Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Digestive skrev 2024-11-15 19:22:06 följande:
    Jag har efterfrågat exempel på din 'prissäkrade avtal' minst tre gånger utan resultat (- av den simpla anledningen att jag vet att de inte existerar).

Men vi får väl se om du lyckas med konststycket den här gången... 🙂 

Skönt är väl att fantisera om vindkraftsbolag som när som helst, hur som helst kan köpa in el från elhandelsbolag som motsvarar ett par reaktorer - som med en knäpp med fingret - så billigt att det går att sälja vidare utan kännbar förlust.

Jisses, vilka vindkraftsparker jag hade ägt i sådana fantasier. ????
    min bekräftelse på dina föreställningar? - nej,  de får du själv hålla på med. Spinn loss ordentligt Nalle
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-15 20:49:58 följande:
    Visa helt enkelt ett exempel på dina 'prissäkrade avtal' så får vi se om det duger för att hålla ett vindkraftsbolag över ytan - som har ett behov av att köpa el som motsvarar någon reaktor titt som tätt. 🙂

Exempelvis Markbygden Ett är skyldiga norska Hydra 2,5 tWh (ungefär vad hela Sverige förbrukar på två veckor).

Visa alla i tråden det avtal som Markbygden Ett (med flera - vad  ~60% av vindkraftsbolagen) har missat att teckna och för dylika samt sporadiska volymer - för att slippa hamna i skuld och olönsamhet - så kan vi helt enkelt räkna på det och se om det stämmer.

Det är väl busenkelt när du menar att sådana avtal finns? Hur vet du annars att sådana avtal finns om du inte ens kan visa ett exempel på ett sådant?

Vad stoppar dig? Är dina 'prissäkrade avtal' ytterligare en hemlis? 😊
    Jag ser att du flyttat in i ditt huvud helt och hållet nu och där har de som flyttat in livliga diskussioner med varandra.

Jag föreslår att du läser tråden igen för att upptäcka vem som har skrivit vad.
  • Padirac

Epoch times igen? 

Från wikipedia som är mångdubbelt mer trovärdig än Epoch Times:

"Media Bias/Fact Check klassar till höger på en höger-vänster-skala och som "mixed" på en skala över hur faktabaserad rapporteringen är, och klassar Epoch Times som tvivelaktig källa based on the publication of pseudoscience and the promotion of propaganda and conspiracy theories, as well as numerous failed fact checks."

"Moderorganisationen The Epoch Media Groups nyhetssidor och Youtubekanaler har spridit konspirationsteorier som QAnon och vaccinationsmotståndsteorier."

Dahlen gästar konspirationsteoretiska SwebbTv, är själv medlem i en av organisationerna som är del av flera sammanlänkade organisationer av högerextrema och klimatskeptiker och förnekare av människans miljöpåverkan. 

Passar bra på epoch times.

Tom Araya skrev 2024-11-21 19:36:58 följande:
    Varför ska det byggas vindkraft?

Debatten om energi har fått slagsida. Vi frågar inte vad som är bäst för miljön eller elförsörjningen. I debatten jämförs kostnader med den dyraste kärnkraften med kostnader för vindkraft baserat på önsketänkande. Vi har ett system som ska anpassa sig efter vindkraftens behov, skriver professor emeritus, Per Fahlén.

Några utdrag ur artikelns text:

När energimyndigheten för några år sedan skickade ett förslag om lämpliga områden för vindkraft på remiss var det lakoniska svaret från Svenska Kraftnät att innan man börjar planera var det ska byggas vindkraft kanske man skulle utreda varför det ska byggas just vindkraft.
    ...

Industriell vindkraft är i konflikt med de flesta svenska miljömål.

En mycket rimlig synpunkt, vilken understryks av Riksrevisionens skarpa kritik 2023 över den närmast totala avsaknaden av konsekvensanalys av den pågående förändringen av Sveriges elsystem.
    ...
    Nu saknas i stor utsträckning viktiga frågor om vad som är bäst för landets elförsörjning och för miljön, vad elen ska användas till och om användningen är effektiv.
    ...
    I Storbritannien gjordes en ge­­nomgång av kostnaderna för landets omfattande vindkraftsproduktion 2020. Medelkostnaden för landbaserad vindkraft var 1,18 kr/kWh och för havsbaserad vindkraft 1,98 kr/kWh medan dess marknadsvärde bara var 0,17 kr/kWh. Professor Hughes har i mer än 20 år gått igenom kostnaderna för tusentals danska och brittiska vindkraftverk och visat att verklig kostnad är avsevärt högre än förväntat. Nya generationer vindkraft har fun­gerat sämre och varit dyrare än de föregående. Han har även gått igenom Vattenfalls projekt vid Kriegers Flak. Han undrar om Vattenfall över huvud taget vet vad man sysslar med; självkostnaden för projektet låg på 75?85 euro/MWh exklusive nätanslutning medan det rådande avtalspriset var 50 euro/MWh.
    ...
    Beträffande tidsaspekten ser det inte heller särskilt ljust ut för vindkraften. I Markbygden byggs ett vindindustriområde på en yta större än Stockholms kommun. Projektet beräknades pågå från 2010 till 2025, i 15 år. Det ska byggas 1 100 vindkraftverk med en total årlig elproduktion på runt 10 TWh. Efter 14 år är bara hälften byggd, och den delen går med stora förluster. Som jämförelse har Sydkorea byggt fyra reaktorer i Före­nade Arabemiraten på elva år, vilka kan producera runt 45 TWh per år. Investeringen per kilowattimme över en livscykel blir mindre än en tredjedel av vindkraftens.
    ...

Per Fahlén 
    Professor emeritus, energi och miljö, CTH, ledamot i IVA

Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna. 

Varför ska det byggas vindkraft?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-11-22 16:01:52 följande:
    Nej, Per Fahlén heter han.
    Missade du texten där det står att åsikterna är skribentens egna?
    Padirac skrev 2024-11-21 20:08:28 följande:

Dahlen gästar konspirationsteoretiska SwebbTv, är själv medlem i en av organisationerna som är del av flera sammanlänkade organisationer av högerextrema och klimatskeptiker och förnekare av människans miljöpåverkan. 

Du menar Fahlén?

Har du någon källa på detta (fetad stil)?
    Jag tycker att ett är olyckligt eller kanska bara naivt att det delas länkar till media som sprider konspirationsteorier och tjänar pengar på klick och reklam.  Eller så är det helt enkelt något som du stödjer och uppskattar. Så det är betydligt mer än skribenterna egna åsikter.

Kolla upp vilka föreningar som Fahlen är verksam i och vilka alternativa fakta de sprider. Det är betydligt mer än skribenterna egna åsikter.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-11-22 23:39:53 följande:
    Så vi ska beteckna allt som skrivs uttrycks i media att vara färgad av åsikterna/värderingarna hos samma media, oavsett vem som är upphov till uttrycket (exempelvis en debattör som kommer utifrån)?
    Padirac skrev 2024-11-22 20:35:00 följande:
    Kolla upp vilka föreningar som Fahlen är verksam i och vilka alternativa fakta de sprider. Det är betydligt mer än skribenterna egna åsikter.
    Nu har du hävdat något och jag efterlyser din grund för det påståendet. Alternativet är att ditt påstående är grundlöst... bollen ligger hos dig.
    Jag skriver det igen då, förtydligar fast jag uttryckt det många gånger tidigare 

Det är beklämmande att det länkas till media som sprider konspirationsteorier och alternativa fakta. Varje klick på länkar till dem hjälper  dem att finansiera mer desinformation, onpirationsteorier och alternativa fakta.

Jag tror också att det är lätt för de som konsumerar dessa sk*tmedier blir radikaliserade... jag väntar och ser hur det kommer att gå.  SwebbTV, Epoch times och andra alterativmedier har redan setts - vad kommer härnäst undrar jag.

Det måste väl gå att hitta dessa åsikter från dessa personer på andra ställen?  ja kanke inte Fahlen då eftersom han med all tydlighet rör sig bland klimaförnekare, alternativhöger och konspitationsteoretetiker.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-11-23 01:38:16 följande:
    Jag ställde en fråga och istället för att svara på den så upprepar du samma påståenden som du inte kan styrka och visa på hur olika medier skiljer sig... I rest my case!
    Det är bra, vila din väska du

Det olämpliga i och beklämmande att öka klick och bidrag till media som sprider alternativa fakta, konspirationsteorier osv flög tydligen långt över huvudet

Eller då är det någonting som med tydlighet promotas/önskas med tanke på de återkommande länkningarna. 

Om jag uppfattar dig rätt kan du inte själv se att epoch times, SwebbTv och liknande medier skiljer sig från etablerade media. Förstår jag dig rätt Tom?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-11-23 14:06:13 följande:

Etablerade media som våra största nyhetstidningar och även public service har gång på gång avslöjats med att släppa fram personer/organisationer med samma politiska inriktning och sedan mörka om vilka organisationer de representerar. 

De senaste exemplet är där Odenberg fått uttala sig i olka etablerade media om energipolitiken som fd moderat och försvarsminister, utan att nämna att Odenberg i sitt nuvarande uppdrag är lobbyist för vindkraft.

Så i den meningen att den allmänna politiska uppfattningen inom respektive media färgar vilka nyheter man uppmärksammar och hur man uttrycker sig samt vilka personer/organisationer olika media släpper fram för opinionsbildning, så har all media en linje de följer och därmed kan ifrågasättas. Det finns ingen generell skillnad där.

Samtidigt är riktig fakta från forskning och vetenskap lika sann och riktig oavsett om den publiceras i Aftonbladet eller i "alternativ" media.

Det handlar således om att ha koll på vad som är vad, i varje enskilt fall, oavsett media, vilket du visat att du inte har och därmed hycklar du när du vill hävda att olika media i mer generell mening är olika pålitliga/opålitliga.
    Jag å min sida är mycket mer öppen för att det oavsett media kan finnas både sanning och osanning i det som rapporteras.

Källorna är viktigare än i vilken media det rapporteras.
    Att hävda att något är sant bara för att det står i Aftonbladet och osant för att det står i Nyheter idag (exempelvis) är inget annat än hyckleri. Vill du hävda motsatsen så är det upp till dig att styrka det.

Har du sett att jag i det här fallet diskuterat medierna i sig?

Om du - likt en vatnik tidigare gjorde - länkade till RT och andra Kremltrogna medier så skulle jag kritiserat saken att du länkar till dessa då du i så fall skulle hjälpa dem att få intäkter och inflytande och ges legitimitet.

Sen kan innehållet som publiceras diskuteras.

Uppfattar du att jag gjort det förra eller senare i min kritik av att du länkar till epoch times, SwebbTv och andra media som sprider konspirationsteorier, desinformation och alternativa fakta?

En fråga, har du någon gång sett att jag bett dig länka till debattörernas debattartiklar i etablerad media istället?

Eller har du missat det?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-11-23 22:59:39 följande:
    Definitivt JA på båda frågorna och ditt inlägg (som jag nu svarar på) är ett högst påtagligt exempel.
    Padirac skrev 2024-11-23 15:56:24 följande:
    En fråga, har du någon gång sett att jag bett dig länka till debattörernas debattartiklar i etablerad media istället?
    Nu syns ju alla debattörer inte i alla medier, eftersom de inte passar in i alla mediers politiska profil, så tyvärr är det inte alltid möjligt att hitta samma rapport, forskning, fakta, debattör/opinionsbildare, "expert" e.t.c. publicerad i flera olika media att välja mellan.
    Och du har inga betänkligheter att ge en plattform för medier som sprider konspirationsteorier, desinformation, alternativa fakta, främlingsfientlighet eller annat olämpligt material?

Förstår jag dig rätt där?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-11-24 15:19:13 följande:
    Just nu är det du som är konspirationsteoretikern i rummet.
    Menar du att epoch times, SwebbTv m.fl inte sprider konspirationsteorier, alternativa fakta och desinformation?

Eller menar du någonting annat?
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-25 11:07:20 följande:
    Det märkliga är väl att 'källkritik' inte ska praktiseras överhuvudtaget om det ligger på 'fel' plattform - utan då ska det bara undvikas.

Ett fint recept på att aldrig behöva kliva ur sin bubbla eller för den delen förstå de oliktänkande.
    Uven har tidigare kallat misstänkliggörande av publicerande medier för'källkritik'

Nu verkar källkritik betyda någonting annat. 

Men källkritik till skribentens åsikter är inte det jag diskuterat, utan lämpligheten i att sprida länkar till medier som sprider desinformation, alternativa fakta och konspirationsteorier 
Svar på tråden Regeringens el-fiasko