Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Regeringens el-fiasko

KillBill skrev 2021-12-29 19:40:06 följande:

Som finnarna gör? Där är kärnkraften subventionerad och dessutom ger finska staten prisgaranti till kärnkraften (kärnkraften garanteras ett lägsta pris per kWh). Det låter dyrt.

De flesta är eniga om att vindkraftsel är billigare att producera än kärnkraftsel (även utan subventioner) och när man inom något år kan lagra energi från vindkraft (tex genom vätgasproduktion)

är risken stor att kärnreaktorerna kommer betraktas som usla investeringar.

Usla investeringar.....!!!

Jadu, BILL, att det, enbart i Europa, planeras uppföra 55 nya reaktorer. Det beror, sannolikt, på att dom investerarna missat att prata med dig först. Totalt fetmissat.

Du får nog ta och tala dom tillrätta, BILL, för självklart vet du bättre än....väldigt, väldigt, väldigt många. Vad som är bättre än bra.

Mhv Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    KillBill skrev 2022-09-15 08:54:09 följande:
    Vi  får väl se vem som kommer krypa under en sten om fyra år (sannolikt tidigare än så). Det är mycket som talar för  att en svag regering som är beroende av stöd från både SD och L inte kommer hålla eller fungera i längden.
    Ojdå.....

Första ministern är inte ens tillsatt och.....detta ovan är din reaktion, BILL....!

Är det såå jobbigt att bli avsatt av Sveriges befolkning?!
  • Anton Chigurh

Vindkraft är ju jättebra. Påverkar knappt miljön överhuvudtaget. Utom möjligen villan som råkar ligga 50 meter från snurran. Collateral damage. Type. 

Och snurror till havs är ju förstås ännu bättre. Värsta som kan inträffa är ifall en vilsen torsk råkar krocka med betongfundamentet.... Sååå, mer 300 meters snurror åt folket. I plurret då. 

Rätt. Eller fel åt helvete !!!

• Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2023-12-09 14:27:31 följande:

Vindkraft är ju jättebra. Påverkar knappt miljön överhuvudtaget. Utom möjligen villan som råkar ligga 50 meter från snurran. Collateral damage. Type. 

Och snurror till havs är ju förstås ännu bättre. Värsta som kan inträffa är ifall en vilsen torsk råkar krocka med betongfundamentet.... Sååå, mer 300 meters snurror åt folket. I plurret då. 

Rätt. Eller fel åt helvete !!!

Fan alltså

TYP.....inte type. 
  • Anton Chigurh
    Padirac skrev 2023-12-11 17:04:29 följande:
    Det hör liknar de farhågor som man hade innan Öresundsbron byggdes - jag tror att det visat sig vara positivt för fisk och bottenliv med de stora fundamenten. Du har kanske nåot material om detta?
    Självklart padi.... SJÄLVKLART är det du som har rätt, och alla forskare, ingenjörer....whatever, som har fel.

Kan du möjligen visa på material som visar hur otroligt positiv inverkan byggandet av gigantiska vindkraftparker, med större snurror än någonsin tidigare, har på bottenliv, fisk å alla jävla kreatur som lever i bästa välmående idag.
  • Anton Chigurh
    Padirac skrev 2023-12-12 18:56:26 följande:
    Herregud Anton !!

Jag har sällan rätt men ofta har det material jag länkar till faktauppgifter som stämmer med verkligheten.

www.gu.se/nyheter/forskare-marint-liv-gynnas-av-havsbaserad-vindkraft-0

"Publicerad
    23 maj 2023
    vid
    Institutionen för marina vetenskaper
    Den biologiska mångfalden ökar och det blir fler fiskar i vindkraftsparker till havs. Det visar en genomgång av över två tusen vetenskapliga artiklar i ämnet som Thomas Dahlgren, forskare i marin ekologi vid Göteborgs universitet, har gjort.

...
    Thomas Dahlgren har arbetat med miljöeffekter av havsbaserad vindkraft i femton år, både i Sverige och i Norge.

? Få verksamheter i havet är så väl undersökta som miljöpåverkan av vindkraftsparker. Det är tydligt att de positiva effekterna på marint liv övertrumfar de negativa när vi sammanställer forskningen som är gjord, säger han.

...

? Bottentrålning har en stor påverkan på det biologiska livet i havet. Förutom det uppenbara att fisk försvinner, skadar bottentrålning bottnar och gör att bottenlevande djur som sjöpennor och mjukkoraller försvinner från området. När det inte går att bottentråla kan dessa arter komma tillbaka i området, säger Thomas Dahlgren.

En annan viktig anledning till att fisk ökar i området är att fundamenten till vindkraftverken har hårda ytor som bildar konstgjorda rev, där fastsittande arter som till exempel koraller och svampdjur kan leva, något som vanligtvis är en bristvara på havsbotten.

? Fundamenten skapar en miljö där fiskar samlas för att söka skydd, hitta föda och reproducera sig. Dessa konstgjorda rev bidrar till att den biologiska mångfalden i området ökar, säger Thomas Dahlgren.

Störning vid anläggning
    Den största negativa påverkan på det marina livet sker vid anläggningsfasen. När vindkraftverken förankras vid havsbotten grumlas vattnet och ljudet kan störa vissa havslevande djur, exempelvis tumlare. Hur stor störningen är beror på vilken typ av vindkraftverk det handlar om, men störningen sker endast under en begränsad tid.

..

Sjöfåglar påverkas
    Det finns också en oro för att fåglar påverkas av vindkraftsparker. Forskningen visar att vissa fågelarter som alfågel och ejder undviker dem. Det är därför viktigt att de inte placeras på platser som dessa arter är beroende av, till exempel några musselbankar i Östersjön. Det finns också en risk att sträckande fåglar kolliderar med turbinbladen."

Koppla samman påverkan på fåglar med katters påverkan på fåglar som jag tidigare länkat faktauppgifter för.
    Mmm, visst padi, visst!!! 
    Du länkar till EN forskare som visar att det är mer eller mindre utan nackdelar att bygga snurror till havs. 
    Halleluja.....det är ju bara att dra på. Varför vänta. Lite som att, kan vi tvinga hela Sveriges befolkning till att köra 100 % eldrivna fordon och aldrig mer bära hem födan i en jävla plastkasse. Så har vi duktiga svenskar löst världens utsläpp.
    Mer eller mindre. (Beroende på vilken miljömupp du frågar). 

Har DU, padi, gått igenom 2000 forskningsrapporter, eller tycker du att vi ska lita på dig ("du har ju sällan rätt"....vad fan du nu försöker insinuera med det) när du redovisar fakta som en (EN) forskare plockat fram. 

Jag skulle gärna gå igenom 2000 omfattande rapporter själv. 

Men, jag har ett heltidsjobb att sköta. Så jag hinner tyvärr inte. 

Men.....jag gissar att du har.....tiden som behövs. Med tanke på hur otroligt mycket dynga du hinner med att skriva här till vardags.
    Men, iofs padi, jag är HELT säker på att, oavsett vad som står i dessa 2000 rapporter, så kommer du och Dahlgren fram till samma slutsats. 

Men, då är ni iallafall två. 👍

God Jul 🍻
  • Anton Chigurh
    KillBill skrev 2023-12-13 08:32:40 följande:
    Om du ger dig in i diskussionen så blir det bara löjligt om du,  när någon presenterar fakta,  beklagar dig för att du inte hinner ha koll på forskningsläget. 

Den här forskaren kommer också fram till att havs baserad vindkraft inte utgör något särskilt stort hot mot fisken i havet.  Naturvårdsverket lutar sig på hans slutsatser. 

www.naturvardsverket.se/4ad591/globalassets/media/publikationer-pdf/7100/978-91-620-7115-8.pdf
    Jättelöjligt , verkligen......skärp till dig istället, Bill, å sluta upp dina evinnerliga påhopp. 

Förresten.....apropå forskning. Typ störst i Europa.🎄

motvindsverige.org/hur-paverkas-fisken-av-havsbaserad-vindkraft/
  • Anton Chigurh
    klyban skrev 2023-12-21 15:37:05 följande:

Vi vet vad betongpelare innan gjort i havet och varit till stor hjälp för fiskebeståndet och Öresundsbron som man sade samma sak om och hur hemskt det skulle bli för torsken.

Så den går vi inte på ens, likaväl som det kan bli så att det är dåligt.
    Min erfarenhet av saker i vatten hav som insjö och saker som står upp, är gynnsamt för fisken när saker som detta finns.
    Då vi fiskare söker dessa ställen allt som oftast, då det ger mest fisk.
    Och nej, jag säger inte att det måste var så med dessa och nu.

Men vi vet med fakta att det blev så sist, även en bias sida också.

Och det som gör mig extremt fascinerad över, det är att de länkar inte till studien, utan bara stället studien finns på.
    Precis som de inte vill man ska läsa studien.

Hitta en som de berättar det inte går realistiskt att utröna om det verkligen är ett problem.
    Men kanske om man fick redan på vilken det är,

så kan vi se om det finns en anledning de inte länkat detta.

Jag vet att din läsförståelse inte är vad den borde vara, klybbe, men alltså.............!

HUR jävla svårt kan det va.

Publicerade artiklar från Norska Havsforskningsinstituttet:
  • Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2023-12-21 16:05:51 följande:
    Jag vet att din läsförståelse inte är vad den borde vara, klybbe, men alltså.............!

HUR jävla svårt kan det va.

Publicerade artiklar från Norska Havsforskningsinstituttet:
    Det understrukna.....är från inlägget du först citerade. 

Är nog fan bäst att va övertydlig här. Med tanke på.....allt. 
  • Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2023-12-21 16:07:56 följande:

FETMARKERADE

Fan
  • Anton Chigurh
    klyban skrev 2023-12-21 17:00:11 följande:

Du talar om läsförståelse, och jag undrar vilken artikel :lol::lol::lol:
    Så läsförståelse då, kanske nästa gång?

Och intressant när jag plöjde igenom, så berättade dom vi vet ingenting egentligen än en minidel och inget om konsekvens.
    Kanske du inte sak ta in bias hemsidor så svårt?

Anton Chigurh skrev 2023-12-21 16:07:56 följande:

Mmm, och vilken artikel, för sökte och sökte fraser, inte en enda kom upp.
    Så vilken artikel, och trumfar detta beprövad erfarenhet med betongpelare????

Jag ser ett rungande nej.
    Men det som fascinerande mig svårt dock, det var att de aldrig länkade till det dom citerade.
    Och det gör mig frågande varför de inte gör detta.

Orka.....

Ibland, men bara ibland, så är det åtminstone usel underhållning. Men inte ens dit räcker det. 
    Och det har det egentligen aldrig gjort.

Någonsin. 
  • Anton Chigurh
    klyban skrev 2023-12-21 17:32:25 följande:

Så ingen länk till dessa påståenden då.
    För de som jag sen hittade, de sade inget av detta som denna bias hemsida sade.
    Och i dessa artiklar som jag hittade, där berättade de mer eller mindre att de vet ingenting mer än att torskyngel som var nära valde simma åt det hållet.

Och hur menar du att artiklar ska trumfa forskning som Naturverket ger och som du faktiskt citerade.
    Finner det verkligen skumt att du blir så arg och när jag påpekar dessa brister.

Kan du förklara vad det är om.
    För det intressanta var du började med ropa om läsförståelse och hopade om HI, och när jag berättade att de bara länkade till HI och inte artikel på HI.
    Och sen när jag påpekade detta, så spårade det ur helt och detta inlägget fick vi då.

Det betyder innan rätt saker kommer, att din länkning som gick till HI berättar inget alls.
    Och det betyder Killbills länkning till Naturverket står fast och artikeln från HI som ingen vet vilken den är, den ändrar inget just för stunden.

Någon mer ointressant "debbatör" än dig är svårt att gräva fram, så klybbe......glöm ALLT jag du någonsin må ha läst av min poesi på FAMILJELIV. Och du kan gärna scrolla förbi eventuella inlägg från mig framgent. Jag kommer definitivt skita fullständigt i allt du lägger ut här.
    Det är liksom ingen mening. 
  • Anton Chigurh
    nattuw skrev 2024-12-14 08:32:16 följande:
    Så med vindkraft blir priserna högre när det inte blåser. Jag undrar om det finns något vi kan lära av det...
    Padirac skrev 2024-12-13 21:21:34 följande:
    Den planerbara kärnkraftens har en reaktor avstängd för oplanerade reparationer.
    Så nedstängningen av en reaktor påverkar elpriserna om det inte finns någon redundans i systemet. Jag undrar om det finns något vi kan lära av det...
    Underbart nattuw👍💪oavsett vad diverse imbicilla må tycka om saken. För du har en för jävle bra poäng.

Mvh //Anton 
  • Anton Chigurh
    klyban skrev 2024-12-19 07:00:26 följande:

Jo, vi vet att denna regeringen kommer vägra ge samhällsviktig infrastruktur för vindkraft.
    Men det komiska är att sen kommer de ge just samhällsviktig infrastruktur för kärnkraft, vad är det hyckleriet om?

Hyckleri att lägga slantarna där dom gör mest nytta !!!!!
    OCH, där du i förlängningen får ett lägre pris på el till Svea Rikes invånare. Å det vet du så jävla väl. Trots dina krumbukter. 

Jo, klybbe, du får Fan skärpa till dig framledes. Dina sk inlägg har alltid varit ointressanta men nu är det värre än någonsin. God Jul förresten. Eller nåt. 
Svar på tråden Regeringens el-fiasko