KillBill skrev 2021-09-09 13:32:39 följande:
Märkligt inlägg av Stora Enso. Det finns inga politiska förslag om att stänga kärnkraftverk i Sverige. Det kärnkraftverk som har stängt har stängts pga. av beslut av ägarna och då på kommersiella grunder. Stora Enso är ett finskt bolag och i Finland (som har en högre andel kärnkraft än Sverige) är elen dyrare än i Sverige.
Tittar man på Stora Ensos bruk i Sverige så ligger de flesta i norra/mellan Sverige och just nu ligger elpriset där (enligt Nordpool) på 56 ?/MWh. Motsvarande pris i Finland är över 100 ?/MWh.
Jag noterar också att du hämtar information från tn. Tn ges ut av arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv och bör i sammanhanget betraktas som en lobbyorganisation. Det bör man känna till när man tar del av artiklar i tn.
Ja det är riktigt att stänga av kraftverken var ägarnas beslut. Och besluten att avveckla tog man eftersom det vid den tiden togs ut en förhållandevis hög effektskatt från ägarna till kärnkraftverken samt att sol och vindkraft subventionerades. Detta sammantaget gjorde det olönsamt att driva dessa verk vidare.
Det intressant är dock att det var effektskatterna (nu mera avskaffade) och de elcertifikat som vi konsumenter betalar som gjorde möjligt för sol och vindenergiproducenterna att hålla låga energipriser. Så man kan säga att kärnkraftverken sponsrade sin egen undergång.
För jag är helt övertygad om att absolut ingen människa vid sina sinnes fulla bruk skulle bygga ett enda vindkraftverk om det inte hade varit för subventionerna. Det är extremt svårt att tjäna pengar på vindkraftverk då dessa har ett i förhållande till vad det producerar stort underhållsbehov och kort livslängd i jämförelse med andra produktionssätt som vatten och kärnkraft.
När vi hamnat i energibrist och företag tvekar eller till och med nekas etablering på grund av att energin inte räcker till så anser i alla fall jag att politikerna gjort helt fel val.