 %
    Andra fossilfria alternativ - upp till 10 %

Varför förorda en energimix där vin och solkraft bara står för 10-20%? redan idag ligger vindkraften på nästan 20% och den energimix som u förespråkar skulle ge Sverige väsentligt dyrare el i framtiden än andra länder i Europa med mer vind och solkraft än oss.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-05-11 20:49:38 följande:

I diagram #32 på sidan 11 ser man tydligt hur viktig kärnkraften är för att möta upp behovet av el.

energiaret2017_elproduktion_vers180704.pdf (energiforetagen.se)

Jo kärnkraften är viktig men med vätgasproduktion och liknande från vindkraft så kommer el från vindkraft blir mer planerbar i framtiden.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-05-11 20:56:27 följande:
    Det behövs inte mer av det energislaget.
    KillBill skrev 2022-05-11 20:36:21 följande:
    och den energimix som u förespråkar skulle ge Sverige väsentligt dyrare el i framtiden än andra länder i Europa med mer vind och solkraft än oss.
    På en marknad med mindre påverkan av priset på kol, olja och gas så kommer el-priset att sjunka så som det ser ut idag.
    Med ökad tillgång på el så sjunker också priset, förutsatt att vi också har kapaciteten att överföra den inom landet utefter behov.
    Så jag bestrider ditt påstående.
    Till och med IEA bedömer att kärnkraft är dyrare att producera än land och havsbaserad vindkraft.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-05-12 19:19:59 följande:
    Tom Araya skrev 2022-05-12 19:17:11 följande:
    Jag vet inte hur många gånger det här i tråden har påpekats att produktionskostnaden inte är det enda viktiga i valet av sätt eller energikälla för el-produktion, vilket aldrig besvaras av kärnkraftsmotståndarna, eftersom de vet att det är en återvändsgränd för dem.

Det är inte kärnkraftens produktionskostnader som har drivit upp priserna och ökad produktion med kärnkraft skulle inte heller höja priserna.
    Förövrigt har jag inte sett en enda uträkning som räknar med vindkraftens fulla kostnader. Exempelvis behöver vindkraften inte fullt ut avsätta medel för avvecklingskostnaden såsom kärnkraften måste göra.
    Vad menar du med det? Skulle inte kärnkraften själv bekosta rivning, slutförvar och förpackning av avfallet? Det är ju detta som avgiften används till. 
Svar på tråden Regeringens el-fiasko