Regeringens el-fiasko
Tur att det är någorlunda varmt, för i dag startar vi Sverige med 2,5% vindkraft.
Slå en tärning, se om du får vindkraft eller inte.
Vi kan inte bygga ut vattenkraft så vad kan man då bygga ut som basenergi?
Tur att det är någorlunda varmt, för i dag startar vi Sverige med 2,5% vindkraft.
Slå en tärning, se om du får vindkraft eller inte.
Vi kan inte bygga ut vattenkraft så vad kan man då bygga ut som basenergi?
Jo, det är det som är problemet... Något måste vi ha.
Kol, gas, kärnkraft. Det är i princip det som finns att tillgå. För miljöns skull tycker jag att vi ska bygga kärnkraft.
Som en gammal Vattenfallare av den gamla stammen sa till mig en gång: det enda som kan ersätta Forsmark är att istället ställa en stor oljepanna där och elda på.
Så ja, nu får även norrlänningarna smaka på regeringens energipolitik.
Det kan de gott ha. De röstar ju i hög grad på Socialdemokraterna där uppe.
sverigesradio.se/artikel/i-dag-rusar-elpriserna-i-hojden
"I norr väntas priset stiga från drygt 43 öre ända upp till 1 krona och 20 öre per kilowatt-timme - en höjning med 179 procent."
Kiruna just nu: -19 grader och 2 m/s vind.
Kallt och vindstilla på samma gång - vem hade kunnat förutspå det ... ?!
Kiruna valet 2018:
S 38,2%
V 13,5%
Ju vi har ju ett problematiskt underskott i höglast, ett underskott som växer varje år. Det finns dessutom en begränsning på hur många år man kan förlita sig på att det inte kommer en tio eller tjugo-års vinter.
Haha samma sak här. Välfyllda frysar. Några hundra kubik ved. Ett ordentligt elverk 3-fas. Och tillräckligt med bränsle för ett bra tag. Bor ute på landet med egen skog.
Dokument visar: ?Mycket lågt? investeringsbehov ? lätt att driva vidare Ringhals
Ja, hela det europeiska elnätet håller på att kollapsa pga idiotisk energipolitik. Där hade din kompis, Putin rätt. Europa har bara sig själv att skylla för det uppkomna läget. Man skulle ha sett till att man hade en fungerande ersättare innan man började lägga ner planerar elkraft. Lite som att köpa en försäkring innan huset börjar brinna. Inte stå och försöka ringa och teckna en försäkring med sirener tjutandes i bakgrunden.
Du har fel när du säger att det blåser hela tiden på vissa områden. Det gör det inte. Jag brukar använda en sida som heter Ventusky. Väderlekstjänst som på ett bra sätt åskådliggör vädersystemen över större ytor. Följ den ett tag så förstår du varför Tyskarna måste ha ett iq lägre än normalt för att satsa på vindkraft. Engelsmännen kan jag förstå. Där blåser det för det mesta. Dilemmat är att dom vant sig vid det, så när det inte blåser blir det kaos.
www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-erkanna-sitt-ansvar-for-elbristen/
S och MP, ansvar?
När helvetet fryser till is...
Än så länge har inte SD haft någon makt över svensk energipolitik så SD kan vi med fördel lämna utanför den här tråden.