Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

AMCG skrev 2021-10-22 21:34:29 följande:
    Jo, marknaden styr priset - det är inget nytt
  • Padirac
    Friger skrev 2021-10-22 21:46:47 följande:
    Jag förstår inte din glädje i att miljöpolitik går åt skogen. Även om den var idiotisk.

Hur tror du övriga världen kommer att bedriva sin miljöpolitik om dom ser föregångsländerna köra ner i diket?

Straffet kommer ju bli att elektrifieringen blir försenad. Industri väljer att göra sina investeringar i mindre miljömedvetna, men stabila länder.

Är det vad du firar? Eller gillar du bara när det går dåligt för folk?
    Har du missat att läsa mina inlägg nu igen Friger?  Vad inbillar du dig?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-10-22 22:05:16 följande:
    Regeringen har stort inflytande över svensk energipolitik som är en del av den globala marknaden med dessa problem.

EU-nämnden vill klassa kärnkraft som grön Löfven vägrar - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Löfven och EU-nämnden på tvärs om kärnkraft (aftonbladet.se)
    Då frågar jag igen - vet du hur många kärnkraftverk behöver regeringen bygga för att marginalpriset på elmarknaden skall sjunka till tidigare normala nivåer?
  • Padirac
    Friger skrev 2021-10-22 22:38:36 följande:
    Läs själv vad du skrev. Du gottar dig i andras olycka. Om du inte vill stå för det sen är en annan sak. Men det var vad du gjorde. Det är inte så att du faktiskt sitter och dricker det du antyder?

Självklart har det betydelse att Sverige har lagt ner kärnkraften. Problemen hade varit mindre. Ännu bättre om alla länder i närområdet haft en realistisk energipolitik.

EUs bidrag till växthuseffekten må vara så liten att det inte spelar någon större roll. Men ideologiskt får det en stor betydelse om vi misslyckas med miljöpolitiken.
    Ja  - jag gottar mig åt de som tror att nuvarande regering i Sverige har möjlighet att påverka marknadspriset genom att bygga ett avsevärt antal kärnkraftverk.  Ja - jag gottar mig åt andras olycka. för visst är vanföreställningar en olycka.Skål
  • Padirac
    Friger skrev 2021-10-22 22:56:32 följande:
    Tror inte priset går ner genom nya kärnkraftverk. Priset på dom gamla kärnkraftverken var lägre för att dom var betalda och byggda med ett annat regelverk än av idag.

Du behöver bygga nya reaktorer för att hantera att befintliga måste stängas av snart. Hur vi löser det ökade strömbehovet har vi inte ens hanterat då.

Alternativet är att vi också börjar importera rysk gas. Det är nämligen det som går snabbast att bygga upp. Jag tror även att det är så det kommer att bli. Idiotiskt ur varje synvinkel som finns.
    Det var en mer nyanserad bild av problemen än mycket annat i tråden - uppskattat.
  • Padirac
    Rataxes skrev 2021-10-23 14:10:22 följande:
    Mån måste bara älska när innerstadspajasar vill styra och ställa över hur landsbygdens folk ska få sin omgivning förstörd. smile2.gif

Mordor har en skärgård med 30 000 öar, perfekt att smälla upp deras älskade slumpkraftverk där, nära till konsumenterna på slöddermalm.
    Det går visst inte att hålla sig från tillmälen 
    Rataxes skrev 2021-09-30 09:57:35 följande:
    Det primitiva nyttjandet av tillmälen, från forumets vänsterpopulister och från deras Mästare i Partiet, får en att minnas skolgårdens maktlogik. Den som visar sig ogilla ett tillmäle kommer att få höra det hela läsåret.
    Drömmer
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-10-25 11:55:30 följande:
    ...och du kommer inte att av mig kunna få något annat svar än att det är brist i produktionen totalt sett.

Sverige liksom alla andra länder borde göra sig oberoende av kol, olja och gas.
    Kör gärna vind och sol så mycket det går när det går, men när dessa inte levererar så ska det finnas vattenkraft och kärnkraft som täcker 100% av behovet.
    Ja, det är pris och efterfrågan som styr på en marknad - olika typer av regleringar påverkar dessa tillsammans med producenternas vilja och förmåga att tjäna pengar på marknaden.

Sveriges regering kan inte själva påverka priset som sätts med marginalprissättningsmodellen - det är vi kanske överens om?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-10-25 13:32:35 följande:
    Självklart kan regeringen påverka priset genom sin energipolitik.
    Dels genom beslut om vilken produktionskapacitet vi ska ha.

Men vem har bestämt att el-marknaden där Sverige ingår ska vara global?
    Länder har ju sålt överskott till grannländer förr utan att marknaden har varit global.
    Då kommer frågan igen - hur mycket elproduktion behöver regeringen besluta om för att påverka marginalpriset?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-10-25 21:07:38 följande:
    Så mycket som saknas.
    All elproduktion som saknas i större delen av norra europa och dess handelspartners.

Det låter som en rimlig kritik -  att detta inte görs av regeringen Tomte
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-10-25 21:19:48 följande:
    En rimlig del av den i alla fall.
    En rimlig del av den kommer inte att påverka hur marginalprismodellen påverkar prissättningen till kund. 
Svar på tråden Regeringens el-fiasko