Regeringens el-fiasko
Jag visar mig själv ut.
Vad inbillar du dig din halmgubbe berättar, eller försöker du inbilla dig vi inte vet om att det inte alltid blåser?
Och vi ser samma med kärnkraftverken, de är inte alls så stabila som det inbillas.
Så nya halmgubbar, vad ska jag göra med detta?
För de är ju betydelselösa för allt.
Mer menlösa halmgubbar och även för katten då den är inne.
Sen detta med blåser mindre på vintern, vad har du fått den ifrån?
Undrar vad du inbillar dig vad du har för argument och för vad.
Mer halmgubbar, vad ska vi göra med dom?
Och även halmgubben att all energi krävs, varför upprepar du den för?
Det saknar ju argument för oss två, då det redan är avhandlat.
Ingen har påstått att det inte blåser på vintern, även om vissa inbillar sig det.
Problemet är att när det är som kallast under vintern blåser det som minst, elbehovet är då som störst.
När det var -42 i Älvsbyn i vintras blev det strömlöst... Inga vindkraftverk roterar vid de temperaturerna.
Det händer även att högtryck parkerar över norra Europa under vintern vilket innebär att det i princip är stiltje även till havs under några dagar.
Den så omhuldade "energilagringen" är än så länge en utopi. Åtminstone i den skala som skulle krävas för att lagra vindkraft när det blåser optimalt.
I verkligheten består energilagring i stor skala av precis samma slag som jag har hemma, dieseldrivna generatorer. (Karlshamnsverket)
Är ingen kärnkraftverks motståndare och har aldrig varit, jag är för all energi.
Dock är jag inte för korkade investeringar som aldrig går räkna hem och ens nära.
Och speciellt inte eftersom vi har både nya och bättre versioner av kärnkraftverk och uppkommande fusion.
Där gjorde du bort dig en hel del.
Frågan är varför halmgubben kommer som ingen någonsin har ifrågasatt.