Padirac skrev 2022-09-01 19:26:59 följande:
Jag vet inte vilka inlägg du läser och vilka bokstäver du hittar i dem som bildar de ord du påstår att andra har skrivit.
Jag har skrivit hur användandet av den ryska gasen påverkar och har påverkat elpriset - är det att ha eller att inte ha invändningar mot användandet av rysk gas?
Det är helt osannolikt vilka påståenden du hittar på att andra skrivit
Om jag inte missminner mig så föreslog du och ingen annan rysk gas från NordStream (Citat kommer här)
Friger skrev 2022-08-31 20:56:43 följande:
Nä, antingen LNG eller gulla med Putin. Går ju två stycken gasledningar hyfsat nära. Borde ju gå att kunna koppla på sig. Inget drömscenario men med din politik en realitet.
Du diskuterar inte fakta. Du är killen som kommer sent på mötet, men det är aldrig ditt fel. Du är samma kille som svarar på varje fråga med långa utläggningar som inte innehåller något svar.
Ditt svar här innehöll inget... Du svarade än en gång inte på frågan... Det är fakta. Du är i den här debatten helt onödig. Du bidrar inte med något.
Och du skiver att det kan vara svåtrt att få tag på gas från andra ställen av skäl du inte vill utveckla - så rysk gas är din lösning då?
Jag tror inte det kommer att sänka priset på el, det krävs amdra lösningar som de EU och Tyskland tittar på.
Jag tror nog att MP också kommer att få lov att bli realpolitiker tills någon sorts energi-utopi infinner sig i samhället. Om det kan eller inte kan hända kan man ha olika uppfattningar om - hur som helst så tillåter svensk lag sedan en tid tillbaks ny kärnkraft och kanske måste politikerna ge ekonimiska garantier eller villkor för att dessa reaktorer ska bli byggda,
Hur elhandel och elhandelspriser utvecklas kommer kanske att formas den närmaste tiden - det kommer säkert att bli sämre innan det blir bättre.
Kanske kan du bena upp de problemställningar du vill diskutera i olika punkter, det kan vara lättare att förstå de repliker du får om du gör så.
Effektbrist har inget med el-pris att göra. Även om priset naturligtvis går upp när el-nätet hänger på marginalen.
Ett problem är att du med flera inte begriper vad effekt och energi är för något. Effekt är ett flöde. Energi en mängd.
Du kan ha jätte-lågt pris 11 månader om året och ändå ha enorma problem eftersom du saknar el den 12-fte månaden, den kalla månaden.
Problemet är just det... Vi saknar helt hysteriska mängder effekt om det blir en kall vinter om några år. Lite mer än 6.000.000.000 Watt saknas, oavsett vad du är beredd att betala för saken, det finns inte.
Det motsvarar ungefär 7,5 miljoner dammsugare som alla kör samtidigt. Det är för mycket.
Problemet är att om det inträffar så blir det när det är som kallast och det kommer att i bästa fall vara omfattande strömavbrott. I värsta fall systemkollaps. När strömmen kommer tillbaka kommer värmesystem, vattenledningar och annat ha frusit sönder och människor kommer att ha dött. Skadorna kommer att vara gigantiska. Folk kan fortsätta dö även när strömmen kommit tillbaka eftersom värmesystemen slutat fungera.
Vad görs då för att hindra detta? Sammanfattningsvis: Inget alls.