Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Regeringens el-fiasko

Stockholm importerar 90% av sin el men Moderaterna säger nej till en vindkraftpark i Östersjön utanför Stockholm som skulle generera 20 TWh el om året d.v.s. nästan lika mycket som hela Forsmark.  Men en sådan politik får vi vara beredda på höga elpriser under överskådlig tid.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Friger skrev 2021-12-12 11:12:34 följande:
    Den är inte reglerbar. Dvs skadlig.

Men i övrigt.... Det du skriver... storheten är märklig... Vi har typ 4.500st vindkraftverk som producerar ca 27-28TWh.

Här påstår du att en park som skulle producera nästan lika mycket (20TWh)? Hur ser en sådan park ut?

Det är inte så att det är någon "raketingenjör" som multiplicerat märkeffekten med 365*24?

Den plats i Östersjön där vindkraftparken planeras  är en av de platser i Sverige där det blåser allra mest (även under vintermånaderna).

"Den planerade vindkraftparken Baltic Offshore Delta ligger 55 kilometer från Sandhamn, 65 kilometer söder om Åland och 100 kilometer norr om Fårö på Gotland. Parken som täcker ett drygt 1 000 kvadratkilometer stort område uppskattas producera cirka 20 TWh el årligen.

- Det är nästan lika mycket som hela Forsmark. Vi har estimerat elproduktion för cirka 20 TWh och Forsmarks tre reaktorer producerade 22 TWh förra året, säger Niklas Sondell på Njordr Offshore Wind"

www.dn.se/sthlm/sveriges-storsta-vindkraftpark-planeras-utanfor-stockholms-skargard/
  • KillBill

Men i övrigt.... Det du skriver... storheten är märklig... Vi har typ 4.500st vindkraftverk som producerar ca 27-28TWh.

Här påstår du att en park som skulle producera nästan lika mycket (20TWh)? Hur ser en sådan park ut?

Det är inte så att det är någon "raketingenjör" som multiplicerat märkeffekten med 365*24?

Vindkraftparken på Doggers bankar i Nordsjön som just nu är under uppförande och som ska vara färdigt år 2026 ska leverera ca 18 TWh el. 

etn.se/index.php/nyheter/67223-vindkraftsmonster-vaxer-till-13-mw.html
  • KillBill

Högern måste inse att det saknas energibolag som är beredd att investera i ny storskalig kärnkraftsproduktion samtidigt som det är en kö av energibolag som vill investera i vindkraft.  Om Sverige fortsätter att säga nej till vindkraften blir följden att investeringarna i vinkraft hamnar utomlands och att Sverige i framtiden får importera mer om mer energi.
  • KillBill
    Friger skrev 2021-12-12 13:59:55 följande:
    Det var det sämsta svar jag sett.. Besvara frågan/påståendet istället för att skriva strunt.

Vad menar du? Jag svarar inte på någon fråga utan jag påpekar ett faktum. 

Det finns i Sverige ansökningar om att få bygga vindkraftsanläggningar för flera hundra miljarder kronor samtidigt som det saknas konkreta ansökningar om att få bygga ny storskalig kärnkraft. Ifrågasätter du detta påstående?

• KillBill
    Friger skrev 2021-12-12 13:59:55 följande:
    Det var det sämsta svar jag sett.. Besvara frågan/påståendet istället för att skriva strunt.

Ifrågasätter du påståendet att vindkraftparken på Doggers bankar i Nordsjön kommer kunna leverera ca 18 TWh el eller att vindkraftparken Offshore Delta utanför Stockholm planeras generera 20 THh? 

Vad är i så fall dina argument för ifrågasättandet?

• KillBill
    Friger skrev 2021-12-12 18:53:08 följande:
    När du inte svarar på frågan.

Jo, jag vet dom ansökningarna. Det är helt enkelt orealistiskt. El-nätet skulle inte klara en sådan belastning, inte ens i närheten.

Nu är merparten av ansökningarna säkert av sådan art att samma företag ansöker på flera platser i hopp om att få en godkänd.
     Det jag tolkar som en fråga  i ditt inlägg är hur en vindkraftspark ser ut som producerar 20 TWh. Den anser jag är besvarad med de två länkar som jag gett dig: 

www.dn.se/sthlm/sveriges-storsta-vindkraftpark-planeras-utanfor-stockholms-skargard/

etn.se/index.php/nyheter/67223-vindkraftsmonster-vaxer-till-13-mw.html

Vad menar du är frågan i ditt inlägg?
  • KillBill
    Friger skrev 2021-12-12 19:08:58 följande:
    Doggers bankar beräknas kosta mer än den finska kärnreaktorn. Dom räknar med att den ska producera ca 60% av installerad effekt. Det låter mycket även om det ligger i ett blåsigt område. Svenska vindkraftverk levererar ca 12% av installerad effekt i snitt. Tydligen så var priset bantat via offentlig upphandling. Ungefär som Karolinska kanske? :P

England har redan mycket vindkraft. Dom höll på att åka ner ordentligt i toaletten nu i höstas när det inte blåste.

Offshore Delta... Hittar inte så mycket info annat än att det skulle täcka 1000 km2 dvs 3 x 3 mil och att det skulle vara 253 vindkraftverk som är 330 (!) meter höga. känns mer som ett koncept.

Stockholm klarar inte av att ta emot den effekten som skulle genereras en blåsig dag. Byggkostnaden är jättelika men anslutningskostnaden och nätförstärkningarna skulle bli enorma. Men det har ju den mindre begåvade regeringen lovat att bjuda på. Tvärt emot remissinstanser och energiföretagens rekommendationer.

Regeringen har ju som princip att köra på: Dummast förslag vinner.

Menar du att regeringen är ansvarig för att energibolagen betraktar investeringar i vindkraft som säkrare investeringar än satsningar på kärnreaktorer? Det tycker jag är ett märkligt synsätt.. 

Det är ju inte bara i Sverige det byggs vindkraft. Stora vindkraftsanläggningar planeras eller håller på att etableras  i Norge, Danmark, Tyskland Storbritannien o.s.v.

• KillBill
    Friger skrev 2021-12-12 19:30:57 följande:
    Fråga är det som avslutas med ett frågetecken.

Nu är den besvarad men inte med det inlägg som jag kallade för strunt, vilket var strunt.
    Jag svarade dig med dessa länkar innan innan det sista inlägget som du reagerade på..
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2021-12-12 22:14:20 följande:

Det är inte ekonomin som är problemet med ny kärnkraft

twitter.com/perhagwall/status/1469043408622792706

Vattenfalls vinst januari-september 2021 var 42 miljarder. De har råd att bygga ny kärnkraft. De planerade också för att bygga ny kärnkraft men tvingades av S-MP-regeringen 2014 att avbryta planeringen. Låt bara bli att förbjuda så löser det sig.

Det är märkligt med en person som Per Hagwall. Lever han under en sten eller hur kommer det sig att han missat energiuppgörelsen 2016 som möjliggör byggandet av 10 nya svenska kärnreaktorer?
Svar på tråden Regeringens el-fiasko