Padirac skrev 2024-12-03 19:00:01 följande:
Debattartiklar är alltid skribentens eller skribenternas egna åsikter. Samma med ledare.
Men bara om det är i etablerad media (jo, du har uttryckt den uppfattningen)?
Hur är det med intervjuade gäster eller fakta hämtade ur erkända källor?
Hur är det när exempelvis Allard har en egen kanal på Riks?
Det som skiljer epoch times från annan media är att de liksom tex Riks, Samnytt, RT, Sputnik, swebbTV tillsammans med en del andra media medvetet sprider desinformation, konspirationsteorier och alternativa fakta, ofta för att destabilisera och öka polariseringen i samhällen.
Vad som är medvetet och inte kan diskuteras, men den mesta av media drivs av en politisk agenda som färgar deras nyhetsrapportering, ibland så mycket att det i efterhand visar sig att de har haft helt fel. Ett bra exempel är hur okritiskt positivt Northvolt och den gröna omställningen har framställts i etablerad media.
Detta är en hårfin skillnad.
Men jag föredrar då alternativmedias grövre sätt, eftersom det lättare kan avslöjas som desinformation, medan etablerade media smyger det på oss så att vi inte ska förstå hur färgade uttrycken är eller att journalisten är dåligt insatt i det denne talar/skriver om.
Att länka till dem gynnar deras sak rent ekonomiskt och ökar deras genomslag och legitimerar deras plattform.
Etablerade medias brister i objektivitet och faktagranskning (media som du vill gynna) visar tydligt på ett stort behov av en större bredd i nyhetsflödet, där fler nyanser släpps fram.
Men du är rädd för att etablerad media får konkurrens istället för att se alternativmedias existens som positiv och bidrar till ett bredare utbud av nyheter.
Se videon där Jens Ganman gästar Hotspot jag länkat till tidigare, så förstår du precis vad jag menar. Han ger dig konkreta exempel på där svensk etablerad media misslyckas med att ge en verklighetsnära bild av vad som händer runt omkring oss och ute i världen.
Är du också allvarlig med att du inte kan se skillnaden på epoch Times, Samnytt, SwebbTv, Riks RT, Sputnik och mainstream media, kvällstidningar eller inte?
De flesta av de där har jag aldrig länkat till.
Men i regel gör jag den bedömningen individuellt, för varje inslag, eftersom jag ser en stor variation.