Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Så allting gick skrev 2023-02-07 07:51:14 följande:
    Vet inte vad det är för siffror du försöker presentera, men vattenfall äger inte 100% av vattenkraften.
    Ta bara finska Fortum dom äger vattenkraft i både Dalälven o Indalsälven.
    Hur mycket av svensk vattenkraft som ägs av den ena eller andra tror jag inte har med frågan om hur mycket av svensk kärnkraft som ägs och har betalats av staten. Jag ser att du inte förstod vilka siffror som presenterades, det är säkert inte ditt fel Solig

Vattenfall ab äger alltså bolaget Vattenfall 
    vattenkraft ab till 100%... och så äger vattenfall ab 67% av Forsmarks kraftgrupp och 70% av Ringhals ab.  

Det är lätt att tro att staten betalat en majoritet av kostnaderna för dessa anläggningar och anslutningar. 
    Padirac skrev 2023-02-06 21:38:44 följande:
    Statens ägande i energisystem genom Vattenfall AB - betyder det att staten 'betalar kärnkraften'?

Vattenfall Vattenkraft (100 %)
    Vattenfall Eldistribution (100 %)
    Vattenfall Services Nordic (100 %)
    Gotlands Energi AB (75 %)
    Västerbergslagens Energi AB (50,6 %)
    Forsmarks Kraftgrupp (67 %)
    Ringhals AB (70,4 %)
    Så vem har betalat för kärnkraften?
    Så allting gick skrev 2023-02-06 19:07:10 följande:
    Du menar staten ska betala halva kärnkraften? nu håller kärnkraften i 80 år, vi får hoppas Ebba fixar till att staten betalar halva kärnkraften som man gjort med vindkraften.

• Padirac
    Så allting gick skrev 2023-02-07 20:12:56 följande:
    Fast jag har redan redovisat hur ägandet fungerar för vattenfall.
    Kan visa en annan om du inte förstod den första jag tog fram för länge sedan.
    Det är regeringen, dvs staten som bestämmer, vad vattenfall ska jobba med, VD är bara där för att verkställa.
    Sedan äger ex Skellefteå kraft sin vattenkraft, Umeå kommun äger Ca27% i vattenkraften Stornorrfors, den pumpar in ca 200 milj till Umeå kommun medans vattenfall äger resterande i Stornorrfors.
    Dvs det spelar ingen roll vad själva vattenfall vill göra, det är aktieägaren staten som bestämmer vad dom ska göra.
    -

Vattenfalls modell för bolagsstyrning Moderbolaget i Vattenfallkoncernen, Vattenfall AB, är ett svenskt publikt aktiebolag med säte i Solna. Den svenska aktiebolagslagen gäller därmed för Vattenfall AB. De huvudsakliga beslutsorganen är årsstämman, styrelsen samt VD. Årsstämman utser styrelsen, vilken i sin tur utser VD, som sköter den löpande förvaltningen enligt styrelsens riktlinjer och anvisningar.

Vattenfall AB är helägt av svenska staten. Statens rätt att såsom aktieägare fatta beslut om Vattenfalls angelägenheter utövas enligt aktiebolagslagen vid årsstämma och annan bolagsstämma. Genom bolagsstämmans beslut om innehållet i bolagsordningen bestämmer ägaren bolagets verksamhet. Tillämpningen av statens ägarpolicy och principer för bolag med statligt ägande beslutas vid bolagsstämman. I enlighet med statens ägarpolicy beslutas även bolagets ekonomiska mål av bolagsstämman. De nuvarande finansiella målen beslutades vid en extra bolagsstämma.

Arbetsordningen och instruktionerna reglerar bland annat rapporteringen till styrelsen, arbetsfördelningen mellan styrelsen och VD respektive styrelsens utskott, ordförandens uppgifter, former och innehåll för styrelsemöten samt utvärderingen av styrelsens och VD:s arbete. Styrelsen ska, enligt arbetsordningen, fastställa de övergripande målen för 
    Vattenfalls verksamhet, besluta om Vattenfalls strategi för att nå målen samt se till att det finns ändamålsenliga system för uppföljning och kontroll av Vattenfalls verksamhet, risker och ekonomiska ställning mot de fastställda målen. Styrelsen ska godkänna större investeringar, förvärv och avyttringar samt fastställa centrala policyer och instruktioner
    Menar du att det du påstår förändrar hur mycket av kärnkraften i Sverige som genom vattenfall ab ägs av staten och har betalats av staten?
    Du menar staten ska betala halva kärnkraften? nu håller kärnkraften i 80 år, vi får hoppas Ebba fixar till att staten betalar halva kärnkraften som man gjort med vindkraften.

Hur mycket av svensk kärnkraft har betalats av staten tror du?
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2023-02-07 20:59:41 följande:
    Jag visar hur man styr vattenfall, styrelsen väljer även vem som ska vara VD.
    Dvs Anna Borg sitter inte säkert om hon inte följer vad regeringen vill, regeringen väljer styrelseordförande o folk som ska sitta i styrelsen.
    Sedan kan man bestämma lite hur man vill, gäller bara att ta in rätt personer, svårare är det inte, vi som sagt sett det förr.

Vet inte hur mycket, men att ta bort subvention för kraftledningar för havsvindkraft kan man göra, man kan lägga in subvention för kärnkraft på olika konton precis som man gör med vindkraften, olika konton, det går o mickla lite som själv vill.
    Då blir det tydligen ingen subvention, om den ligger på ett annat konto o delas in på annat, som infrastruktur, själva kärnkraften osv, bara dela in lite som man vill, lätt och täcka kostnader.
    Du kan inte på allvar mena att du tror att detta har att göra med hur mycket av svensk kärnkraft som har betalats av statenTomte
    Padirac skrev 2023-02-06 21:38:44 följande:
    Statens ägande i energisystem genom Vattenfall AB - betyder det att staten 'betalar kärnkraften'?

Ringhals AB (70,4 %)

Om vi nu ska räkna som den ökände manlige nöjda debattören så har staten betalt 133,4% av kärnkraften.Solig Det skulle iofs ingen med sitt förstånd i behåll säga, men närmare sanningen än dina repliker verkar komma i fråga om hur mycket av kärnkraften staten betalat. Jag ser inga som helst siffror i dina inlägg om statens kostnader för kärnkraften. 

Skål
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2023-02-07 21:27:39 följande:
    Men däremot kan jag ha nöjet i presentera hur lång tid den snabba vindkraften tar.

Dvs den går inte så snabbt som här och nu. den har även en förhoppning om att "tidigast kunna vara klar" vi alla vet det tar längre tid. man ska även påpeka att det bara handlar om 25%, dvs om fler kärnkraft inte byggs kommer vi aldrig uppnå målen med enbart vindkraft. fram till 2035 motsvarar inte ens kärnkraften som löper ut ungefär då.
    -

Idag presenterar vi i en första utlysningsomgång planer på utbyggnad av transmissionsnätet till sex havsbaserade anslutningspunkter i svenskt sjöterritorium, vilka ligger inom befintliga havsplaneområden. Den första anslutningspunkten kan vara klar tidigast 2029, den sista 2035, säger Daniel Gustafsson, avdelningschef Kraftsystem, Svenska kraftnät.
    De nya anslutningspunkterna skapar förutsättningar för att ansluta upp till upp till 40 TWh ny havsbaserad elproduktion på årsbasis. Detta motsvarar ungefär en fjärdedel av den årliga svenska elproduktionen idag.
    Jag förstår , du säger att staten ska betala kärnkraften och jag ger sig siffror, som du säger dig inte förstå, som visar att staten äger och har betalat för kärnkraften som de genom vattenfall ab är storägare till.
    Hur mycket tror att att staten har betalat för kärnkraften då?

Någon gissning eller någonting annat som faktiskt handlar om det du påstod och nu vägar utveckla tankarna om?
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2023-02-08 02:00:19 följande:
    Nu hittar du på.

Uniper och Fortum äger Oskarshamn, Ringhals är man minoritetsägare i.
    Forsmark 66% ägare vattenfall.
    Dvs ingen äger vattenfall till 100%

Fortum vill bygga kärnkraft i Sverige.
    Även industrikraft i Sverige AB där ingår Holmen, SCA, Boliden, Stora Enso, Eka Chemicals, dessa fem vill bygge en reaktor. dessa är elintensiva företag.

Dvs visst finns det stora bolag även i Sverige som vill bygga och bekosta en kärnkraftreaktor, Man vill köpa in sig i antingen Eon eller vattenfall, som dessa jag nämnde ovantill, Uniper o Fortum.
    Det handlar om att ersätta de gammal reaktorerna med en ny.
    Jag vet inte vad som går fel - det kanske är otur Tomte

Jag skrivir att staten äger Vattenfall AB till 100%

och att Vattenfall ABi sin tur äger stora delar av den existernade kärnkraften i Sverige.

MEd det frågat ja gdig om du tror att staten betalat för kärnkraftens utbyggnad och etablering i Sverige - du verkar svarslös Skål
    Padirac skrev 2023-02-07 22:36:24 följande:
    Jag förstår , du säger att staten ska betala kärnkraften och jag ger sig siffror, som du säger dig inte förstå, som visar att staten äger och har betalat för kärnkraften som de genom vattenfall ab är storägare till. smile2.gif
    Hur mycket tror att att staten har betalat för kärnkraften då?

Någon gissning eller någonting annat som faktiskt handlar om det du påstod och nu vägar utveckla tankarna om?

Ringhals AB (70,4 %)

• Padirac

Ja, staten äger vattenfall ab. Staten har genom vattenfall ab under många 10-tals år investerat i och betalat för bla annat kärnkraft.

betyder det att staten 'betalar kärnkraften'?

Ringhals AB (70,4 %)

Så allting gick skrev 2023-02-08 18:55:27 följande:
    Nej. staten äger vattenfall och vattenfalls personal ansvarar för driften
    Tror det är så du ska formulera dig.

Jag har tagit upp vem som utser VD och styrelseordförande o övriga i styrelsen, det är inte vattenfall själva, det är inte heller Anna Borg. vinsten går direkt till staten, inget vattenfall själva bestämmer över.
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2023-02-08 20:05:58 följande:
    Först måste man förstå vem som äger vattenfall, dvs man äger alla inventarier.
    Man måste hålla isär personal, dom äger inget i vattenfall mer än skorna o kläderna dom kommer dit med, handlar det om arbetskläder äger staten även dessa kläder, dvs inget av varken inventarier eller ens arbetskläder äger någon i personalen.

Sedan kan styrelsen ge vattenfall rikt vad som ska utföras under året, Som upphandlingar av kärnkraft, detta betalas av vattenfall och påverkar deras budget.
    Sedan vem som vill investera i kärnkraft blir ägare i dessa, ta bara att vattenfall var delägare i tyska kärnkraftverk, man fick vinst på 48 miljarder 2021, denna vinst kom inte enbart från elförsäljning, man fick kompensation från tyska staten för stängning av kärnkraftverk, styrelsen besluta betala 23,4 miljarder till Svenska staten.

Om vi gör det tydligt för dig, tyska staten betalar vattenfall kompensation för avvecklade kärnkraft i Tyskland, Svenska staten får pengarna via vattenfall.
    Så staten äger inte de anställda men de antälldas kläder och arbetsredskap.  Fint - du verkar inte tor att det är slavarbete att arbeta för vattenfall.

Inte för det har med saken att göra, men tydligen tycker du att det faktum staten inte äger de anställda på något sätt har med frågan om staten betalat för kärnkraften genom sitt ägande av Vattenfall ABs ägande i kärnkraft.
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2023-02-08 21:02:07 följande:
    Så länge du inte själv äger verksamheten är det lika för dom flesta, du har det inte bättre på landstinget eller på jobba på arbetsförmedlingen. samma slav jobb.

Ta så här, svenska kraftnät är tydligare i sin förklaring. om du har lite kunskap i ekonomi, kan du se att skuldsättningsgraden är mycket hög, följer inte alls kraven staten ställer, detta har sossarna ställt till med, nu fixar Kristersson till att svenska kraftnät inte ska avvika så mycket, detta handlar bl.a om anslutningskostnader för vindkraften, den subventionerades via svenska kraftnät och dom går back.

Nu handlar det om investerare i ex vindkraften, dessa blir oxå ägare, men nu behöver inte svenska kraftnät gå back för att investerare ska gå plus, dom får stå själva för kabel dragning o kraftnät går plus, dvs staten.
    -----------------

Staten äger Svenska kraftnät och ställer krav på avkastning.

Vi är en myndighet som drivs i form av ett statligt affärsverk. Det innebär att vår verksamhet främst finansieras av avgifter för de tjänster som vi tillhandahåller. Svenska kraftnät ägs av staten. Därför ställer staten avkastningskrav på oss.

Staten har satt som krav att Svenska kraftnät ska uppnå en avkastning på justerat eget kapital efter skattemotsvarighet på 4 procent under en konjunkturcykel samt en skuldsättningsgrad på högst 100 procent för år 2022. Under de första nio månaderna 2022 hade vi en avkastning på justerat eget kapital på 7,0 procent och en skuldsättningsgrad på -748,4 procent.

Och det här är ditt svar på att jag pekat på att staten som ägare till kärnkraftverk har betalat för dessa 

SkålSkålSkål
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2023-02-08 22:40:59 följande:
    Det är staten som äger vattenfall, man styr även vattenfall, personal är bara där för att jobba.

Ta Nuon affären, den klassas som Sveriges sämsta affär genom tiderna, det var vattenfall som köpte, men Maud Olofsson som hängs ut. hon förklara kort, jag skulle aldrig låta vattenfall ha så mycket pengar i kassan.

Dvs vattenfall har inget ansvar via sin ledning, fungerar inte ledningen byt ut den.

Denna affär kosta skattebetalarna stor pengar, dvs staten fick betala.

Nu förstår du varför vi röstar och nu är det Kristersson som bestämmer, dvs folket har gett han sitt förtroende, precis som för mig som sitter i styrelser, det är min uppgift att se till att sköt som det ska, fungerar inte en enhet kicka jag ut den o tar in en ny, svårare är det inte.

Regeringen har till uppgift att Sverige får ett fungerande elsystem, hur dom gör det är helt upp till dom, vattenfall har ingen talan, inte heller svenska kraftnät, det är regeringen som bestämmer hur och vad som ska byggas, hur det finansieras spelar ingen roll, som du nu förstår, med ex vattenfall vs svenska kraftnät, regeringen har en budget dom ska hålla, finns pengar till ny kärnkraft kan dom bygga ny kärnkärnkraft, eller förslag på hur den finansieras,  dom bestämmer. inte vattenfall o kraftnät, dom gör som dom blir tillsagda.
    Så då personalen är där bara för att jobba - har eller har inte staten betalat för kärnkraften?
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2023-02-08 23:10:01 följande:
    Det finns investerare som även är ägare, dvs dom har köpt in sig.
    Som jag berätta med vattenkraften i Umeå, Stornorrfors, vattenfall äger större delen medans Umeå äger sin procent, via denna procent får Umeå kommun ca 200 miljoner extra pegar varje år, detta används inom Umeås budget.

Hur allt betalas hänger på budget, går alla företag bra i Sverige fylls statens skattekista till bredden, det ger staten utrymme för fler investeringar,  precis som jag visar med Umeå kommun, staten fungerar på liknande sätt.
    Staten kan låta pengar vara kvar hos vattenfall med öronmärka dom till kärnkraften, dvs då har vattenfall betalat. visst är det lätt o trolla med siffror när man kan.
    ----------------------------

Kommunen redovisar positiva siffror. Ett stort överskott från delägandet i Stornorrfors vattenkraftverk, samt att man inte investerat så mycket man planerat är stora bidragande orsaker.

Umeå kommun redovisar ett resultat på 189 miljoner kronor plus för 2019. Kommunens delägarskap i Stornorrfors vattenkraftverk är den största enskilda faktorn till det positiva resultatet. 

Så vattenkraften i Umeå har enligt dig att göra med om staten har eller inte har betalat för kärnkraften genom sitt ägande i Vattenfall AB Tomte

Obetalbart
Svar på tråden Regeringens el-fiasko