Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2024-08-15 10:05:53 följande:
    ...precis som du och jag och varför ska jag lyssna på dig?

Förövrigt... våra media, som utger sig för att göra ett journalistiskt arbete, beter sig rätt ofta som opinionsbildare.
    Kan du inte länka till något av detta opinionsarbete som du ofta ser
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-08-16 18:21:31 följande:
    Enstaka artiklar tenderar till att bli lite av anekdotiska "bevis".. 
    Men Anders Lindberg på Aftonbladet och Göran Greider på Dagens ETC så är de ofta opinionsbildare i sina ledarartiklar och deltar emellanåt i debatter i radio, tv mm.
    Jaaaa... ledarartiklar är per defintition åsikts- och opinionstexter.... 

Så du pratade inte om nyheter eller reportage i sig då? Utan istället pratade du om enskilda opinionsbildare?

Jag vet inte om jag inte fattar eller om jag fattar precis hur du inte kan skilja  optionsbildande texter från journalistiska texter
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-08-16 20:26:23 följande:
    Svårt att peka ut vilka som är 100% journalister och inte låter sig själva eller de medier de jobbar för, färga av sig på det de skriver eller på annat sätt uttrycker. 
    Kan du?
    Jag är verkligen inte så jätteintresserad av vilka som är 100% journalister eller inte i fråga om vilka som skriver - jag är mer intresserad av om den skrivna texten stämmer med fakta och verkliga händelser.  Finns det något annat som spelar roll?

I fallet med Jönsson säger han väl själv att han inte ägnar sig åt journalistiskt arbete utan just åt opinionsbildning, således är det han producerar enligt han själv tyckande och åsikter om saker, dvs opinionsbildning.

Jag kan inte låta bli att tänka att fixeringen vid oilka personer i sig och deras personliga uppfattningar då det handlar om nyhetsrapporter eller reportage om olika händelser är väldigt likt identitetspolitiska uppfattningar. Det är ju inte ovanligt i dagens politiska landskap

Är du lika fixerad vid dessa saker i fråga om tillverkning av bilar, hemelektronik eller kläder eller livsmedel?
  • Padirac

Åsikt

Tom Araya skrev 2024-08-17 06:02:16 följande:
    Detta kanske stämmer i dina drömmar, men det du uttrycker här är precis raka motsatsen.
    Information och uppgifter i form av statistik, forskning, utredningar, artiklar, vem som sagt eller gjort vad med ordagranna citat, allt med angivna källor... inget av detta spelar någon roll för dig om den som inhämtat och presenterat informationen är lobbyist för en åsikt som går emot din. Detta har du tydligt visat mer än både en och två gånger
  • Padirac

Jönssons material på youtube är enkla att känna igen som att inte vara nyheter eller reportage. De är opinionsbildning.

Tycker du att det är svårt att känna ingen det på Jönssons YTkanal?

Kan du fortfarande inte skilja på person och material, på opinion/åsikter och fakta?

Jönsson lägger fram en massa citat, med och utan kontext, fakta och halv sanningar och lögner, sen drar han en felaktig slutsats som bygger på åsikter.  Och det kan en del i ordväxlingen tydligen inte skilja från nyhetsartiklar och reportage för att det tydligen finns vara "Svårt att peka ut vilka som är 100% journalister och inte låter sig själva eller de medier de jobbar för, färga av sig på det de skriver eller på annat sätt uttrycker."

Tom Araya skrev 2024-08-17 06:02:16 följande:
    Detta kanske stämmer i dina drömmar, men det du uttrycker här är precis raka motsatsen.
    Information och uppgifter i form av statistik, forskning, utredningar, artiklar, vem som sagt eller gjort vad med ordagranna citat, allt med angivna källor... inget av detta spelar någon roll för dig om den som inhämtat och presenterat informationen är lobbyist för en åsikt som går emot din. Detta har du tydligt visat mer än både en och två gånger.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-08-18 01:39:50 följande:
    Når du kan peka på dem och på något sätt styrka och argumentera för din kritik så kan vi kan ta diskussionen om vad som är sant och inte, eller huruvida slutsatser är sannolika eller inte. Men jag tror inte att du är intresserad av eller ser videor eller läser artiklar som postas.
    Jag läser alla artiklar som postas i trådarna.

Du får gärna skriva ett referat av Jönssons YTande om du vill diskutera hans tyckande.

Det verkar som att du inte kan skilja på opinionsbildning och nyheter/ reportage. Stämmer det?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-08-16 20:26:23 följande:
    Svårt att peka ut vilka som är 100% journalister och inte låter sig själva eller de medier de jobbar för, färga av sig på det de skriver eller på annat sätt uttrycker. 
    Kan du?
    Var placerar du Jönsson på skalan 100%journalist eller 100%låter sig själv färga av sig på det han uttrycker?
  • Padirac

Jag har faktiskt ingen aning om vad du vill göra fram med Jönssons videor, men är intresserad av om du anser han vara 100%journalist eller 100%låter sig själv färga av sig på det han uttrycker?

Kan du skilja på opinionsbildning och nyheter/ reportage?

Två enkla frågor som tydligen är svåra att svara på. Kanske omöjliga?

Tom Araya skrev 2024-08-18 17:08:09 följande:
    Nu är det ju du som vill hävda att något i hans videor inte är sant och då får du peka på det och argumentera för det.
    De referat du efterfrågar finns redan tillgängliga i och med att jag postat länkar till hans YT-filmer.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-08-18 22:05:01 följande:
    Inte i den meningen att det nödvändigtvis är en stor skillnad. Nyheter som bara är nyheter och fakta, utan någon som helst vinkling är det tveksamt om det ens existerar.... det är i alla fall ovanligt.
    Såå... Vilken är Jönssons vinkling enligt dig?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-08-19 15:12:45 följande:
    Spelar det någon roll?
    Är det inte mer intressant att granska de fakta och faktakällor Jönsson presenterar?
    Det är intressant att förstå din argumentation

I frågan om det går att skilja på fakta och åsikter - du söger att du inte kan avgöra om textinnehåll skapats utifrån 100%journalistiskt eller 100% låter sig själv färga av sig på det som uttrycks.

Detta för att det om jag vörtår dig rätt inte finns någonting uttryckt utan vinkling.

Alltså vill du mena att Jönsson befinner sig någonstans på skalan och att hans framställningar då ocksp befinner sig någonstans på den skalan.

Om vi är överens om att du uppfattar det så kan vi börja bena ut var Jänsson befinner sig och vad som  gör att du uppfattat att en person och därmed deras text befinner sig på ena eller andra änden av skalan.  

Så skälet till att ditt inlägg är intressant för mig är att jag vill bena mer i hur du uppfattar Jönssons innehåll och varför du gör det å det sättet. Då kan vi hitta vilka grundpremisser du argumenterar från och det gör dina uppfattningar mer förståeliga istället för lösryckta påstpåenden utan grund, dvs löst tyckande och lösa påståenden om att text/innehåll är 100%journalistiskt eller 100%låter sig själv färga av sig på det som uttrycks.  
    Tom Araya skrev 2024-08-18 22:05:01 följande:
    Inte i den meningen att det nödvändigtvis är en stor skillnad. Nyheter som bara är nyheter och fakta, utan någon som helst vinkling är det tveksamt om det ens existerar.... det är i alla fall ovanligt.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko