lars73 skrev 2022-11-30 08:53:26 följande:
Intressant, blåser kanske mer i norden än på kontinenten då. Lät mig okritiskt påverkas av Sabine H - vetenskapen personifierad :)
" target="_blank">
För den vind intresserade..
www.windy.com/
Nu har jag inte grävt i detta, men lärt mig att mycket köpt agenda finns det här, och att man ska attackera energikällor som INTE är fossilia eller nukleära.(Vatten vågar de inte sig på, då det ger för mycket energi.)
Men deras fokus ligger på att fossilbränslen är enda grejen man accepterar.
Därför får du en massa desinformation, och främst för de fattar själva inget om energin, men en satans massa extrempopulism och sen såna lögner som kristensson ger som ger ett KU-förhör tyckte jag mig höra.
Så allting gick skrev 2022-11-30 15:16:13 följande:
Som sagt Finnen o andra länder brukar ha högre elpriser än Sverige.
Tar man priser i kombination med ev bortkoppling varning, samt lägger till att vi minskat förbrukningen totalt. liknande har vi inte ställt inför när kärnkraften var i full skala.
Nu närmsta åren kommer miljard bidrag tvingas betalas ut på grund av avvecklingen skedde i förtid. Utöver detta måste alla reservkraft startas upp, dvs kol o olja, MP o sossarna ökade på utsläppen ordentligt via deras beslut.
Under perioden 15 nov 14 mars är effektreserven om 562 MW tillgänglig.
Svenska kraftnät har gått ut med en RFI (request for information) för att fånga upp kraftanläggningar som idag inte är aktiva på marknaden. Nu undersöker Svenska kraftnät om det finns möjlighet att få dessa aktiva. Planerade avbrott har senarelagts för att upprätthålla överföringskapaciteten. En arbetsgrupp är tillsatt med uppgift att ta fram ytterligare åtgärder. En grupp bestående av systemoperatörerna runt Östersjön är tillsatt med uppgift att kontinuerligt följa och uppdatera balanserna i de olika länderna.
Som jag brukar säga, Sverige har en av den billigaste elen i Europa, ja, ända tills den nya regeringen kom.
Ser du fortsätter hoppa runt på dina näckrosblad, de är inte rätt denna gången heller fast du försökt säkert 50ggr på samma innan.
Så allting gick skrev 2022-11-30 15:31:56 följande:
Tror du mer ska titta på att vi har fått rekord priser på el de dagar det inte blåser i Europa o Sverige, verkar uppkomma regelbundet nu när 4 st kärnkraften är avvecklad, dvs det spelar ingen roll o det står 10000 vindkraftverk i närområde, dvs Danmark, Sverige, norra Europa. Så uppstår skenande elpriser för planerbar elproduktion avvecklats.
Men uppenbart vill sossar ha denna jojo effekt på elpriser.
Om du inte förstår säkerhet och affärsmässiga beslut, så blir det aldrig rätt för dig.
Detta näckrosblad har du försökt många ggr, men eftersom du själv sade att vattenfalls ordförande gjrode så stora försluter, så vet ju alla att du redan vet om att det var ett affärsmässigt beslut, men ändå så ljuger du om det.
Vad beror det på att du skriver något du vet är fel?
Inte är det för sakligheten, den saken är uppenbar.