Inlägg från: Ju mer ju bättre |Visa alla inlägg
  • Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

KillBill skrev 2020-11-27 14:21:32 följande:
    Ja det är klart att du inte tycker, elen har ju blivit billigare i år..
    138 öre i rörlig nätavgift. Är det billigt menar du?
  • Ju mer ju bättre
    Rataxes skrev 2020-11-27 15:00:23 följande:
    De flesta politiker tycks inte förstå skillnaden mellan energi och effekt.
    Nej ge dem ett fysikprov på högstadienivå och de kommer faila big time.
  • Ju mer ju bättre
    KillBill skrev 2020-11-28 08:20:12 följande:

Det är nog ordentligt lurad.  Om man kollar Energimarknadsinspektionens sammanställning över elnätsföretagens rörliga elnätsavgifter så ligger genomsnittet under 20 öre..

Det har jag svårt att tro på. I Stockholm ligger avgiften på 58 öre. Men om man förbrukar väldigt lite så blir det 85 öre. Dessutom tillkommer fasta avgifter.

Då räknar jag givetvis vad kunden får betala, vilket ör det pris alla företag enligt lag ska uppge.

Jag är nog inte mer lurad än någon annan. Våra dåliga politiker har lurat folket. Usel energipolitik kräver onödiga investeringar och kostnaden för dessa får folket ta. Sen när investeringarna är tagna så skryter man  om hur man "sänker" nätavgifterna med en bråkdel av vad de tidigare höjdes med. Därefter kan monopol-företagen fortsätta profitera på folkets investering i dyra nät. Samtidigt låtsas företagen konkurrera med den lilla del av elpriset som är konkurrensutsatt. Ivrigt påhejade från Sveavägen 68, undrar om de får bonus.
  • Ju mer ju bättre
    KillBill skrev 2020-11-28 10:49:28 följande:
    Försäker du vilseleda? den fasta och  rörliga avgiftsdelen är olika saker. 

Här kan du kolla nätavgifterna. 

www.ei.se/sv/statistik/statistik-inom-omradet-el/Statistik-om-elnat/elnatsavgifter/ 
    Vadå olika saker. Kan jag köpa den ena men inte den andra menar du?

Elnätsavgiften i Stockholm är 58 öre per kWh, gå in på leverantörens sida och kolla själv.

Jag använder inte pyttemjuks dåliga produkter och läser därmed inte Excelfiler.

Det är helt sjuk att du fortsätter ljuga om detta. Upprörande nog blir elnätsavgiften ännu högre om man förbrukar mindre.
  • Ju mer ju bättre
    Flash Gordon skrev 2020-11-28 13:37:35 följande:

Och har man så små marginaler att man inte klara av en trasig överföringsledning samtidigt som ett kärnkraftverk har sin årliga översyn, då har man misslyckats.

Exakt. Och vad är problemet med ett robust elnär som fungerar även när elen behövs som mest? Det är 2020, men vissa tycks sitta fast i ett tidigare århundrade.
  • Ju mer ju bättre
    KillBill skrev 2020-11-28 17:38:05 följande:

Du hävdar att du har 138 öre i rörlig nätavgift det är mer än 100 % mer än i Stockholm. Hur kommer det sig?

Den rörliga nätavgiften blir inte högre för att du förbrukar lite. Tror du det så har du inte förstått vad den rörliga nätavgiften  är för något.

Vad bra. Nu erkänner du kanske att i Stockholm kan avgiften variera upp till 85 öre för de som förbrukar lite. Hur sjukt är det? Att  straffa de som konsumerar mindre? 

Hur kan det komma sig att jag har 138 öre. Jo, jag har kanske fler fastigheter på andra ställen i landet.

Jo, förbrukar man mindre är 8000 kWh så går den rörliga avgiften upp kraftigt. I norrland uppemot 100%, i Stockholm med typ 50%. 

Är det inte dags att du läser på hur sjukt detta system är så du kan sluta sprida förvirring?
  • Ju mer ju bättre
    KillBill skrev 2020-11-28 18:37:11 följande:
    Nu hittar du på igen. jag har aldrig nämnt 85 öre. 

När man kollar nätavgifterna i Energimarknadsinspektionens kartläggning så framgår att den högsta rörliga nätavgiften för de minsta hushållen uppgår till 56 öre.   Att du skulle ha en rörlig avgift på 138 öre är ytterst märkligt ät du säker på att du sett rätt?. 
    Ska vi slå vad?
  • Ju mer ju bättre
    KillBill skrev 2020-11-28 21:59:11 följande:
    Var ar jag nämnt 85 öre? Svara också på hur det kan komma sig att du har en rörlig nätavgift på 138 öre när Energimarknadsinspektionen redovisar att de dyraste snedskar elbolagen tar mindre än hälften i rörlig nätavgift..
    Så du erkänner inte att man i Stockholm kan få betala upp till 85 öre per kWh i nätavgift?

Nä, det är klart att det blir svårt att fortsätta hävda att priserna gått ner då.

Jag skiter väl i energimarknadsinspektioner. Det är fakturan som ska betalas.

Vill du ha en länk kanske?
  • Ju mer ju bättre
    KillBill skrev 2020-11-28 22:23:38 följande:
    Frågan handlade om jag hade nämt 85 öre vilket du felaktigt påstod.

Det behövs inga länkar det räcker med att du förklarar hur det kan komma sig att du betalar 138 öre i rörlig nätavgift (sannolikt högst i Sverige) Förstår du inte att du blivit grundlurad?
    Läs formuleringen jag hade. Välj att förstå istället för att missförstå. Så går det bättre.

Håller du med om att högsta nätavgift i Stockholm är 85 öre per kWh?

Hur kan man bli lurad på nätavgift menar du? Den går ju inte ens att styra över på egen hand.

Vi är tillbaka på ruta ett och du har börjat gräva.
  • Ju mer ju bättre
    KillBill skrev 2020-11-28 23:31:06 följande:
    Det intressanta är självklart inte priset i Stockholm utan varför du betalar så mycket mer..
    Därför att priset är högre på annan ort. Jag har skrivit det många gånger nu.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko