Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

    Regeringens el-fiasko

    Rataxes skrev 2021-12-29 08:42:55 följande:

    Danmark som satsat enormt på havsbaserad slumpkraft:

    Hela 15 MW levererar deras propellrar.

    Grattis eller något.

    Hoppas verkligen att Sverige är smartare än danskarna, men så är det ju socialdemokrater som styr så räkna med roterande bortkopplingar i framtidens såssesverige.


    Haha, imponerande!

    Satt och läste på om Teslas nya "Megacharger" om vad dom kan tänkas dra. Bara namnet antyder storheten men mer exakta officiella siffror finns inte.

    Men pusslar man i hopp annan information dom släppt om sina kommande lastbilar så är en bra gissning att dom kan leverera ungefär 1,5MW när dom laddar en lastbil.

    Dom avser att sälja dessa lastbilar i tiotusentals, hundratusental, kanske till och med miljoner så småningom. Visserligen över hela världen men det kommer säkert att bli en vanlig syn. Inte bara Teslas lastbilar, kommer andra också från andra märken. Finns några modeller ute redan nu, men inget i någon volym som har någon betydelse. Tesla blir antagligen dom första som kan sälja i större antal med ordentligt stora batterier.

    Detta är så klart jättebra för miljön egentligen. Borde hoppa högt av glädje. Men det finns några problem. Tack vare Mp/S, som hatar miljön och därför skadar den så mycket dom kan.

    Danmarks samlade kraftproduktion av vindkraft klarar just nu 10st samtidigt laddande lastbilar. Tror inte att åkarna ställer av lastbilarna om det slutar blåsa.

    Min poäng är väl snarast vad som händer med elnäten när de här lastbilarna kommer i antal och vill ha kräm. Det är inte så långt bort i tid. Dom kommer säkert att ladda när dom behöver ladda. Samt ladda över natten ovanpå det.
  • Friger
    felix le chat skrev 2021-12-29 12:23:04 följande:
    Totalt poänglöst med EL lastbilar eller el personbilar om elen produceras
    med kolkraft

    Polen, Tyskland, Rumänien, Bulgarien, Grekland och Tjeckien producerar mängder
    med el via kolkraftverk och planerar att göra så långt efter 2030.
    Det är inte poänglöst, det en del i en nödvändig kedja.

    Därför är det bra om hela kedjan får fungerande länkar. Även om det inte blir så överallt på lång tid så är det ju bättre än inget alls.
  • Friger
    KillBill skrev 2021-12-29 13:45:14 följande:
    Och jag har påpekat att det idag  blåser ordentligt på Östersjön. I fjol producerade vindkraften 27,6 TWh (motsvarar ungefär 4 kärnreaktorer)  och det lär bli ännu mer 2021
    Nä, blir mindre 2021 än 2020 trots att det är fler snurror. Förstår inte att du gissar, statistiken släpps ju varje vecka. Där kan du även se att du fjärtat ut dittpåstående om 4 reaktorer. Påståendet till och med luktar illa.

    Fram tom 19 dec. så hade landets 6st reaktorer producerat typ 48 TWh.

    Fram tom 19 dec. så hade landets ca 4.500+ vindsnurror producerat typ 26 TWh det är MINDRE än förra året då vi hade färre vindsnurror.

    Det blåser inte särskilt mycket på östersjön idag. Det är sant att det är mer vind ute till sjös än på land. MEN... Du kan likväl inte påstå att dom är stabila. Dom varierar kraftigt och dom är områdesbetonade. Vädersystemen är för stora för att ett land som Sverige ska få ett stabilt kalkylerbart el-flöde. Faktum är att inte ens Europa som enhet är tillräckligt stort för den saken.
  • Friger
    felix le chat skrev 2021-12-29 13:58:11 följande:
    Det finns fler studier som visar på en brytpunkt runt 55-60 % kolkraftsel
    i en laddad bil ger högre utsläpp per 10 km än att köra en snål bensin/diesel.

    Då har man inte tagit höjd för vad produktionen av en ny bil ger i utsläpp.

    Det bästa du kan göra för miljö och utsläpp idag är att behålla den bil du har tills
    den är helt slut. otroligt svårt att netto räkna hem miljövinst på en elbil både
    på kort ( 1-2 år ) eller medellångt ( 3-5 år )
    Först år 6 och framåt kan man se netto noll och från år 7 en miljövinst.

    Så kör på vad du har och när den är slut: Köp el bil.
    Har inte koll på dessa studier, så tänker inte argumentera. Accepterar siffrorna du säger.

    Tycker ändå att dom visar att el-bilar i förläningen är bra i förlängningen men att elen behöver produceras koldioxidsnålt, och stabilt.
  • Friger
    KillBill skrev 2021-12-29 16:05:55 följande:
    Liberalernas politik leder till att Svenska vindkraftsproducenter missgynnas i förhållande till vindkraftsproducenter Danmark och Tyskland där staten finansierar anslutningsavgiften.

    Eftersom vi i Sverige köper energin på en gemensam marknad spelar det ingen roll var elen är producerad och Dansk och Tysk vind-el (som sluppit anslutningsavgifterna) kommer vara ett lika stort problem för svensk kärnkraft som om den svenska vindkraften sluppit anslutningsavgifterna. Liberalerna kommer således misslyckas med sitt mål. 
    Låt dom subventionera det då. Kan vi subventionera kärnkraften istället. Sälja elen dyrt när snurrorna inte roterar.
  • Friger
    KillBill skrev 2021-12-29 19:40:06 följande:
    Som finnarna gör? Där är kärnkraften subventionerad och dessutom ger finska staten prisgaranti till kärnkraften (kärnkraften garanteras ett lägsta pris per kWh). Det låter dyrt.

    De flesta är eniga om att vindkraftsel är billigare att producera än kärnkraftsel (även utan subventioner) och när man inom något år kan lagra energi från vindkraft (tex genom vätgasproduktion) är risken stor att kärnreaktorerna kommer betraktas som usla investeringar.
    Nu anser jag att du snackar skit om priset. Subventionerar du nätutbyggnaden så är det billigare. Inte annars.

    Men det spelar egentligen ingen roll. Priset på vindkraftsel är irrelevant eftersom det inte fungerar att ha för mycket vindkraft. Nätet havererar. Det har man ju för säkerhets skull redan provat empiriskt. Det som stämmer med enkel matematik och logik stämmer i verkligheten också.

    Det är ju som att titta när någon kör huvudet i väggen och gör illa sig. Hur smart är det att upprepa saken?
  • Friger

    Lite info.

    Nu föll Ringhals 3 bort från el-nätet. 1074 MW produktion borta. Orsaken är "reaktor trip". Dvs snabbstopp. Orsaken är okänd. Utredning pågår.

    Svenska kraftnät är skyldiga att tillse så att nätet kan hantera EN sådan här händelse.

    I dagsläget tror jag däremot att det finns mer marginal än så i nätet. Det är inte höglast, folk är lediga, vädret går åt varmare håll och det blåser upp imorgon.

    Hade det varit tidigare under månaden, när Polen bad oss att minska importen från dom. Då hade en sådan här sak inte varit bra.

    Är det ett enkelt fel kommer reaktorn säkert att återstartas snart och gå mot max under de närmsta dagarna. Är felet värre så är risken att reaktorn behöver lagas över en längre period. Det vore inte bra.

  • Friger
    KillBill skrev 2021-12-30 08:40:41 följande:

    Vindkraft som vid överkapacitet producerar vätgas är en fördel då vätgasen kan användas för elproduktion när det blåser mindre.  


    Den tekniken finns inte i stor skala. Man forskar på saken, mindre än man borde dessutom.

    Däremot snackas det mycket om saken. Kunde du omvandla miljömupparnas skitsnack om saken till elektricitet har du en perpetuum mobile.

    Du hoppar inte från ett flygplan och hoppas på att uppfinna en fallskärm på vägen ner. Det är dumt. Ändå är det precis vad Mp/S gör med hela landet. Det är mycket dumt.
  • Friger
    KillBill skrev 2021-12-30 12:21:55 följande:
    Jag tror att du behöver läsa på lite.  Detta reportage med Vattenfalls strategichef är en bra början. Det strategichefen säger är att storskalig kärnkraft dvs. den typ av reaktorer som finns i Sverige och som byggs i Finland inte bär sig om inte staten ger stöd/ går in med prisgarantier.  Detta har man exempelvis gjort i Finland. Det är många här i tråden som menar att energiproduktion inte ska subventioneras och i så fall har kärnkraften (som den ser ut idag) ingen chans. 

    www.svd.se/vattenfall-nobbar-storskalig-karnkraft
    Spelar ingen roll, då får man subventionera den då. Om vi ska ha el som inte är fosil-driven.

    Din kära vätgas kommer ingen vart och har inte gjort det på många år. Den skulle behöva en Elon Musk som lyfter tekniken. Problemet är att just han ansåg tekniken vara "extremt löjlig" och "dum".

    Då är han ju ändå ingen som backar undan för stora utmatningar.

    Rekommenderar att du tittar på det här klippet. Det är visserligen bilar men principen och svårigheterna är domsamma för el-nätet.



  • Friger
    Friger skrev 2021-12-29 22:03:45 följande:

    Lite info.

    Nu föll Ringhals 3 bort från el-nätet. 1074 MW produktion borta. Orsaken är "reaktor trip". Dvs snabbstopp. Orsaken är okänd. Utredning pågår.

    Svenska kraftnät är skyldiga att tillse så att nätet kan hantera EN sådan här händelse.

    I dagsläget tror jag däremot att det finns mer marginal än så i nätet. Det är inte höglast, folk är lediga, vädret går åt varmare håll och det blåser upp imorgon.

    Hade det varit tidigare under månaden, när Polen bad oss att minska importen från dom. Då hade en sådan här sak inte varit bra.

    Är det ett enkelt fel kommer reaktorn säkert att återstartas snart och gå mot max under de närmsta dagarna. Är felet värre så är risken att reaktorn behöver lagas över en längre period. Det vore inte bra.


    Lite uppdatering.

    Dom har felsökt under dagen men är inte klara. Dom har förlängt stoppet till tolvslaget (23.59) på nyårsafton (ironiskt nog). Det kan ändras inom den tiden om dom får ny info.

    Ingen som helst information om vad felet kan bero på.

    Vad det betyder? Inget alls. Det kan fortfarande vara enkelt att lösa bara att felsökningen drar ut på tiden. Det är när dom hittat felet, för det kommer dom att göra. Då får vi ett svar på om det är besvärligt att åtgärda.

    Ibland så kan dom känna till felen men dom sitter och klurar på om det går att åtgärda enkelt. Eller om det blir omfattande. Så var det i somras när det var strul med bränslestavarna i en reaktor. Då uppdaterade dom felsökning pågår under ett par veckors tid innan dom insåg att det blev en längre tids avstängning. Då dök ett längre stoppmeddelande med mer utförlig text upp.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko