Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

Regeringens el-fiasko

Flash Gordon skrev 2022-09-11 10:53:27 följande:

Tråd på Twitter om den där havsbaserade vindkraften som ska gå så fort att bygga ut. Exempel från projekt utanför Söderhamn.

mobile.twitter.com/stakmaskin/status/1565785813899673601

Före den som inte kan/vill läsa en tråd på Twitter så är huvudpoängen 13 m3 oljor och liknande per verk och miljontals ton betong och sten för fundamenten. 

Allt utspritt på en yta stor som en hel svensk kommun typ Nacka eller Staffanstorp.

Och vad får vi för det?

Jo, el motsvarande 1/3-dels kärnkraftverk i max 20 år.

Och så undrar människor varför havsbaserad vind är en dålig idé?
    Idiotiskt. Ändå är det inte största problemet.

Det största problemet är att det inte går att bygga el-nät med vindkraft med dagens teknik. Det är inte svårt. Det går inte.

Det är ju inte så att Tyskland storsatsade på fossilgas vid sidan om vindkraften för att det var skoj.
  • Friger
    KillBill skrev 2022-09-11 11:41:11 följande:
    Den där Tweeten bygger på falska premisser.

För det första så är effekten (tillgängligheten) för havsbaserad vindkraft mer än 50% (och inte 30% som tweeten påstår) för det andra så är effekten (tillgängligheten) från kärnkraft inte 100% som tweeten utgår från. Revisioner och stillestånd gör att den är väsentligt lägre än så.

Tar vi Oskarshamn 1 som exempel så hade den reaktorn i genomsnitt en effekt (tillgänglighet) på 61%. Av Oskarshamn 1 totala livslängd på 45 år stod reaktorn helt still i sammanlagt nästan 18 år. 
    Som vanligt snackar du om allt annat än själva problemet.

Spelar ingen roll om tillgängligheten på ett år är 30% eller 50% i genomsnitt.

Du måste ha el-produktion som du kan styra över. Vind är inte sån.

Det går inte att bygga el-nät med vind med dagens teknik. Det kraschar.
  • Friger
    KillBill skrev 2022-09-11 12:09:50 följande:
    Som vanligt bryr du dig inte om sakfelen som du bidrar till att länka till. 

Det har väl självklart betydelse för en jämförelse om tillgängligheten för havsbaserad vindkraft är mer än 50% (inte 30% som tweeten påstod) och att tillgängligheten för kärnkraft kan vara så låg som ca 60% (inte 100% som tweeten felaktigt påstod)
    Nä, det har inget alls med saken att göra.

Det är skillnad på effekt och energi. Du skulle verkligen behöva läsa lite fysik.

Vindkraft kan inte reglera effekten. Du kan inte bygga el-nät med vindkraft. Du tror inte Tyskland hade låtit bli att bygga gasledningar för 100 miljarder styck till Ryssland om det gått att lösa utan fossilgas?
  • Friger
    nihka skrev 2022-09-11 12:28:34 följande:
    Möjligt. Hans beräkningar verkade mest vara baserade på ole, dole, doff.

Javisst. Klimatförändringar och mänsklig påverkan och direkt mänsklig påverkan behöver alla tas hänsyn till.
    Så ni bemöter hans argument på energiområdet genom att prata skogsbruk?

Så seriöst... Har ni inga egna argument? Egna lösningar? Egna idéer? Är ni bara nickedockor?
  • Friger
    nihka skrev 2022-09-11 12:42:24 följande:
    Jönsson använder sig av källor på ett oseriöst sätt.

Är det inget som bekymrar dig? Så oseriöst. Är du bara en nickedocka?
    Tvärt om, det är otroligt seriöst.

Till skillnad från er som angriper honom som person istället för hans argument.
  • Friger
    nihka skrev 2022-09-11 13:01:25 följande:
    Nej, en person som leker med sitt källurval producerar inte något seriöst. Och kritik mot hur han hanterar källor har inget med hans person att göra.

"Er"? Det går bra att dua mig. Jag är ingen kunglighet
    Leker med källurvalen? Tvärt om är det ju vad som hände komplett med bevis från hästens egen mun.... Men det roligaste är ju att Mp lyckas med konststycket att både förneka vad man bevisligen gjort samtidigt som man vill fortsätta göra samma sak.

"Nej, jag har inte varit otrogen men jag kommer att vara det igen"

Bakar i hopp dig med andra eftersom ni verkar skriva i grupp. Verkar inte spela så stor roll vem jag tilltalar. Alltså "ni".
  • Friger
    nihka skrev 2022-09-11 13:26:34 följande:
    Och du bakar urskiljningslöst ihop vad Jönsson säger och utelämnar att säga till något objektivt.

Ett subjektivt urval av källor ger inte en objektiv granskning.
    Nja, Jönsson säger ju i princip samma sak som jag gör, och tycker ungefär som jag tycker på området.

Sverige har effektbrist är vad han säger. Det är vad jag säger. Det är vad Svenska Kraftnät säger. De tillägger att det kommer att bli värre.

Undrar hur många som måste frysa ihjäl för att Mp ska ändra uppfattning? Eller offren kanske tjänar ett högre syfte?
  • Friger
    Padirac skrev 2022-09-26 17:56:18 följande:
    Vindkraftverken har mekaniska och elektriska förluster beroende på vilken teknik verket är byggt med:

energimyndigheten.a-w2m.se/FolderContents.mvc/Download

"Ett vanligt konstruktionskoncept är växellåda, asynkrongenerator och transformator. Detta ger verkningsgraden VX x AG x TR, vilket i sämsta fallet innebär 0,95 x 0,91 x 0,99= 85,5 procent. Energiförlusterna i konstruktionen är således 14, 5 procent vid fullast. I bästa fall är verkningsgraden 91,2 procent, vilket innebär förluster på 8,8 procent.

Ett annat förekommande konstruktionskoncept saknar växellåda och använder sig av en synkrongenerator, två IGBT-bryggor samt transformator. SG x IGBT x IGBT x TR ger i sämsta fall verkningsgraden 86,6 procent och i bästa fall 88,4 procent.

Det enklaste konstruktionskonceptet använder endast en synkrongenerator med permanenta magneter och en uppsättning dioder. SG/PM x DI ger i sämsta och bästa fall verkningsgraderna 96,5 respektive 97,5 procent."

Köärnkraften skall enlig tuppgifet rjag hittar ha en elverkningsgrad på 32-26% då det mesta försvinner som outnyttjad värme - jag har för mig att det var i Barsebäck spillvattenvärmen ställde till det med fiskbeståndet...

Poängen är nog pris / kWh samt om det går att bygga ett elnät av det.

Vindkraften bär inte sin kostnad för det bakomliggande elnätet. Lika så går det inte att bygga ett stabilt el-nät med storskalig vindkraft. Det är inte bara svårt. Det går inte med dagens teknik.

Du kan slänga ut sniglar från fönstret och försöka lära dem flyga. Det kommer att sluta på samma sätt. Varje gång.

• Friger
    Padirac skrev 2022-09-26 18:40:53 följande:
    Jag uppfattar det som att Tom och du pratar om olika saker.  Tom pratade om verkningsgrader och det är ju en annan fråga än pris/kWh och en annan fråga än elnätsstabilitet.

Flygande sniglar är nog en helt annan fråga och helt off topic  - för övrigt lär inte snigelutkast från fönster räknas som att lära dem flyga, möjligen kan de själva lära sig flyga (nä..) men att kasta ut dem från ett fönster kan inte räknas som att lära ut kunskaper för att kunna flyga. Varje gång

Nä, sniglarna lär sig inte flyga av att du slänger ut dem från fönstret. Vindkraft kan bygga el-nät lika bra som sniglarna flyger. Det var en liknelse och helt on-topic.

Med effektivitet menar jag att effektiviteten i systemet inte är det viktigaste. Det som har betydelse är pris / kWh. En generator med 99% effektivitet är inte rätt val om varje kWh kostar 100kr att producera.

• Friger
    Padirac skrev 2022-10-02 17:12:31 följande:
    Det där med mobilnätet vs kopparnätet är gamla nyheter - det är väl känt sedan länge att telefoni över kopparnätet fungerar så länge stationerna har strömförsörjning och inte är beroende av vare sig batterier på handenheter eller ström i elnätet.

har du kopparlinan kvar och har du en telefon du kan koppla in so inte går på ström eller batteri?

Senast jag hade ett längre strömavbrott fick jag sätta mig i bilen och köra en inte så lång sträcka för att komma till ett omrde där masterna drevs från ett annat matningsnät/nätägare än de  i mina hemtrakter. Det gick inte att ringa, det gick inte att surfa. 

Kopparnätet håller på att rivas. Man har hållit på med det i flera år. Jag tror inte att det är så mycket kvar nu.

Eftersom jag vet hur telestationerna i kopparnätet såg ut så byggde de också på batterier. De fungerade vid strömavbrott eftersom det fanns batterier. Det var alltså inte magi som drev dem. Vanliga bly-batterier. När de tog slut slutar nätet att fungera. Ingen skillnad mot mobilnätet dvs.

Mobilmasterna går från den vanliga el-servisen som går in i byggnaden. Ingen märkvärdig anslutning. Dvs dör strömmen till byggnaden dör kommunikationerna när batterierna är slut.

Men faktum är att det finns ett system till som är missat som jag stöter på med jämna mellanrum. Det är Rakel. Dvs systemet för räddningstjänsten, försvarsmakten osv. De systemen har också bara batteribackupper. Inte heller drivna av magi.

Visst, det finns mobila Rakel-stationer man kan ställa upp. Men jag vet inte i vilken omfattning de finns? Vi såg ju under Corona att krisberedskap mest bestått av utredningar som konstaterat att den inte fungerar.

Ska företrädare för Mp + S åka runt i stugorna hos alla som blir hemlösa pga höga priser eller hos anhöriga till de som dött pga misslyckad energipolitik?

Svar på tråden Regeringens el-fiasko