Friger skrev 2021-10-24 18:10:29 följande:
Själv har du ju skygglappar som skulle kunna dölja en supernova som smäller på fyra mils avstånd.
Du har i hela tråden bara pratat ner på kärnkraft. Du har aldrig en enda gång levererat ett fungerande alternativ. Du svarar inte ens på sådana frågor. Allt som existerar i din värld är att M och SD är onda och att kärnkraft är ont och ska läggas ner.
Du är den typiska nejsägaren. Jag driver en ingenjörsbyrå inom elkraft. Det jag söker när jag anställer är människor som ser lösningar, ser frammåt. Det är nämligen det jag får betalt för. Lösa problem, helst innan dom inträffar. Du är inte en sådan, tyvärr.
Reaktorerna las ner pga nya tuffare regler, effektskatt och ett negativt politiskt klimat vilket gör det mindre intressant att investera stora pengar.
Energiöverenskommelsen är en pappersdrake. Den är inte ens i teorin genomförbar. Man har tagit slutdatumet när sista reaktorn faller för åldersstrecket, inte när det är tekniskt möjligt att klara sig utan dom. Sen har man sagt att då ska vi ha ersatt den med vindkraft, solkraft. Sen säger man även att elen kommer att bli billigare och stabilare på köpet.
Ett grundläggande fel i uppgörelsen är antagandet om att elbehovet går ner. Det kommer att gå upp. Vidare så går det inte att upprätthålla ett stabilt nät med bara vindkraft.
Ygermans lösning på hur man får fram elström när det inte blåser är... *trummvirvel* mer vindkraft. Det är... Inte den mest genomtänkta idé jag hört.
Jag är inte emot kärnkraft men kärnkraften kräver så stora investeringar att den inte bedöms lönsam. Hade energibolagen bedömt att kärnkraften hade möjlighet att bli lönsam hade man stått i kö för att etablera kärnkraft (om inte i Sverige så i t.ex. Finland) men det gör man inte. Effektskatten slopades för flera år sedan med det stoppade inte vattenfall från att avveckla reaktorerna i Ringhals.