Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Exempel på media där man kan ha en splittrad eller dubbelsidig uppfattning om är Hotspot. Otroligt vinklat och med mängder av ledande frågor som ska leda fram till det kanalen vill få fram. Men detta ser vi även i mer etablerad media, även om de maskerar det bättre.

Men samtidigt så ställer de på Hotspot så intressanta och viktiga frågor, som etablerade media ofta missar eller inte vågar ta upp och sedan har de ofta så väldigt bra och intressanta gäster. Därför är sådana inslag i samhällsdebatten viktiga.

• Tom Araya

Att hävda att alternativmedia sprider desinformation och konspirationsteorier medan etablerad media inte gör det i generell mening, är att sprida desinformation och konspirationsteorier.
    I nästan samtliga exempeI måste man göra en mer individuell bedömning från fall till fall.

• Tom Araya

I den här videon får du se och höra varför det finns stora skäl till att ifrågasätta etablissemanget, inklusive etablerade media.

En del av innehållet är även relaterat till trådens huvudsakliga ämne.

Northvolts krasch avslöjar den GRÖNA FANTASIEKONOMIN

Batterijätten Northvolt har gjort konkurs med miljarder i skulder ? och nu tvistar alla om vad som gått fel. Varför gick det så långt innan någon slog larm? Hur ser egentligen stödet för de gröna satsningarna ut? Och vad händer med en marknad som sätter politisk styrning framför fri konkurrens? Dessa frågor tar jag upp i veckans video om ?NORTHVOLTS GRÖNA DUNSTER?.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2024-12-02 18:38:39 följande:
    Fahlen's debattartiklar med samma smörja som han sprider i epoch times finns att läsa i andra etablerade seriösa publikationer.  
    Vad skiljer då media åt vad det gäller trovärdighet, att vara seriösa, objektiva, fakta- och källgranskande?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-12-03 19:00:01 följande:
    Debattartiklar är alltid skribentens eller skribenternas egna åsikter. Samma med ledare.
    Men bara om det är i etablerad media (jo, du har uttryckt den uppfattningen)?

Hur är det med intervjuade gäster eller fakta hämtade ur erkända källor?

Hur är det när exempelvis Allard har en egen kanal på Riks?
    Det som skiljer epoch times från annan media är att de liksom tex Riks,  Samnytt, RT, Sputnik, swebbTV tillsammans med en del andra media medvetet sprider desinformation, konspirationsteorier och alternativa fakta, ofta för att destabilisera och öka polariseringen i samhällen.
    Vad som är medvetet och inte kan diskuteras, men den mesta av media drivs av en politisk agenda som färgar deras nyhetsrapportering, ibland så mycket att det i efterhand visar sig att de har haft helt fel. Ett bra exempel är hur okritiskt positivt Northvolt och den gröna omställningen har framställts i etablerad media.

Detta är en hårfin skillnad.

Men jag föredrar då alternativmedias grövre sätt, eftersom det lättare kan avslöjas som desinformation, medan etablerade media smyger det på oss så att vi inte ska förstå hur färgade uttrycken är eller att journalisten är dåligt insatt i det denne talar/skriver om.
    Att länka till dem gynnar deras sak rent ekonomiskt och ökar deras genomslag och legitimerar deras plattform.
    Etablerade medias brister i objektivitet och faktagranskning (media som du vill gynna) visar tydligt på ett stort behov av en större bredd i nyhetsflödet, där fler nyanser släpps fram.

Men du är rädd för att etablerad media får konkurrens istället för att se alternativmedias existens som positiv och bidrar till ett bredare utbud av nyheter.

Se videon där Jens Ganman gästar Hotspot jag länkat till tidigare, så förstår du precis vad jag menar. Han ger dig konkreta exempel på där svensk etablerad media misslyckas med att ge en verklighetsnära bild av vad som händer runt omkring oss och ute i världen.  
    Är du också allvarlig med att du inte kan se skillnaden på epoch Times, Samnytt, SwebbTv, Riks RT, Sputnik och mainstream media, kvällstidningar eller inte?
    De flesta av de där har jag aldrig länkat till.

Men i regel gör jag den bedömningen individuellt, för varje inslag, eftersom jag ser en stor variation.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2024-12-04 06:29:42 följande:

Nej, du har förstått fel eller ljuger, kommer med påståendet dragna ur ditt eget huvud istället för att fråga vad jag menar. Spekulativa sanningar?

Det var stödet och att ge plattform till media som sprider konspirationsteorier, desinformation och alternativa fakta jag kritiserade.

Jag är rädd för att konspirationsteorier, desinformation och alternativa fakta legitimeras. 

Det är inte en hårfin skillnad. 

Alternativhögerns postmodernistiska relativism i fråga om vad som är sant eller inte sant är värt att diskutera.

Som jag sagt tidigare, din ensidiga och onyanserade kritik sänker din trovärdighet i frågan.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-12-04 07:54:37 följande:
    Nää. Det är väl ändå din okritiska hållning till media som sprider konspirationsteorier desinformation och alternativa fakta som sänker din  trovärdighet i frågorna och vilket förhållningssätt du har till fakta, vetenskap och politiserade 'sanningar'
    Det visar bara att du inte tar in vad jag skriver - jag är kritisk till all media, dels för att de kan göra fel, ibland är uppenbart slarviga men i stort sett alla har också en egen agenda som färgar deras uttryck och vad de väljer att skriva om.

Du riktar kritik endast mot vissa media, utan att kunna argumentera sakligt för det, vilket visar att du bär ideologiska skygglappar.

Northvolt-affären är ett tydligt exempel på hur etablerade media givit oss en alltför okritiskt positiv bild, som sedan visar sig inte alls stämma. Trots att vi har facit i hand så förnekar du detta och mycket mer klandervärt som kommer från etablerad media.
  • Tom Araya
    Digestive skrev 2024-12-04 10:40:01 följande:
    Det finns ingenting som tyder på att Tom Araya har en "okritisk hållning" till någon media överhuvudtaget.

Tvärt om så har vederbörande demonstrerat vad ett kritiskt tänkande i sak innebär, hur det appliceras på media och visar prov på det samma i en bredd av mediala föremål.

Du, å andra sidan, tycker att innehållet från viss media ska avfärdas utan någon form av kritiskt tänkande överhuvudtaget. Istället hänvisar du till olika rekommendationer och verkar tycka att folk ska rätta sin mediala konsumtion därefter - vilket vore motsatsen till att tänka kritiskt.

Att överlåta analyser och slutsatser till andra är per definition motsatsen till all form av kritiskt tänkande.
    Spot on!
  • Tom Araya

Vi har olika uppfattningar om olika medias kvalitet... gott så...
    Kan vi återgå till ämnet nu?

• Tom Araya
    Anonym (Helene) skrev 2024-12-05 02:34:39 följande:
    Vi har pratat om samma ämne hela tiden
    Trådens ämne är el, inte media, om du har missat det.
  • Tom Araya

Ingen aktör (inkl svenska Vattenfall) anser att havsbaserad vindkraft är lönsamt att bygga utan statliga subventioner, därför kom det inte in ett enda bud till det danska klimat- och energidepartementet.

Om det ska till subventioner eller förmånliga statliga lån för att det ska byggas det man behöver, så borde det rimligtvis också gälla även kärnkraft.

Ingen vill bygga dansk havsbaserad vindkraft

• Tom Araya
    Padirac skrev 2024-12-07 01:35:10 följande:
    Tror du verkligen att be, Goldman Sachs , Siemens, jp Morgan investerat i Northvolt av ideologiska skäl?

Vilken ideologi kan det då tänkas vara enligt dig?  Ideologin att tjäna pengar? 

www.breakit.se/artikel/41764/framtradande-northvolt-investerare-har-skrivit-ner-vardet-till-noll

Northvolt har tagit in mer än 150 miljarder i finansiering från Volkswagen, Goldman Sachs, Siemens och JP Morgan såväl som statliga stöd från Kanada och Tyskland.
    De har ju redan tjänat enorma pengar genom att sälja av aktier när de fortfarande var värda något.
  • Tom Araya

Apropå att sprida desinformation och konspirationsteorier...

Att i offentlig debatt förneka de politiska målen och besluten att avveckla kärnkraft är just det. Från samma håll används dubbla måttstockar för både statliga investeringar och för vad som är sant och inte.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko