Inlägg från: Anonym (TomTom) |Visa alla inlägg
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (TomTom)

Haha!
    Socialdemokraterna har drabbats av minnesförlust. 

Rataxes skrev 2024-08-13 15:47:14 följande:

Ni har härmed blivit varnade...

Bild

• Anonym (TomTom)

Tror ni att Miljöpartiet tillsammans med socialdemokraterna vill destabilisera tillväxten? Jag tror att miljöpartiet är bittra över att skadan inte blev större.

Hur skulle det bli nästa gång? Se till att meningsmotståndare som har ett toppjobb inom statliga verk tappar sin tjänst?

• Anonym (TomTom)
    klyban skrev 2024-09-11 07:14:48 följande:

Vi vet redan att vindkraftverken i sig SJÄLVA lyfter sina egna kostnader.
    Och infrastrukturen adresserar man inte riktigt som en subvention, även om man semantiskt kan leka med det ordet.

För mig är det udda att regeringen vill ge söder dyrare el och skåne är inte jätte glada och kände sig manade att skicka brev till regeringen(Som de helt säkert struntar i fullständigt.)

Ni i Skåne, glöm inte av att tacka regeringen för att de har en politik som kommer ge er dyrare el.
    Det lutar mot gränsen att de ogillar skåne tom, för det är rätt anmärkningsvärt.

Anonym (TomTom) skrev 2024-09-10 20:17:56 följande:

Tror ni att Miljöpartiet tillsammans med socialdemokraterna vill destabilisera tillväxten? Jag tror att miljöpartiet är bittra över att skadan inte blev större.

Hur skulle det bli nästa gång? Se till att meningsmotståndare som har ett toppjobb inom statliga verk tappar sin tjänst?

Undrar vad du pratar om, kan du ge lite mer kontext pga av det är rätt svårt och greppa nu och om det ens är ämne?

Det är alltid rätt svårt att greppa för dig.  Orkar inte spilla min dyrbara tid på dig.

Den som fattar den fattar.  
  • Anonym (TomTom)
    klyban skrev 2024-09-11 16:28:47 följande:

Så du har svårigheter att förstå simpla begrepp som att en sak lyfter sina egna kostnader?

Och varför du pratar om mig och när det är du som är vag.
    Så berättar det bara en enda sak och att ditt påstående är ett tomt påstående.

Just dina begrepp är inte så simpla att förstå, annars förstår jag det mesta. Frågan är om du själv förstår dina egna begrepp?

Men ja, jag har stora svårigheter med att förstå dina simpla begrepp. Jag förstår all annan text men det är bara dina som sticker ut ur mängden.

Därför kan vi lämna det så eftersom jag aldrig kommer att förstå dina "simpla" texter.
  • Anonym (TomTom)
    klyban skrev 2024-09-11 17:39:11 följande:

Jag väntar fortfarande på att du ska förklara vad du själv sade.
    Men inser nu när du vänder på det och inte preciserar dig om något, att du inte har den kontext som krävs för dig att svara Solig

Då får du vänta länge;)
  • Anonym (TomTom)
    klyban skrev 2024-10-01 06:53:07 följande:

Är du medveten om att avfallshanteringen kostar flera hundra miljoner?
    Och att kärnavfall måste förvaras 100000år, men blir din present till framtiden Solig

Och det är därför jag inte röstar på miljöpartiet när jag ser hur du resonerar.

Shit, miljöpartiet har åsamkat mycket skada när jag ser att du för fram resonemang som är tagen ur sin kontext. Det här är riktigt illa!
  • Anonym (TomTom)
    klyban skrev 2024-10-01 16:36:50 följande:

MP har ingenting med fakta att göra här, den är som den är serö.

Fakta är i den ungefärliga mängd avfall, så kostar detta flera hundra miljoner(Och kan öka och om en massa reakoter startas upp är värt att notera.)
    Och lycka till med att MP ska ha påverkat fysikerna att inte veta vad halveringstider är och när det kan anses säkert att hantera det igen.

Därför vi inte ska bygga så många verk nu, utan invänta generation fyra verken, som producerar mycket mindre avfall och ska även vara bra effektivare.

Tom Araya skrev 2024-10-01 15:23:01 följande:
    På den bild som presenterar videon med Blomgren som jag länkade till, så pekar Blomgren på sin pappersmugg... kärnavfallet för all el du förbrukar under hela din livstid ryms i den muggen. 
    Försök göra om detsamma med det miljöfarliga avfallet från sol- eller vindkraftverk....

Inget jag skrev är inkorrekt oavsett hur mycket just min energi tar plats i muggen och att det krävs 100000 år att begrava innan man kan komma nära igen.

Problem som de andra energi saknar F U L L S T Ä N D I G T  Solig
    Vill du försöka igen och om den fina present som du så gärna vill ge framtiden?

Man tar hand om vindkraftverk som är uttjänade, då det är stor ekonomi i att göra så med allt material som finns där.
    Och INGEN är ens i närheten av kärnavfallet, och nu pratar vi om verkligen inte ens på samma sida av multiverse.
    Det är nog det sämsta argument jag sett i hela mitt liv i denna fråga.

Klyban, jag litar mer på en kärnfysiker än på dina resonemang. Jag hoppas att du kan förstå det. När miljöpartiet inte litar på vad experterna säger då är det riktigt illa.
  • Anonym (TomTom)
    klyban skrev 2024-10-02 07:05:39 följande:

Och det är experterna som säger 100000år nedgrävt och den enorma kostnaden för efterhantering av kärnbränsle.
    Och det betyder att du litar på mig och av den superenkla anledningen att det är just fysiker som berättar detta.

Rätt komiskt inlägg du gav faktiskt, och där du håller med mig, men försöker ge skenet att du inte gjorde.

Och steg två, varför tar du upp MP, och vart har jag sagt deras och som skulle vara för fel?
    Undrar ärligt, för du glömde av den sakligheten att berätta detta.
    För nu kändes det mer som du använde MP som ett invektiv utan saklig grund för något.(För som du ser, det saknas i ditt inlägg som du ser.)

Om detta är din sammanlagda bedömning på vad experterna säger så blir jag mörkrädd. Det gick igenom en kall kår genom hela kroppen.

MP är relevant eftersom MP resonerar som dig. 
  • Anonym (TomTom)
    klyban skrev 2024-10-02 16:10:27 följande:

Två fakta är bara två fakta, och du håller med mig på detta och med tanke det är just fysiker som säger detta om 100000år.
    Och kostnaden för avfallet, ja, det är omöjligt att veta, men adresseras som flera hundra miljoner.

Så MP resonerar med fakta, vad är det för fel med det?

Dock det jag mest undrar nu, det är om den totala avsaknaden av saklighet från dig.
    Jag tolkar den och som du redan sagt, och att faktan är korrekt.
    För vad annars, vad väntar du på?

Men Klyban, när du har konstaterat att två fakta är bara fakta och sedan uppfattar du att jag håller med dig, då har du inte förstått. När du sedan resonerar att MP håller sig till samma fakta som dig, då blir jag mörkrädd. Utöver det så frågar du mig varför det är fel att MP håller sig till samma fakta som dig och, då blir jag mållös. 

När du och miljöpartiet resonerar på liknade sätt då kan jag väldigt enkelt räkna ut att det vore förödande om miljöpartiet fick sitta i en regering igen. 

Det är dags att du ägnar dig åt ett ämne som du bemästrar.
  • Anonym (TomTom)
    Mentat skrev 2024-10-02 18:33:26 följande:
    Vilket skulle det vara?
    Menat, alla är bra på något. En sak som alla bemästrar är att undvika ämnen som man inte förstår sig på. Vilka kavitationer personen sitter på har jag inte kommit underfund med. 

Jag förstår din fråga men helt ärligt så vill jag inte veta. I det här fallet så kan vi betrakta oss själva som lyckligt ovetandes.
  • Anonym (TomTom)
    Mentat skrev 2024-10-02 18:33:26 följande:
    Vilket skulle det vara?
    Jag ångrar mig, du hade rätt.
  • Anonym (TomTom)

Det rödgörna blocket vill inte ha en energipolitik som kommer medborgarna till gagn eftersom maktgalna politiker inte tjänar på att ha en befolkning som har det bra. MP och S driver en vansinnig politik som försätter privatpersoner och företag i skiten.

I dag hade Sverige kunnat vara i en annan situation om det inte vore för miljöpartiets idiotiska energipolitik. Miljöpartiet har en närmast religiös övertro på sig själva och ska placeras i samma fack som sektmedlemmarnas sektförbund, jag kan fortfarande inte förstå varför S krokade arm med MP.

Fler borde lyssna på Jan Blomberg, det är en ödmjuk kärnfysiker som vet vad han snackar om. Klimatforskare som ägnar sig åt klimataktivism på sin fritid ska inte ägna sig åt forskning som får känslorna att svälla över. Det är vedertaget att aktivister handlar irrationellt. Om miljöpartiet får reagera igen då är det kört på riktigt!

• Anonym (TomTom)
    Padirac skrev 2024-10-31 21:37:49 följande:

www.nsd.se/nyheter/norrbotten/artikel/utjamnat-elpris-men-billigast-i-norr-med-nya-elprissystemet/jp4233kj

'Under onsdagen var priset i det norra el-området, där Norrbotten ingår, 1,9 öre per kWh medan det i det sydligaste området, där bland annat Skåne ingår, var priset 12,9 öre per kWh.

? Men med det tidigare prissystemet skulle skillnaden ha varit mycket större. Då skulle elpriset i norr ha legat på 2,6 öre medan det i Skåne skulle ha varit 150 öre per kilowattimme, säger Mårten Bergman, enhetschef för transmission och elhandel vid Svenska kraftnät.
    Orsaken till det nya elprissystemet är nya EU-direktiv som gör det möjligt med en ökad överföring av el i det befintliga systemet'
    Det är nog dags att kliva ur EU inom närtid, det för många kockar i soppan. Det vore nog inte så dumt att bilda en allians med våra nordiska grannländer.

Klimat -och energipolitiken har fört oss till en industripolitik som gör mer skada än nytta. 
  • Anonym (TomTom)
    Mentat skrev 2024-10-31 21:22:50 följande:
    För att det gav dem tillträde till makten, givetvis.

Givetvis glömde  jag att sossarna har en historik av att samarbeta med vem som helst, huvudsaken att sossarna får makten så tycker sossarna att allt är normalt.

Makt har sossarna verkligen fått och det är en skuld som vi fortfarande betalar av.. Det är ren idioti att driva politik som är direkt systematiskes för samhället, nu ser vi resultatet av en uppblåst omställning.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko