AMCG skrev 2020-11-23 07:51:42 följande:
Jag har aldrig påstått att elpriset ökat. Jag har inte nämnt något alls om elprisets utveckling. Det är TS som gör det.
Vår nätavgift har ökat. Nätsällskapet hos oss har gjort stora investeringar i att kabla delar av distributionsnätet de senaste åren. Men det har ingenting med elpriset att göra. Jag bara undrar om TS blandar ihop elpriset och nätvgiften på elräkningen.
Elspotspriset och RK-priset varierar ju timme för timme. Jag vet inte riktigt vilket pris TS egentligen tittar på när hen nämner att priset i norr (SE1?) är 1600 % högre än i söder (SE4?).
Beklagar om jag lät sur. Blev lite allmänt irriterad av det här.
Elpriset beror på vilken kapacitet som finns in i ett elspotsområde och sen till vilket pris elanvändarna är beredda att betala för denna elen som de då planerar att använda. Priskrysset. I dagmarknaden ändras sedan elbaspriset beroende på om hela synkronsystemet använder mer eller mindre el än vad prognoserna visade. Då ändras det estimerade områdepriset timme för timme. Priskillnadena mellan elspotsområden uppstår först när all kapacitet in i ett elspotsområdet är mättat. Då är det fysiskt omöjligt att få in mer el i tillexempel SE4. Då startas vanligtvis all kraft i området som inte går till den pris elproducenterna angett senast timmen före. Om detta inte är tillräckligt för att tillgodose elbehovet stoppar endel industri produktionen mot betalning. Om det i sin tur inte är tillräckligt kopplas andra användare ut utifrån en förbestämd följd. Elpriset som kunden sen betalar är något medeltal för elspotspriset över månadens all timmar.
Önskar man lägre elpriser bara i ett tal ska överföringskapciteten byggas ut. Den kostnaden för utbyggnad och uppgradering hamnar sen indirekt hos kunderna i tillägg.
Det känns om TS inte helt har grepp om hur elpriset uppkommer. Beklagar TS, inget illa ment. De flesta jag pratar med förstår inte heller principen och det är frustrerande att diskutera då...